Hvor bør en bo i Dubai? - klarer ikke å bestemme meg for område

gardkarlsen

ScanFlyer Silver
Hvor bør en bo i Dubai? - klarer ikke å bestemme meg for område

Hei

Jeg skal en tur til Dubai i mai - jeg har vært der før (se reisebrev fra 2002 på http://gardkarlsen.com/dubai.htm ) og jeg gleder meg til å se hvordan byen har utviklet seg. Jeg var såvidt innom på en dags besøk i begynnelsen av denne uken men det var bare en kjapp jobbtur. Sist bodde vi i Bur Dubai og for øyeblikket har jeg booket hotell rom på Traders på Deira siden. Men jeg har nå begynt å bli litt i tvil...kanskje vi heller burde bo ved stranden ettersom det kommer til å bli varmt? Vi planlegger å ta for oss de vanlig attraksjonen - Dubai museum, gull souken, Burj Dubai, Burj Al Arab etc. Vi likte godt å bo i byen sist ettersom det var lett å finne lokale restauranter. Hvis vi bor i Jumeirah området blir det fort til at en kun går på restaurantene som er lagt opp for hotellgjestene.

Så for dere som har vært i Dubai nylig...hvor ville dere valgt å bo dersom dere skulle på en tur dit i mai?

Re: Hvor bør en bo i Dubai? - klarer ikke å bestemme meg for område

Varmt blir det helt sikkert, men har du tenkt å se byen så er det bedre å ha hotell i byen. Jeg liker plasseringen av SAS hotellet ved elva i byen. Men det du spør om er mer smak og behag vil jeg si. Det er helt klart behagelig med en dukkert, men strandvannet er også varmt og plutselig er det sandstorm. Beste er et hotell med basseng. Skal du se mer enn en ting, så er det jo stort sett bilavstander.

Jeg var der et par ganger i fjor. Rakk å teste både Sas hotellet ved Deira Creek, og Jumeira Beach hotel ved foten av Burj al Arab. Jeg er ikke i tvil om at det er Jumeira Beach hotel som gjelder. Så tar man bare taxi t/r sirkuset inne i byen.

Bor du på Jumeira Beach har du flott basseng og strand. Du har tilgang til Burj al Arab (siden det er samme kjede). Du har glitrende kommunikasjonsmuligheter med turbussen like ved, masse taxi ved hotellet og gratis shuttle busser til be viktigste stedene.

... Glemte helt å nevne at steakhouse'n på Sas Deira Creek er et must hvis du liker blodig og mørbanket ku i skiver. Det er veldig veldig strålende kvalitet.

Last edited:

Har vært i Dubai tre ganger, henholdsvis 1997, 2006/7 og 2008.
Alle tre gangene har jeg bodd i Bur Dubai. Vil si det er det beste alternativet i forhold til hva som er i Jumeirah. I Jumeirah har du mer villaer og stranda. Hvis du drar litt lenger, så kommer du til kjøpesenter, men alikevel må du bruke bil/taxi.

I Bur Dubai er det mer små forretninger, resturanter osv. Det er basseng på de fleste hoteller. Stranden er innen rimelig distanse. Og du må jo bruke bil/taxi for å komme deg på de store kjøpesentrene uansett. Med mindre du er glad i å gå. (Vanskelig å finne fram).
Mitt valg hadde naturligvis vært Bur Dubai. Men det er jo mitt valg!

Forresten, få med deg outlet Mall som ligger på Hatta Road, veldig bra butikk ;)

PS: Du vil ikke kjenne igjen Dubai på samme måte som det var i 2002. Ting endrer seg raskt der, og på ett år kjente ikke jeg igjen Dubai!

Hei

Takk for tilbakemeldingene. Jeg var innom en kort dag sist mandag så da fikk jeg et inntrykk av hvordan byen har forandret seg. Det var da jeg begynte å tvile på Traders...de har blant annet ikke et skikkelig basseng og det hadde jo vært deilig etter man har svettet rundt i byen en hel dag. Jeg får fortsette å kikke litt på hotell alternativene :-)

Flottings ;) Kan anbefale deg siden asiatravels.com
Pleier å få opp hoteller der som du ikke får opp andre plasser.

Da har jeg 2 hoteller og anbefale, og det er Le Royal Meridian Beach Resort & Spa og Jumeirah Beach Resort....
Knall begge to!!!

Rstaurantene på hotellene er jo blant de beste - og de serverer garantert alkohol - ikke alle andre restauranter som gjør det. Favoritten er en thai restaurant på/ved hotellet som ligger ved siden av Burj Al Arab - hvor man bruker små båter for å komme seg frem mellom lobby, rom og restauranter.

Hei

Ja, jeg har brukt asiatravel.com før og pleier alltid å bruke den siden for å få en oversikt over hoteller og priser.

Jumeirah Beach Resort ser flott ut det og jeg har vært der å spist faktisk. Men det ser ut som et hotellrom fort kan koste 3000 kr natta og det var litt over det jeg tenkte meg ;) Tror dere jeg er laget av penger eller? :lol:

Av hoteller som jeg kan anbefale er:

Radisson Blu, Dubai Media City
The Radisson Blu Residence, Dubai Marina
Grosvenor House, Dubai Marina
Le Meridien Mina Seyahi Beach Resort & Marina, Jumeirah Beach
Al Qasr at Madinat Jumeirah, Jumeirah Beach

Last edited:

Bodde selv på Metropolitan Palace (Deira), i og for seg et veldig klassisk hotell med god standard (syntes jeg den gang i hvert fall), samt at det har et passelig stort basseng på toppetasjen - med restaurant (lunchmeny) - og i tillegg kan du sitte og nyte lyden av den ene heavy'en etter den andre som dundrer opp fra DXB. Forøvrig har du fri sikt til flyplassen fra top floor.
Så vidt jeg har klart å lese meg til hadde hotellet prime beliggenhet tidligere, da det ikke var oppført bygg mellom hotellet og Creek. Her har du få minutters gange til det meste i sentrum.

Last edited:

Når er du der i mai, Gard ?
Jeg er innom 20.til 21. og 26.til 27.

Madinat Jumeirah var hotellet jeg tenkte på - i allefall bestill bord på Thai restauranten...

Vi ankommer sent den 20. mai og skal dra om morgenen den 25. mai

Spis på Barry's Bench en kveld! God mat, og god stemning! Trivelig plass! Ligger på hotellet Arabian Courtyard
rest_location.gif

Bo hvor som helst vil jeg si, bare soerg for at det er basseng paa hotellet. hele vesykysten i emiratene er for tiden utsatt for roed-alger, og vannet er ikke noe aa svoemme i. dubai har vokst voldsomt siden 2002, og det er naa sammenhengende by til forbi burj al arab.
Om du vil oppleve noe annet enn bare en storby ville jeg nesten foerslaatt aa ta et par netter enten i fujairah eller ras al khaimah (har naa bodd i 2,5 aar i sistnevnte by, og bodde 2 aar i fujairah foer det - bege er ca en times kjoerng fra flyplassen i dubai.)
Varmt blir det garantert , gradestokken kommer ikke til aa falle under 30 grader om natten foer i september naa, saa husk a drikke rikerslig med oel mens du er her:)
Men uansett hvor du bor i dubai, kan du regne med aa ta taxi til de stedene du nevner, og turene kommer til aa ta fem minutter den ene dagen, og tre timer den neste, da det alltid er trafikk kaos ett eller annet sted i dubai...
Trenger du spesifill hjelp eller raad er det bare aa poste her igjen, eller sende en pm,saa svarer jeg saa snart jeg kan :)

Hei og takk for alle tilbakemeldingene. Vi har nå booket rom på Dusit Thani ettersom vi fikk en veldig bra pris via reisefeber.no :lol: Men nå strever vi litt med å få selve hotellet til å hjelpe oss med visum til De forente Arabiske Emirater. Det ser ut som om hvis vi hadde booket direkte på hotellet så hadde det vært greitt men siden vi har booket gjennom et reisebyrå er prosessen langt vanskeligere. Det er litt merkelig...jeg trodde Dubai ønsket at turister skal komme til byen :8: Kona har et pass som gjør at hun må søke om visum og det var ganske mange papirer som må fylles ut, det koster rundt 900 kr, det må settes av nærmere 10000 kr i depositum på et kredittkort etc etc...for et styr....:(

Aner ikke om det vil gå, men kanskje du kan bestille ett billig hotell ekstra og få dem til å stå for visumstyret, så avbestille det etterpå?

Hvor mye betalte du for hotellet? Forrige uke hadde vi 38 grader i Dubai, men lav luftfuktighet så det var absolutt ikke så ille som det kan høres ut.

Det med visum er alltid et problem i Dubai, ja, var gjennom det styret selv et par ganger for noen maaneder siden, det er fantastisk hvor vanskelig de kan gjoere seg for asiater (regner med at din penere halvdel er derfra om de gjoer seg vanskelige med visumet?)
husk og at om du flyr Emirates saa ordner de visumet for deg, men er kanskje litt sent aa nevne det naa? er ogsaa noe papriarbeid der, men mindre enn gjennom reisebyraaer...

Kan ogsaa foeroevrig melde om 44 grader i gaar, med et duggpunkt paa 17 grader, saa fuktigheten begynner aa snike seg paa :)

edit: grunnen til at de gjoer seg vanskelige for asiatene, er at det er veldig mange ulovlige fremmedarbeidere her som kom paa turistvisum for saa aldri aa dra ut av landet igjen, derfor forlanger de naa dette depositunmet og diverse andre ting for aa utsete det for asiater.
Kan ogsaa tipse deg om at du boer vurdere aa invistere et par hundrelapper i "Marhaba"-service ved ankomst (meet and greet), rett og slett fordi dette vil spare deg masse tid. Om kona kommer paa turistvisum maa hun gjennom iris-scanning ved ankomst, og koen her er ofte veldig lang, men om du har marhaba-servicen gaar du forrest i koen baade der og i passkontrollen, og slipper som regel gjennom sistnevnte uten et eneste spoersmaal fra de som jobber i passkontrollen.

Last edited:

Etter å ha hatt noen jobb-oppdrag i Dubai og Doha er min erfaring at dette må være gjengen som har gått i skole hos TSA og UDI med tanke på å gjøre det man kan for å gjøre ting uhyggelig og vasneklig for "utlendinger". Utlendinger er her i hermetegne, og det samme begrepet som brukes her på haugen for å mene "de som ikke ser ut som oss".

Selv har jeg parkert dette strøket i kategorien over "steder jeg ikke kaster bort tid og penger".

-A

Back