Hvilket bonusprogram skal man velge?

kimmam

ScanFlyer Blue
Medlem
Har lenge tenkt på å skaffe meg bonuskort hos et flyselskap innenfor Star Alliance. Problemet er at jeg ikke er sikker på hvilket bonusprogram jeg skal velge. Reiser som regel bare én tur i året (OSL-BKK), så vet ikke om det er noen særlig vits med å skaffe seg det, men vil fortsatt ha det :p

Hva er det som er "best", Eurobonus eller THAIs Royal Orchid Plus? Og hvor lenge beholder man milesene? (tenker på hvis man ikke har mulighet til å reise på en stund) Sikkert noen som kan mye om dette her inne og kan svare:)

På forhånd takk!

Både Thai og SAS sitt kort slettes poengene etter 4 år.

Thai sølv - 10.000 miles
SAS sølv - 20.000 miles

Siden OSL - BKK -OSL er mer enn 10.000 miles så klarer du å opprettholde sølvkort med Thai med en tur i året.

Thai sine goder med sølvkort:

Silver Status:
• 3,000 threshold Bonus Miles each time this status is attained
or retained

• Priority baggage handling and an additional baggage allowance
of 10 kgs. (except when the piece concept applies)

Last edited:
Det kommer vel også litt an på hvordan du reiser!
Reiser du en del interkontinentalt i biz, er SAS klart det beste i forhold til TG.

Så hvis du forteller litt mer om reisemønsteret ditt, er det lettere å gi deg et godt råd på dette!

BF:cool2

Det kommer vel også litt an på hvordan du reiser!
Reiser du en del interkontinentalt i biz, er SAS klart det beste i forhold til TG.

Så hvis du forteller litt mer om reisemønsteret ditt, er det lettere å gi deg et godt råd på dette!

---------------

Har lenge tenkt på å skaffe meg bonuskort hos et flyselskap innenfor Star Alliance. Problemet er at jeg ikke er sikker på hvilket bonusprogram jeg skal velge. Reiser som regel bare én tur i året (OSL-BKK), så vet ikke om det er noen særlig vits med å skaffe seg det, men vil fortsatt ha det :p

Hva er det som er "best", Eurobonus eller THAIs Royal Orchid Plus? Og hvor lenge beholder man milesene? (tenker på hvis man ikke har mulighet til å reise på en stund) Sikkert noen som kan mye om dette her inne og kan svare:)

På forhånd takk!

Antar at det er snakk om Economy i dette tilfellet. Kjør tips, BF ;)

---------------

Antar at det er snakk om Economy i dette tilfellet. Kjør tips, BF ;)

Takk, overlærer jcnorway, men jeg ville gjerne vite om han flyr i biz eller eco, ettersom mine tips avhenger av dette!;);)

Hos SAS er poengene gyldige i fem år, ikke fire.

Ser ikke ut til at mine er gyldige i mer enn 4 år

Fra min EB side:

Poeng jeg har opptjent:
31. januar 2009 - 500 poeng for bruk

Utgår:
Opptjeningsår 2009
Utløpsdato: 28. februar 2013
Poeng 500

Neste tur blir i februar 2010 i business på TG OSL-BKK. Om jeg flyr C eller Y kommer helt an på prisen.

Ble veldig overrasket over at de lar deg beholde milesene så lenge. Jeg har alltid trodd de ble slettet sånn etter ett år :p Etterhvert som jeg blir eldre blir det kanskje mer reising og håper selvfølgelig på at det meste blir i C klasse :)

Takk for alle svar og informasjon. Hjelper mye ;)

Takk, overlærer jcnorway, men jeg ville gjerne vite om han flyr i biz eller eco, ettersom mine tips avhenger av dette!;);)

Da fikk du svar, BF :p Blanding av eco eller biz, litt avhengig av pris, men helst/mest sannsynlig biz. Fram med kalkulatoren ;)

Både Thai og SAS sitt kort slettes poengene etter 4 år.

Thai sølv - 10.000 miles
SAS sølv - 20.000 miles

Siden OSL - BKK -OSL er mer enn 10.000 miles så klarer du å opprettholde sølvkort med Thai med en tur i året.

Sølvkort nesten med en gang jo :o

Hvis du KUN flyr eco og valget står mellom TG eller SK program, er TG sitt ok.
Flyr du litt business class, er det Eurobonus som er helt klart det beste.

Forklaringen på det er følgende:

Med TG sitt program, så får man (hvis vi tar utgangspunkt i at poeng i eco er 100%) 112,5% hvis man flyr Premium Economy, 125% hvis man flyr business, og 150% hvis man flyr First Class.

Med Eurobonus får man 150% for Economy Extra og 200% hvis man fly business.

Utgangpunktet for eco poeng gir omtrendt det samme på TG og SK. Du får også 200% poeng hvis du flyr TG i biz med SAS kort. Og motsatt bare 125% poeng hvis du flyr SAS med TG kort. Så det er dårlig uttelling.

Dessuten har man jo fordelen av 15% mer poeng hvis man har sølvkort hos SAS og flyr SAS metall, eller 25% mer om man har gullkort. Og SAS har jo langt bedre priser på Biz Oslo-BKK (16 laken) enn det TG har. Dessuten kan du lese på Tripreports at Thai sin businessclass har fallt mange hakk servicemessig, og personlig vil jeg aller helst unngå å fly TG biz!!

Det at det er lettere å oppnå sølvkort hos TG, teller jo heller mindre. Flyr du en tur med SAS i biz, har du jo også klart sølvkortet.

Det har vært innlegg her på forumet som har anbefalt BMI sitt kort. Men det kan kanskje andre svare for om ville være lurt om man flyr mest til BKK?

Håper dette hjalp litt på vei!

PS: jcnorway: Du kan jo ikke anta rett hver gang!! :drunk:

Med Eurobonus får man 150% for Economy Extra og 200% hvis man fly business.

Ser ut til at det blir Eurobonus på meg da :) Takker igjen for alle svar!

Litt off topic men siden det er "min" thread så... bestilte billetten per telefon på lørdag hos et reisebyrå, men har ikke fått noen mail med noen bekreftelse enda :( Ringte like før stengetid så kan det være derfor jeg ikke har fått det enda? Håper bare ikke de fikk feil mail adr :/.

Skal du reise business er jeg enig med Bizflyer når det gjelder valg av bonuskort.

I februar fikk jeg frem følgende priser på businiess på reise den 10.02.10 - 24.02.10:

Thai kr. 19.896,- (www.thaiair.com)
SAS kr. 16.180,- (www.sas.no)

Med såpass stor prisforskjell, og den elendige servicen ombord på Thai flyet, hadde jeg skynnet meg å avbestille Thai og bestilt SAS i stedet.

BMI gir stort sett også 200% i business og 300% i First (flyr du Singapore Air gis det bare 150 i C og 200 i First tror jeg). Flyr du M&M-selskapene gis det bare 50% for klasser som V, Q, H, M. Tre store fordeler med BMI DIamond Club er at du kan kjøpe poeng forholdsvis billig, de tillater at du bestiller bonusreiser en vei, de tillater en stop-over og du kan betale halvparten av billetten med kontoanter og resten poeng. Ofte er dette en meget god deal.

Jeg flyr veldig mye SAS (flere gnager hver uke), men hadde jeg ikke gjort det ville jeg nok vært mer opptatt av BMI inn Eurobonus.

Ser ikke ut til at mine er gyldige i mer enn 4 år

Fra min EB side:

Poeng jeg har opptjent:
31. januar 2009 - 500 poeng for bruk

Utgår:
Opptjeningsår 2009
Utløpsdato: 28. februar 2013
Poeng 500

I medlemsbetingelsene står følgende:

3.7 (...) Poengene er gyldige i opptil fem år fra opptjeningstidspunktet.

Dette stemmer i alle fall med min profil:

Opptjeningsår Utløpsdato Poeng
2008 31 Jan 2013 78 240

Back