Hvilket fly skal erstatte Q400?

Trety

ScanFlyer Rusty
Det er vel ikke til å komme unna at det vil være haugevis av meninger på hvilket fly som skal erstatte Q400'ene til SAS. Her er det bare å stemme ivei på hva dere tror (eller håper) å se i SAS (og kanskje WF) sine farger.

Er det mulig for en av moderatorene å gjøre denne sticky inntil videre?

Embraer 170/190 helt klart. Har kommet til å sett råstilig ut i SAS farger :)

Nå som SAS DK og SAS SE sin regionalflåte byttes ut, skal SAS bytte ut F50'ene til SAS NO i samme slengen?

Originally posted by fly1980

Embraer 170/190 helt klart. Har kommet til å sett råstilig ut i SAS farger :)

Nå som SAS DK og SAS SE sin regionalflåte byttes ut, skal SAS bytte ut F50'ene til SAS NO i samme slengen?

Hvis SAS ønsker å rette opp skade, burde de ja også fjerne F50 flåten sin i Norge.
WF burde overta all turbo prop flyving i SAS konserne.

Finnair har hatt en del problemer i vinterkulden med sine E-jets. Dører som ikke lukes helt etc

Hva med at dette er en mulighet for SAS til å eliminere bruken av turboprop totalt?
Markedet har jo kommet seg sterkt tilbake siden den gangen da SAS bestilte sine Q400.
de er jo allerede litt for små på mange ruter. Trenger SAS egentlig nye turboprops?

Originally posted by CK

Finnair har hatt en del problemer i vinterkulden med sine E-jets. Dører som ikke lukes helt etc

Men nå er det også vesentlig kaldere i Finland enn f.eks i forhold til Danmark. Vinteren i Danmark er ikke spesiell kald, bare sur og våt.

Man maa ta i betraktning at disse ogsaa skal operere paa Wideroe's rutenett og paa dagens Fokker-ruter, saa den holder daarlig. Finnair's erfaringer med Jungeljet'en vil nok ha stor innvirkning. Aa velge en modell som kan komme opp med et nytt sett problemer, ville ikke vaere spesielt lurt.

Vi faar se .. jeg er slett ikke sikker paa at man er lystne til aa satse paa jet, saa jeg vil tro at salgsfolkene til ATR allerede har bestilt billetter til Stockholm ...

Originally posted by dash-7
Hvis SAS ønsker å rette opp skade, burde de ja også fjerne F50 flåten sin i Norge.

Og hvor gravde du fram den logikken? :D

Det er litt rart at det ikke finnes flere turboprop-alternativer enn ATR. Jeg synes den nye ATR-72-600-versjonen er spennende, men den er jo ikke klar før i 2010, så da er det vel snakk om ATR-72-500 hvis det eventuelt skal bli ATR.

Kanskje SAS og Widerøe kan hente noen erfaringer fra Cimber Air? Selskapet har jo både ATR 42, ATR 72 og CRJ 200LR.

Dette er en fin anledning til å skifte ut Fokker 50-maskinene.

Mig bekendt er Cimber ikke helt tilfredse med deres CRJ, og vi har da også oplevet en
del aflysninger af Cimberbefløjne ruter her i AAR..
---
Skulle man endelig igen kaste sig ud i et samarbejde med Bombardier, skal man nok vælge den helt store CRJ 900, og for teknisk bistand kunne man jo så paasende
ty til Lufthansa og Tyrolean som allerede har CRJ i deres flåder..
---
Problemet er jo bare hvor i al verden finder du 10-20 fly nu og her..
.
F100 ???
Tja jeg ved ikke om American os US Airways stadig har nogen parkeret i USA...Næste
problem er jo så omskoling af piloter...
---
Men jeg er ret sikker på at vi her på fprumet kommer til at diskuttere denne sag i meget
lang tid fremover....og...det ser jeg frem til

Hilsen
ole

PS: jeg vil give dem ret som mener at Turboprop dagene i SAS er slut

Originally posted by LN-MOW

Man maa ta i betraktning at disse ogsaa skal operere paa Wideroe's rutenett og paa dagens Fokker-ruter, saa den holder daarlig.

Hvorfor trekker du slutning om at ny flytype i SAS også ska fly på Widerøe sitt rutenett? Jeg tror nok Widerøe fortsatt kommer til å fly propell, mens SAS finner seg noen regioanljets.

Originally posted by Nick Figaretto

Logikk er ikke noe man graver fram. Logikk er logikk, for ellers er det ikke logikk. Du må bare vente å se, så vil du se at dash-7 sin logiske tolkning stemmer ;)

Originally posted by TCAS

Originally posted by Nick Figaretto

Logikk er ikke noe man graver fram. Logikk er logikk, for ellers er det ikke logikk. Du må bare vente å se, så vil du se at dash-7 sin logiske tolkning stemmer ;)

Det de lurte på var vel hvor koblingen mellom Q400-problemene og F-50 kom inn. Men, skal man først rydde hus og harmye penger, så kan det jo væreen ide og se an F-50'ene også og få en enhetlig flåte over hele fjølen. :)

Hvis man nå bare får ut MD'ene til fordel for en del A319/20/21, så ligner det snart på et SAS med mindre enn 67 forskjellige typer i drift. Legg til to A332 for OSL-ORD/BKK og CPH-HKG igjen, så ligner det jo enda mer på noe vi kan like?

-A

Originally posted by ph-ndr

Det de lurte på var vel hvor koblingen mellom Q400-problemene og F-50 kom inn.

F-50 hadde en svaert problematisk innfoering .. det er nok det det siktes til. SAS har ikke vaert spesielt heldige med valg av turboprop ..

Dette blir spennende...kanskje sees fornyelsen på den mindre del av flåten i en større sammenheng - men det kan jo ta tid.

Uansett hvilekn flytype SAS går for, så tar det tid før dem er på plass
Synd for SAS, synes eg
Mitt tips er CRJ900, da kan SAS få hjelp ifra -hansen (LH) :cool:

Back