• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvilket land har flest innenriksflyvninger pr capita?

econ

ScanFlyer Silver
Hei

Jeg er veldig glad i statistikker og synes det er gøy med lister (ja er litt nerd).

Jeg har prøvd å finne data på innenriksflyvninger, men har ikke klart å finne noe.

Er det noen som vet hvor man kan finne noen liste med data på innenriksflyvninger for alle land?

Jeg regner med på at USA, Kina, Russland, Brasil og kanskje Australia og Canada kommer høyt opp på listen over antall flyvninger.

Men hvis man justerer for antall innbyggere i landet, vil da Norge toppe listen?

Hadde vært kjekt å finne data på dette.

Har ikke sett noen slik statistikk. Men det finnes nok. Skulle tro att Norge kommer høyt opp pr capita. Men så er spørsmålet om vi snakker om antall flyvninger, eller strekning (milles eller km). I den statistikken kommer nok USA og Canada høyt.

Husker det var en tråd om dette på airliners.net, men fant den ikke etter et raskt søk. Imidlertid mener jeg å huske at Oslo-Trondheim var med på en "toppliste" over antall flyvninger justert for innbyggere, men det var fortsatt et stykke opp til toppen. Skal se om jeg finner den tråden igjen.

IATA har alle datene jeg ønsker i sin WATS raport som kommer ut årlig, eneste problemet er at dette datasettet koster 3000USD.

Med det datasettet kunne jeg laget lister til jeg spyr ;)

Rapporten er noe billigere og koster kun 800$, det er vel tilfeldigvis ikke noen som har tilgang på denne, tror det hadde vært artig lesning.

http://www.iata.org/publications/Pages/wats.aspx

Last edited:
Japan har noen heftige tall på innenriks. Nr. to på listen over travleste innenriksrute i verden er mellom Tokyo (HND) og Sapporo. I tillegg befinner fire av de ti travleste innenriksrutene seg i Japan (ifølge wikipedia).

Men nå bor det veldig mange mennesker i Japan, så det blir vel ikke all verdens per capita.

Back