Hvilket fly skal erstatte Q400?

Tror SAS og Bombardier finner en løsning i fellesskap.
På kort sikt så "hjelper" Bombardier SAS med CRJ200 (brukte)
Etter hvert som CRJ700/900 (nye) blir tilgjenngelig så fases disse inn og de brukte CRJ200 fases ut
Just my guess

Vidar
 
Originally posted by LN-RMX

Tror SAS og Bombardier finner en løsning i fellesskap.
På kort sikt så "hjelper" Bombardier SAS med CRJ200 (brukte)
Etter hvert som CRJ700/900 (nye) blir tilgjenngelig så fases disse inn og de brukte CRJ200 fases ut
Just my guess

Vidar

Siden 717 neppe vekkes til live, så støttes -RMX 100% :)
 
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by LN-RMX

Tror SAS og Bombardier finner en løsning i fellesskap.
På kort sikt så "hjelper" Bombardier SAS med CRJ200 (brukte)
Etter hvert som CRJ700/900 (nye) blir tilgjenngelig så fases disse inn og de brukte CRJ200 fases ut
Just my guess

Vidar

Siden 717 neppe vekkes til live, så støttes -RMX 100% :)

Om vi da ender på en blanding av CRJ'er, da er det verdt en poll så vi ka gjette hvor mange forskjellige liveries og halv-SAS-konfig'er som vil væe i systemet om 6-12 måneder. De har jo ikke akkurat malt over BU-maskinene fort. ;)

-A
 
Originally posted by gustavf

Originally posted by BSSW

Originally posted by gustavf

Ja, fra København.
Ok. Der kan det kanskje lønne seg med en A318 eller en B736.

Men det finnes allerede B736 i Sas så da er det vel bare å omdisponere et fly til det formålet.

B736 kan ikke fly til LCY. A318 ser vel ut til å være på veg til å bli godkjent.
Synes å ha hørt at en eller flere av ex-BU B735 var slike "lettvektere" som var bedre rustet til kortbane flyplasser, noen som vet noe om det? Og hvordan ville det vært å ha en slik på CPH-LCY. Lakket i Sas farger selvfølgelig :lol:
 
Originally posted by gustavf

SAS-farger får den neppe inn på denne lista:
http://www.lcacc.org/aircraft/index.html
Aircraft currently approved for scheduled services
Here are brief details of the principal types of aircraft currently approved for use at the the Airport to provide scheduled services. (Note: The Maximum Take off and Landing Weights of aircraft are not always available at London City Airport).

ATR 42
BAe 146/Avro RJ family
BAe 4100 Jetstream
DHC-6 Twin Otter
DHC Dash 7
Bombardier Q Series/DHC Dash 8
Dornier Fairchild 228
Embraer 135
Dornier Fairchild Do328
Fokker 50
Fokker 70
Saab 340
Saab 2000
Shorts 360-300
Her står hverken ATR 72, CRJ 700/900 eller Embraer 170 som vi har votet over som de mest logiske maskinene til å erstatte Q400. :old

Hvor sannsynlig er det for at noen av dem kommer inn på denne listen?

Kanskje Sas kan kjøpe inn noen Twin Ottere å bruke på den ruten :colgate:
 
Originally posted by BSSW

Originally posted by gustavf

SAS-farger får den neppe inn på denne lista:
http://www.lcacc.org/aircraft/index.html
Aircraft currently approved for scheduled services
Here are brief details of the principal types of aircraft currently approved for use at the the Airport to provide scheduled services. (Note: The Maximum Take off and Landing Weights of aircraft are not always available at London City Airport).

ATR 42
BAe 146/Avro RJ family
BAe 4100 Jetstream
DHC-6 Twin Otter
DHC Dash 7
Bombardier Q Series/DHC Dash 8
Dornier Fairchild 228
Embraer 135
Dornier Fairchild Do328
Fokker 50
Fokker 70
Saab 340
Saab 2000
Shorts 360-300
Her står hverken ATR 72, CRJ 700/900 eller Embraer 170 som vi har votet over som de mest logiske maskinene til å erstatte Q400. :old

Hvor sannsynlig er det for at noen av dem kommer inn på denne listen?

Kanskje Sas kan kjøpe inn noen Twin Ottere å bruke på den ruten :colgate:

SAS DK behøver ikke ta hensyn til hva som går på LCY når de kjøper da det er mye enklere å gjøre som NO og SE gjør å leie inn en Avro.

Itillegg var Q400 langt fra ideell å bruke på CPH-LCY da den på LCY-CPH strekket var/er nødt til å operere med betydlige vektrestriksjoner og det var ofte bagasje ble satt igjen på LCY
 
A318 er helt klart i likhet med B736 dyr i drift sammenliknet med for eksempel EMB195 o.l., men samtidig er ikke SAS større enn at det i stor grad kan veies opp i bedre punktlighet med mindre snag og commonality med resten av SAS DK sin flåte.

Blir det nye turboprop ser jeg ikke for meg at det blir noe annet enn ATR 72 og dermed innleide Avroer på LCY. Eventuelt en miks av noen A318 (sammen med resten av familien som erstatning for MD'ene) og ATR slik at de kan operere LCY uten ekstern hjelp.
 
Originally posted by BSSW
Her står hverken ATR 72, CRJ 700/900 eller Embraer 170 som vi har votet over som de mest logiske maskinene til å erstatte Q400. :old

Hvor sannsynlig er det for at noen av dem kommer inn på denne listen?

Det er mulig den lista ikke er helt oppdatert. Mener det ble kunngjort på utstillinga i Paris as Embraeren var blitt godkjent for LCY. Ellers så skal vel testene med A318 også ha gått bra, men den er vel ikke offisielt godkjent ennå.
 
Men har ikke 318 en fordel ved at man da får mer fleksibilitet, den kan jo brukes til nød som erstatning for 737-600. To fluer i en smekk, selv om driften isolert sett er dyrere...?
 
Back
Top