Hvilket bonusprogram lønner seg?

Hvilket bonusprogram lønner seg?

Jeg har akkurat byttet jobb der jeg bestemmer mye av reisehverdagen selv. Det er sikkert en tråd her inne som kanskje beskriver det jeg lurer på, men jeg spør likevel.

Hvilket bonusprogram bør man holde seg til? Og måter å samle poeng raskest på? Det lønner seg vel å være lojal til ett selskap?

I jobbsammenheng reiser jeg innenfor Europa, men jeg liker å ta med familien på en langtur en gang i året + den obligatoriske sydenferien. Det hadde vært så deilig å booke business-seter på langturen, men det forutsetter at man flyr med et selskap som enten legger ut rabatterte billetter eller om man løser ut bonus. Eller ja takk begge deler.

Håper på svar

Re: Hvilket bonusprogram lønner seg?

Det lønner seg oftest å ha bonusprogrammet til det selskapet du reiser mest med.
Reiser du mest med SAS ville jeg valgt eurobonus, der kan du også overføre trumfpoeng og tjene poeng med kredittkortbruk og de har nå minimum 100% opptjening.
Du tjener også poeng med alle andre *A partnere.

Det er vanskelig (umulig) å komme med anbefalinger med så få opplysninger. Trenger f.eks:
- hvilke allianser / selskap reiser du mest med?
- frekvens?
- billigste økonomi, fleksibel/premium økonomi eller business på turene i Europa?

Hei

Takk for raskt svar.

Jeg står fritt til å velge flyselskap på mine reiser og spørsmålet var kanskje litt vagt.

Oneworld eller Staralliance? Hvis jeg flyr med SAS og legger poengene i Miles & More(Lufthansa?) er det like lønnsomt som å fly med Lufthansa eller noen av de andre medlemene?

Kan man bruke Trumf eller noen av de andre kortene og få poeng på alle Staralliance eller gjelder det bare SAS?

Jeg flyr 1-2 ganger i mnd

Hadde tatt Eurobonus da.
Bedre uttelling hvis du får gullkort, og nå er det jo 100/200% på alt. Det har ikke Lufthansen.

Det er konge. Da blir det Eurobonus. Hvordan er SAS på langtransport av familie eller burde jeg bruke en av de andre i alliansen?

Det er konge. Da blir det Eurobonus. Hvordan er SAS på langtransport av familie eller burde jeg bruke en av de andre i alliansen?

Du kan ta ut bonusreise med alle * A selskaper og du kan tjene poeng på alle.

Supert. Da gjenstår det bare ett spørsmål. Er det noe utløpsdato på opptjente poeng?

Hei,
Jeg er medlem i Miles & More. Er det noen som vet reglene for "status flight segments" hos Star Alliance og Lufthansa? Under summary får jeg ikke opp to flight segments med SK som jeg har opptjent MM status miles på, mens andre flight segments fra SK har jeg blitt kreditert for. Videre lurer jeg på hvor mange segmenter jeg må fly for å oppnå Senator?

Lufthansa sier følgende:

"To achieve the Frequent Traveller status, you still need to accumulate xxxxx status miles or fly xx flight segments between 01.01.2014 and 31.12.2014."

"We count the routes you fly with Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines/Tyrolean Airways, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Germanwings, LOT, Lufthansa, Luxair or SWISS individually and display the total in your mileage statement under status relevant flights. However, flights with any other airline partners are not listed there so it does not reflect the total number of flights that you actually used. When 30 routes or 35,000 status miles have been credited to your account between 1 January and 31 December, you can qualify the Frequent Traveller Status."

Last edited:

Sk og andre *A selskap telles ikke på antall "status flight segments", kun LH-Group sine, som det står i teksten du postet.

Takk! Det er jo bare trist da. Merket jeg ble litt lei meg.

Noen Star Alliance bonusprogram som er mer fleksible på antall flights for å oppnå høyere status?

Kort-strategi

Har lest på forumet om forskjellige bonusprogram. Lurer litt på hvilke bonuskort dere mener det lønner seg å ha.

Jeg reiser litt hit og dit. Reiser ikke nok til å oppnå status. OK! Kan vel oppnå EBS. Men ser ikke at det er så veldig store fordeler med det. Det jeg er opptatt av er å få bonus som jeg kan bruke til nye reiser. Ett problem her er at poengene utgår etter en tid. Forskjellig fra program til program. Så jeg tenker att en kan ikke ha for mange kort. Men er jo litt kjedelig "å gifte seg" med SAS/ *A. Så hvilke programer gir best avkastning?

I dag har jeg Eurobonus, DY reward og Choice club. Har sett på Finnair Plus. Har forstått det slik at du her kan tjene opp poeng hos AY/ One World, samt FI. Flying Blue kunne jo vært aktuelt. KLM er jo blitt ett godt alternativ. Men har forstått det slik at Flying Blue gir dårlig uttelling?

Ser at mange er opptatt av å oppnå gullstatus. Så har jeg missforstått noe, når jeg tenker at status ikke er så viktig for en vanlig turist?

Her var det jammen en tråd om temaet! Og jeg som har leita, og ikke fant jeg noe....

Er vanskelig å anbefale deg et program med så få detaljer (hvor er hit og dit?). Men noen kommentarer/tips:

- Programmer som DY Rewards gir dårlig uttelling, husk at de trekker fra skatter og avgifter før man får bonusen, som bare er en liten kick-back i kroner. Fordelen med å få poeng i stedet for kroner er at man kan finne "sweet spots" for hvor det lønner seg å bruke poengene, og at forskjellen fra økonomi til business/first er mye mindre med poeng enn den er i kroner.

- EBS har blitt en del bedre nå når man kan bruke lounge og fast track om sommeren og rundt jul.

- Flying Blue / KLM / Skyteam gir stort sett dårlig uttelling på billige økonomibilletter, hvis det er det du reiser mest med. Mens f.eks. SAS hos *A og BA/AA hos oneworld gir 100% opptjening i alle klasser.

- Gullkort er ikke like viktig for fritidsreisende fordi man bruker det sjeldnere. Men det er likevel veldig deilig med lounge, fast track og ekstra (prioritert) bagasje. Og høyere prioritet den dagen ting skjærer seg og flyet blir kansellert. Men hvis man bare reiser noen få ganger i året kan man mange steder kjøpe seg inn i en lounge i stedet.

- Hvis du ønsker gullkort er Aegean det raskeste alternativet, med bare 20 000 poeng i løpet av 12 måneder (rullerende, som gjør det enda enklere enn kalenderår). Se f.eks. denne artikkelen: http://bonusfeber.no/letteste-vei-til-gullkort-aegean-miles-bonus/

Er vanskelig å anbefale deg et program med så få detaljer (hvor er hit og dit?).
Var nok litt vag. Reiser mest i Europa og litt innenlands. Men en tur til USA eller Asia kan det også bli. Reiser økonomi. Men har kikket på muligheten for oppgradering via Option town. BGO er nærmeste internasjonale lufthavn. Så det bestemer reisemønsteret litt.

- Programmer som DY Rewards gir dårlig uttelling, husk at de trekker fra skatter og avgifter før man får bonusen, som bare er en liten kick-back i kroner.
Klar over det. Har sammenlignet med EB, og ser at her er DY dårlige greier. Meldte meg inn når DY starta med dette. Men har nesten ingenting på konto.

Back