Hvilket bonusprogram vil gi meg loungeaksess?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Skal prøve å se om det er mulig å opparbeide seg nok status til å få loungeaksess bare ved å fly billigturer på fritiden. Har derfor prøvd å gjøre litt research. Vil det neste halvåret fly ca:
18.000 miles med Continental, det meste i V
26.000 miles med Lufthansa, det meste i L

Har sjekke de forskjellige programmene og har skjønt det slik at jeg vil kunne få omtrent:
Continental Milage plus: 18.000 + 13.000 = 31.000 poeng trenger 50.000 for gullkort
SAS Eurobonus: 4500 + 6500 = 11.000 poeng, trenger 45.000 poeng for gullkort
Lufthansa Miles&More: 9000 + 13.000 = 22.000 poeng, trenger 35.000 for "Frequent Traveler" som gir loungeaksess
Us Airways Dividend Miles: 18.000 + 0 = 18.000 Poeng, trenger 50.000 for gullkort
Aegean Miles & Bonus: 18.000 + 0 = 18.000 , trenger 20.000 for gullkort

Vet at det er noen justeringer for flyging i Europa, men mesteparten av milene er utenfor. Er det noe jeg helt har misforstått her?

Er det bare å skaffe seg kort hos Aegean med en gang om jeg vil ha loungeaksess eller er det noen jeg ikke har fått med meg?
 
LH Frequent Traveler (Star Silver) gir vel kun lounge tilgang på LH-intinerary og LHs egne business lounges, altså langt mer restricted enn Star Gold.
 
"Lufthansa Business Lounges: access is granted on production of a valid boarding pass issued on Lufthansa, a Star Alliance partner or a Lufthansa airline partner for the same date and airport of departure."

Er ikke dette samme krav som for gullkort?
 
"Lufthansa Business Lounges: access is granted on production of a valid boarding pass issued on Lufthansa, a Star Alliance partner or a Lufthansa airline partner for the same date and airport of departure."

Som JoeW sier: Det gjelder kun LH sine egne lounger. Star Gold vil gi deg access over hele Star Alliance.

Det vil f.eks. ikke gi deg loungetilgang om du flyr SAS fra Oslo til Stockholm, noe Star Gold - uansett hvilket selskap du har statusen hos - gir deg.

Kan også være verdt å nevne at om du har gullstatusen hos et amerikansk selskap (UA eller US) vil du ikke ha loungetuilgang på rene innenriksbookinger i USA.
 
Jeg er ingen ekspert på Aegan, men kan ikke forstå det annereldes enn at det må være det enkleste. Du må kanskje justere noen av flightene og betale litt mer enn planlagt for å gå fra de 18.000 poengene du har regnet ut til de 20.000 poengene du trenger, men 20.000 for gull er jo latterlig lavt. Er det noen andre alvorlige ulemper ved Aegan?
 
Jeg har alltid fått 100% opptjening for L-billett med LH når jeg registrerer MP-kontoen til UA.

Vet fra tidligere at OP til CO kun gir 50% for samme klasse.
 
Vanskelig å si hvordan det blir neste år hos united MP, men idag gir LH L klasse
100 % "within Europe but connecting to a transcontinental flight"
og 0% "within Europe only"
hos CO gir 50%.
CO og UA programmene blir jo slått sammen i 2012.

CO lar det også kjøpe statusmiles, vet ikke akkurat hvor mye det ville kostet, det er visst dyrere nå mot slutten av året, og billigerer tidlig i året.

Du bør jo også ta med i beregningen hvor lett og dyrt det er å bruke miles du tjener.

Eller så kan du jo vurdere å kjøpe lounge access (US hadde vel tibud akkurat) for en ikke altfor dyr penge.
 
Takk for innspill, men jeg er antagelig bare enda mer forvirret nå. :lol:

Edit: det jeg har listet er mesteparten av flightene innen *A for et halvår, vil jo også fly den andre halvdelen av året. Ser at om jeg bare bruker Eurobonus vil jeg antagelig knappt klare sølvstatus igjen til nest år, mens med Milage Plus og Algean vil jeg muligens klare gullkort.

Er jo et par elementer til som vil være interessant:
-om jeg registreres flightene via USA på et nytt kort uten status vil jeg vel ikke kunne få prioritet i sikkerhetskontrollen slik jeg vil kunne få med mitt Eurobonus sølvkort.
-Hva jeg kan få ut av bonusflighter på andre kort. Foretrekker jo å ha gjennomgående billett t/r fra Oslo og det blir vel ikke så mange gode tilbude å bruke fra MP eller Algean.
 
Last edited:
-om jeg registreres flightene via USA på et nytt kort uten status vil jeg vel ikke kunne få prioritet i sikkerhetskontrollen slik jeg vil kunne få med mitt Eurobonus sølvkort.

Har man prioritet i sikkerhetskontrollen med sølvkort?
 
UA Milage plus: 18.000 + 26.000 = 44.000 poeng trenger 50.000 for gullkort

Vil antagelig fly endel resten av året med Lufthansa og der gir Algean null poeng i L så dette er antagelig den beste opsjonen.
 
Har man prioritet i sikkerhetskontrollen med sølvkort?
Jeg fikk det i New York sist jeg hadde transitbilletten registrert på et sølvkort der. Har skjønt det slik at sølv holder i USA.

Problemet er at om jeg nå registrerer reisen på en nytt kort vil jeg få endel mere køståing for de neste reisene via USA.
 
Jeg er ingen ekspert på Aegan, men kan ikke forstå det annereldes enn at det må være det enkleste. Du må kanskje justere noen av flightene og betale litt mer enn planlagt for å gå fra de 18.000 poengene du har regnet ut til de 20.000 poengene du trenger, men 20.000 for gull er jo latterlig lavt. Er det noen andre alvorlige ulemper ved Aegan?

Jeg vil advare mot Aeagen om man reiser mye i Economy Class. På svært mange bookingklasser gir de ikke poeng, f.eks. på klassene I, R, X, N, P, W, U, G, K, L, T, O hos SAS og klassene O, I, X, R, N, T, L, K, E hos Lufthansa. Så det er altså en grunn til at kravet for opptjening av gullstatus er så lavt.

Det er dessuten en fordel å ha statusen hos selskapet man reiser mest med.
 
Det er dessuten en fordel å ha statusen hos selskapet man reiser mest med.
Flyr mest med Lufthansa for tiden, men de gir jo dårligere uttelling på egne reiser enn hva andre gir og krever 100.000 poeng for gullstatus. Den vil ikke være innen rekkevidde neste år.
 
Er også min tolkning riktig at man må ha registrert reisen på det kortet. Det holder altså ikke å vise frem et sølvkort fra samme allianse?

Du må vel ha "Elite Access"-logo eller tilsvarende på boardingkortet ditt, i hvert fall med CO, som jeg er kjent med. Det får du kun hvis programmet reisen er knyttet til har status.
 
Er jo et par elementer til som vil være interessant:
-om jeg registreres flightene via USA på et nytt kort uten status vil jeg vel ikke kunne få prioritet i sikkerhetskontrollen slik jeg vil kunne få med mitt Eurobonus sølvkort.
-Hva jeg kan få ut av bonusflighter på andre kort. Foretrekker jo å ha gjennomgående billett t/r fra Oslo og det blir vel ikke så mange gode tilbude å bruke fra MP eller Algean.

Du kan fly fra oslo til hvor som helst i europa for 25000 MP miles i økonomi (med SAS og/eller andre *alliance). Du kan søke og eksperimentere litt på bonusreiser på continental.com, trenger ikke å ha konto der for å søke på star alliance reiser.
EDIT: noen *A selskaper (LX, SQ mfl.) kommer ikke opp online hos continental.com, du må ringe for å booke dem

Man kan også få mye for poengene i asia. (30000 hong kong til bali med SQ i C feks)

de siste gangene jeg har vært på EWR så har det nesten vært flere i priority security køen en den alminelige, fordi de gir de fleste adgang, så jeg ville ikke ilagt det argumentet for mye tyngde.

når du får sølv hos MP, får du 25% bonus hos LH (dog ikke statusmilesbonus, kun awardmiles), og 50% bonus når du får gull. Dette gjør jo at lett opparbeider seg en del miles hos MP.

En viktig ting som jeg akkurat kom til å tenkt på: fra neste år må du fly 4 segments hos UA/CO for å få sølv/gull kort.
 
Flyr mest med Lufthansa for tiden, men de gir jo dårligere uttelling på egne reiser enn hva andre gir og krever 100.000 poeng for gullstatus. Den vil ikke være innen rekkevidde neste år.

Men når du først har status, er det en fordel å ha dette i det selskapet man reiser mest med. Jeg snakker da om "statusdelen" av kortet og ikke om opptjening og nivå for å få status.
 
Back
Top