Hvor er det stikkontakter på OSL?

Havers

Newcomer
Hvor er det stikkontakter på OSL?

Hei!

Befinner meg for øyeblikket på OSL med en laptop uten veldig mye strøm. Jeg finner heller ingen stikkontakter. Jeg befinner meg for øyeblikket i området med gate 1-14 uten å se noen, noen av dere som vet hvor jeg kan finne en? Takk! :)

Re: Hvor er det stikkontakter på OSL?

Du kan jo alltids okkupere HC toalettet noen minutter for å nødlade litt. :P

Ellers så har jeg selv funnet stikkontakter i diverse kroker rundt omkring på utland, men jeg regner med 1-14 er innland.

Evt. du kan spørre betjeningen i en kiosk om de kan være behjelpelig med å lade litt bak disken?

Jeg må nesten ha et sted jeg kan sitte å lade, nødlade fungerer ikke sånn veldig bra. Ser nok passe teit ut å gå inn og ut av HC toalettet hele tiden. Blir nok også veldig upraktisk å sette meg i forhold til en skrange e.l. Fikk tips om at en hadde funnet på de svære søylene, men jeg ser ikke ut til å se noen på de..

Luck! Det er masse sitteplasser rett ovenfor Upper Crust og Pizza Hut, i hjørnet der fant jeg en stikkontakt :)

Gate 1-14 er vel propellavdelingen? Tror det skal være en rett før døra ned fra den vanlige delen. Har ellers funnet stikkontakt bak noen kiosker eller heiser eller noe slikt i nærheten av enkelte gater. Kan fint sitte der med PCen om du tåler å sitte på gulvet med ryggen mot veggen.

Ah, det hadde sikkert funka og.. Jaja, nå sitter jeg hvertfall her :P

Flyet er til nå en time og ti min forsinket. Tenker meg at det blir fort to timer. (gratis mat <3)

Med dette kan vi vel fastslå at det er for få stikkontakter på OSL.

Med dette kan vi vel fastslå at det er for få stikkontakter på OSL.

Understatement of the year....

Til sammenligning er det flust med lademuligheter på de fleste amerikanske flyplasser, og flyselskapene har også mange steder 'brandede' ladeområder med lange rekker arbeidsstasjoner eller uttak.

Mangel på doer,stikkkontakter,sitteplasser. Synes OSL har blitt ett mareritt og reise ifra.
Igår ble det 1,5 time venting på tog og eneste sitteplass mulighet på ankomst er Starbucks.

Mangel på doer,stikkkontakter,sitteplasser. Synes OSL har blitt ett mareritt og reise ifra.
Free wifi mangler de også. Joda, vet de har noe, men det er altfor kronglete, gjelder kun for ett device, har begrenset i tid og man må ha norsk mobil.

Var da til mate pa med syting her da, forst toaletter ogsa stikkontakter? Ok jeg kan skjonne toaletter, da det er veldig uhygiensk a gjore sitt fornodende pa noe annet vis. Men stikkontakter? En flyplass er ikke forpliktet til a levere det som en tjeneste til sine passasjerer og man regner med at man greier seg uten det den tiden man er pa flyplassen. Det er mange flyplasser i verden som ikke har ladestasjoner.

Var da til mate pa med syting her da, forst toaletter ogsa stikkontakter? Ok jeg kan skjonne toaletter, da det er veldig uhygiensk a gjore sitt fornodende pa noe annet vis. Men stikkontakter? En flyplass er ikke forpliktet til a levere det som en tjeneste til sine passasjerer og man regner med at man greier seg uten det den tiden man er pa flyplassen. Det er mange flyplasser i verden som ikke har ladestasjoner.

Joda, men vi bør forvente i vår del av verden at flyplassene holder ypperste standard. Når de klarer å få til gode løsninger i USA, så bør vi klare det også i Norge.

Enig i dette. Bruker OSL ganske jevnlig, og mangel på stikk-kontakter, toalett og Wi-Fi er ikke punkt jeg ville fokusert på dersom jeg kunne utbedre en håndfull ting.

Det er mange flyplasser i verden som ikke har ladestasjoner.

Rolig nå... En flyplass må selge seg inn til kundene like mye som alle andre, og OSL gjør en usedvanlig dårlig jobb på et par områder. Det er heldigvis ikke et problem for Avinor siden antall kunder vokser raskere enn kapasiteten, men det betyr samtidig at man ikke bør bli sjokkert over litt "sutring", evt at folk aktivt velger andre flyplasser.

Samtidig kan den langsiktige konsekvensen være at folk velger bort OSL siden det er en etablert sannhet at den er håpløs.
...Hvor lenge tror du f.eks. CDG må være verdens beste flyplass før noen får det med seg? Jeg gjetter åresvis...

Rolig nå... En flyplass må selge seg inn til kundene like mye som alle andre, og OSL gjør en usedvanlig dårlig jobb på et par områder. Det er heldigvis ikke et problem for Avinor siden antall kunder vokser raskere enn kapasiteten, men det betyr samtidig at man ikke bør bli sjokkert over litt "sutring", evt at folk aktivt velger andre flyplasser.

Samtidig kan den langsiktige konsekvensen være at folk velger bort OSL siden det er en etablert sannhet at den er håpløs.
...Hvor lenge tror du f.eks. CDG må være verdens beste flyplass før noen får det med seg? Jeg gjetter åresvis...

Tja jeg er vel en av fa som ikke tilhorer sutreteamet her og synes OSL fungerer utmerket pa de fleste omrader. Om jeg skal klage pa noe sa ma det vaere de hoye prisene og vel ja transfer utland-innland som er veldig klonete (vel jeg bor i Oslo og bruker ikke det, men det er veldig klonete). Men generelt far OSL grei score pa de som har giddet a skrive anmeldelser her.
http://www.airlinequality.com/Airports/Airport_forum/osl.htm

Og CDG? Blir som a sammenligne Fagernes med Gardermoen.

Men er klart det er litt kaos der na under utbygginga, men det hadde det blitt andre steder i verden ogsa. Da jeg var pa LAX terminal 6 i fjor holdte de pa med renovering, det sa ut som den hadde blitt bygget i ekte Sovjetstil...

Last edited:

Og vi nevner i fleng?

Selv om toalettkapasiteten til tider er lav og det begynner å bli litt lite plass her og der så har OSL mange gode punkter.

OSL har velfungerende sikkerhetskontroll, gjennomgående høy bruk av passasjerbroer, som regel lite kø på check-in, gode transportforbindelser til hele østlandet, bra tax-free-utvalg og korte avstander.

Og CDG? Blir som a sammenligne Fagernes med Gardermoen.

Men er klart det er litt kaos der na under utbygginga, men det hadde det blitt andre steder i verden ogsa. Da jeg var pa LAX terminal 6 i fjor holdte de pa med renovering, det sa ut som den hadde blitt bygget i ekte Sovjetstil...

Kaos under utbygging er å forvente, og det er vel kommunisert av OSL. Men man kommer allikevel ikke forbi at de fleste andre HUB'er i Europa gir meg sitteplasser, toalettfasiliteter, fast track, lounge og en terminal som ikke er overfylt. Men for all del, Oslo er ikke helt krise enda.

Ift CDG mener jeg selvsagt ikke å si at OSL er like gale, men at evig eies kun et dårlig rykte.
Dessuten trenger vi bare litt klattutbygging, noen permanente midlertidige terminaler og litt budsjettkutt før OSL blir mer uoversiktlig. Men tiden vil vise.

Tror mange glemmer at OSL ble bygget i perioden 1993-1998, og planleggingen skjedde foran den tid. Nå kan dere spør dere selv: Hvilke duppeditter var det som trengte opplading av batterier på det tidspunktet? Jo, det var de først PDAer og f.eks. IBM ThinkPad 700, en klump av en PC med 25-MHz IBM 486 SLC prosessor, 4MB RAM, 80MB harddisk og en 9,5 tommes skjerm (640 x 480). Og så var det mobiltelefonen da, f.eks. kraftbeinet av en mobiltelefon, Nokias 1011 - en av de første GSM-telefonene.

Selvsagt har OSL har blitt oppdatert sporadisk med nye versjoner ved flere anledninger, men problemet som jeg ser det er at operativsystemet har blitt bygget ut i de mer kommersielle deler av programmet, som i skjorte&slips, parfyme&krem, sprit&røyk, kaffe&kaker og ikke for å glemme pølse&pizza. Og siden OSL har både safe mode og unsafe mode har også mange av disse enhetene også blitt tilgjengelig i begge modus. På prosessorsiden har det vært oppgradering med flere busser for inn og ut, men kjernen har vært uforandret. Når en tar hensyn til at antall regneoperasjoner er øket til det nesten dobbelte mellom 1998 og 2012 og at dette skjer nesten uten at huset er øket nevneverdig i størrelse er det alltid noe som vil lide. Enhetene do&tørk og strøm&surf er to slike funksjoner som ikke har fulgt med i utviklingen som konkurrende prosessenheter forøvrig i verden har.
:)

Back