Hvilket fly skal erstatte Q400?

Hvis SAS ønsker å rette opp skade(n), burde de ja også fjerne F50 flåten sin i Norge.
som var litt pussig.

Fjerner man F50-flåten i Norge har dette ikke noe som helst med å rette opp skaden SAS er blitt påført på grunn av Q400-havariene. Og at F50 hadde en trang føsel i Norge for ATTEN år siden (du verden som tiden flyr, LN-MOW... :) ) har i alle fall ingen ting med dette å gjøre. F50 surrer og går og funker vel så bra som noen annen maskin.

Alikevel blir jeg ikke overrasket om SAS Airline ender opp uten noe propelldrift i det hele tatt. Dette er kun et spørsmål om hva slags oppgaver og roller de forskjellige selskaper innenefor SAS-paraplyen skal ha. Da er det å skille mellom prop og jet-trafikk ikke det dummeste man kan gjøre.

Originally posted by Nick Figaretto
Originally posted by ph-ndr
Originally posted by TCAS
Originally posted by Nick Figaretto
Originally posted by dash-7 Hvis SAS ønsker å rette opp skade, burde de ja også fjerne F50 flåten sin i Norge. WF burde overta all turbo prop flyving i SAS konserne.
Og hvor gravde du fram den logikken? :D
Logikk er ikke noe man graver fram. Logikk er logikk, for ellers er det ikke logikk. Du må bare vente å se, så vil du se at dash-7 sin logiske tolkning stemmer ;)
Det de lurte på var vel hvor koblingen mellom Q400-problemene og F-50 kom inn. Men, skal man først rydde hus og harmye penger, så kan det jo væreen ide og se an F-50'ene også og få en enhetlig flåte over hele fjølen. :) Hvis man nå bare får ut MD'ene til fordel for en del A319/20/21, så ligner det snart på et SAS med mindre enn 67 forskjellige typer i drift. Legg til to A332 for OSL-ORD/BKK og CPH-HKG igjen, så ligner det jo enda mer på noe vi kan like? -A
Ja ganske riktig. Det var sitatet:
Originally posted by dash-7 Hvis SAS ønsker å rette opp skade(n), burde de ja også fjerne F50 flåten sin i Norge.
som var litt pussig. Fjerner man F50-flåten i Norge har dette ikke noe som helst med å rette opp skaden SAS er blitt påført på grunn av Q400-havariene. Og at F50 hadde en trang føsel i Norge for ATTEN år siden (du verden som tiden flyr, LN-MOW... :) ) har i alle fall ingen ting med dette å gjøre. F50 surrer og går og funker vel så bra som noen annen maskin. Alikevel blir jeg ikke overrasket om SAS Airline ender opp uten noe propelldrift i det hele tatt. Dette er kun et spørsmål om hva slags oppgaver og roller de forskjellige selskaper innenefor SAS-paraplyen skal ha. Da er det å skille mellom prop og jet-trafikk ikke det dummeste man kan gjøre.

Hei

Trist dag for kollegaer i begge leire.

Når det gjelder fremtidig flåte: ser ikke for meg at WF går bort i fra enhetsflåtekonseptet sitt. Og da er det ikke så mange alternativer igjen. Dvs. flere 300-maskiner eller innlemming av WF i SAS (!) At NSF eller søsterforeningene skulle tillate at WF tilgodeses med RJ-produksjon er vel lite trolig?

Mener det var dumt av SAS å stort sett kvitte seg med F50. Nå ser det nok ut til at Turboproptiden for SAS går mot slutten. Nye jetfly kan nok være veien å gå. Det er jo snakk om å få godkjent A318 på LCY, kanskje den er godkjent allerede, og dette er en viktig destinasjon for SAS. Hvis SAS kunne forespeile Airbus at man er interessert i et tilbud på x antal A318 som erstatning for turboprop, 319/20/21 som erstatning for MD-80 og et antall A332, så kunne kanskje Airbus komme med et tilbud som til og med Myklebust kunne akseptere? Uansett, så må styret åpne pengesekken raskest mulig, og ikke vente på økte lønnsomhetsresultater i mellomtiden. Det kan fort bli dyrt.

Nå kjenner ikke jeg noe særlig til noen av disse erstatningene, men vil nå si min mening om saken.

ATR 72-500: Er det ikke noe venteliste på disse? Event. hvor kan Sas få tak på det antallet de trenger?

CRJ 700/900: Her burde kanskje Sas klare å få til en god økonomisk avtale med Bombardier. Har ikke hørt om noen nevneverdige problemer med disse, og er ikke så nye heller. Noen som vet om de har gode kortbane egenskaper?

Airbus A318: Dette blir økonomisk uansvarlig. Det blir vel nesten som å fly en B747 på ruten OSL-SVG, med samme antall flighter som nå.

Embraer EMB-170: Hvordan vil disse oppføre seg her i skandinavia på vinteren hvis Finnair har hatt problemer med det? Ellers burde de være en god erstatning.

Sukhoi SSJ: Som flere andre mener; vil Sas være prøvekanin igjen?

Brukte MD80/90: Se A318

Brukte Fokker 50: De begynner jo å dra godt på årene disse maskinene, er det da en erstatning som Sas vil handle inn med tanke på langvarig drift?

Brukte Fokker 70/100: Noe av det samme som med F50. men et mye bedre alternativ enn A318.

Jeg vil personlig holde en knapp på CRJ 700/900, da Sas burde klare å ordne seg en god deal på nye slike, så er da denne typen en som flere selskaper har i bruk nå, med den erfaringen de har. Sas vil også ha en nærhet til erfaring med typen i LH gjennom alliansen.

Det eneste andre alternativet på listen må være ATR 72-500.

Originally posted by BSSW
Airbus A318: Dette blir økonomisk uansvarlig. Det blir vel nesten som å fly en B747 på ruten OSL-SVG, med samme antall flighter som nå.

A318 er det største flyet som det er realistisk å fly til LCY, selv om det vel er noen formaliteter som gjenstår. Her tror jeg 100-120 seter kunne komme godt med. Det er sikkert en del andre ruter som kan trenge kapasitetsøkning, men A318 (og 736) er vel forholdsvis dyre i drift for få seter?

Originally posted by gustavf

A318 er det største flyet som det er realistisk å fly til LCY, selv om det vel er noen formaliteter som gjenstår. Her tror jeg 100-120 seter kunne komme godt med. Det er sikkert en del andre ruter som kan trenge kapasitetsøkning, men A318 (og 736) er vel forholdsvis dyre i drift for få seter?
Ble Q400 brukt på ruter til LCY?

Det vi vel diskuterer er vel en erstatning for Q400, altså en maskin med 70-80 seter.
Nå vet ikke jeg hvor mange seter det er i de forskjellige alternativene, men det er vel bare ATR 72, CRJ 700, F70 og Embraer 170 som ligger på det antallet.

Nyere Q400 er da også et meget godt alternativ, som nevnt tidligere.

Ja, fra København.
Ok. Der kan det kanskje lønne seg med en A318 eller en B736.

Men det finnes allerede B736 i Sas så da er det vel bare å omdisponere et fly til det formålet.

Ja, fra København.

Men det finnes allerede B736 i Sas så da er det vel bare å omdisponere et fly til det formålet.

Skall SAS SE in kommer Verner & CO att skrika HÖGT!

Ja, fra København.

B736 kan ikke fly til LCY. A318 ser vel ut til å være på veg til å bli godkjent.

When the dust settles , I believe there will be more Q400 , although newer versions.....
My second guess is CRJ700.
Dette fordi fabrikanten vil ha 2 hovedutfordringer ;
-Tap av en kunde med påfølgende erstatning.
-Minske tapet ved å tilby alternativ løsning ; ta tilbake Q400 mot leveranser av CRJ700/900 til gunstig pris.

1: Candair CRJ-900
2: ATR72
3: Embraer 170

Tror muligens SAS ikke lenger via ha Bombardier produkter,
så da holder jeg en finger på ATR72.

Hvordan er Marsj hastigheten paa ATR 72 - 500 / 600 kontra Q400 ? Jeg ser vel ogsaa samme loesningen som OJB skisserer, med CRJ700/900 som erstattning...Horizon gikk jo motsatt vei, gjorde om ordrene paa CRJ til Q400....

Back