Hvilket bonusprogram lønner seg?

Re: Hvilket bonusprogram?

Støtter forslaget om Aegean og *Gold herfra. To turer til USA på et år og du er kanskje i mål.
Jeg tror jeg ville valgt gull med prioritert bagasje, prioritert boarding, prioritert venteliste ved problemer samt lounge over poeng på hver tur uansett reisemønster.

Re: Kort-strategi

Har lest på forumet om forskjellige bonusprogram. Lurer litt på hvilke bonuskort dere mener det lønner seg å ha.

Jeg reiser litt hit og dit. Reiser ikke nok til å oppnå status. OK! Kan vel oppnå EBS. Men ser ikke at det er så veldig store fordeler med det. Det jeg er opptatt av er å få bonus som jeg kan bruke til nye reiser. Ett problem her er at poengene utgår etter en tid. Forskjellig fra program til program. Så jeg tenker att en kan ikke ha for mange kort. Men er jo litt kjedelig "å gifte seg" med SAS/ *A. Så hvilke programer gir best avkastning?

I dag har jeg Eurobonus, DY reward og Choice club. Har sett på Finnair Plus. Har forstått det slik at du her kan tjene opp poeng hos AY/ One World, samt FI. Flying Blue kunne jo vært aktuelt. KLM er jo blitt ett godt alternativ. Men har forstått det slik at Flying Blue gir dårlig uttelling?

Ser at mange er opptatt av å oppnå gullstatus. Så har jeg missforstått noe, når jeg tenker at status ikke er så viktig for en vanlig turist?

Jeg reiser også endel både hit og dit og har funnet mitt bonusprogram utifra det. Andre som reiser hit og dit har valgt anderledes og mener seg best tjent med det (dumme som de er).

Lykke til!

Darwin P E

Støtter forslaget om Aegean og *Gold herfra. To turer til USA på et år og du er kanskje i mål.

Mener du to turer i economy? Det dumme med A3 og andre *A i forhold til EB er at du ikke får bonus hos WF (Ja, hvet ingen bonus på WF annbudsruter). Også har jo EB mulighet for opptjening hos Rica og Scandic.

Det er riktig, men samtidig poengterte jeg også at jeg ser *G som verd mer enn poeng. Samtidig, det er ingen problem med å jobbe for A3*G og få EB der det går, eks. hotell, kredittkort, WF og andre star alliance så fort Aegean er i boks.

Man klarer vel gull på nesten en tur i økonomi til feks LAX.

Re: Hvilket bonusprogram lønner seg?

Hei,

Ettersom jeg kvalifiserer relativt enkelt til EBG og ikke har lyst på EBD vurderer jeg om jeg skal kreditere Swiss business reisene mine til miles & more. Noen som kan fortelle meg hvor mange prosent opptjening man får i M&M for laveste businessklasse hos Swiss vs i Eurobonus?

Last edited:

Har lest på forumet om forskjellige bonusprogram. Lurer litt på hvilke bonuskort dere mener det lønner seg å ha.

Jeg reiser litt hit og dit. Reiser ikke nok til å oppnå status. OK! Kan vel oppnå EBS. Men ser ikke at det er så veldig store fordeler med det. Det jeg er opptatt av er å få bonus som jeg kan bruke til nye reiser. Ett problem her er at poengene utgår etter en tid. Forskjellig fra program til program. Så jeg tenker att en kan ikke ha for mange kort. Men er jo litt kjedelig "å gifte seg" med SAS/ *A. Så hvilke programer gir best avkastning?

I dag har jeg Eurobonus, DY reward og Choice club. Har sett på Finnair Plus. Har forstått det slik at du her kan tjene opp poeng hos AY/ One World, samt FI. Flying Blue kunne jo vært aktuelt. KLM er jo blitt ett godt alternativ. Men har forstått det slik at Flying Blue gir dårlig uttelling?

Ser at mange er opptatt av å oppnå gullstatus. Så har jeg missforstått noe, når jeg tenker at status ikke er så viktig for en vanlig turist?

Jeg mener det hele må bli avgjort utifra hvilket selskap du flyr mest med.

Siden du flyr litt her og der, og enda ikke bestemt deg for hvilket bonusprogram du ønsker, bør du se på hvilke flyselskap du har brukt på det siste året.
Så bør du velge program utifra det.

Siden BGO er nærmeste flyplass så er det jo SAS, KLM og BA pluss DY da som er alternativene dine.
Jeg har valgt SAS og eurobonus pga av det gir meg mest fordeler når jeg reiser, flyr mest innenlands og kanskje 7-8 tur/retur europa og en IC i året. EB gir lounge på innelands, fast track på OSL, TRD og SVG samt at de sier de skal åpne på BGO. EB gir også god opptjening på SASmetall og du sier du flyr litt her og der, hvis du alle disse reisene blir gjort med SAS så skal du ikke se bortifra at nærmer deg gull ganske raskt.

EB kan også kombineres med kredittkort så hvis målet er bonusreiser så er vel det lettere og tjene nok til det siden du tjener poeng både på fly og kredittkortbruk.

Hei,

Ettersom jeg kvalifiserer relativt enkelt til EBG og ikke har lyst på EBD vurderer jeg om jeg skal kreditere Swiss business reisene mine til miles & more. Noen som kan fortelle meg hvor mange prosent opptjening får man i M&M for laveste businessklasse hos Swiss vs i Eurobonus?

Laveste business i Europa med Swiss er P, det gir kjipe 750 points pr leg. Når du først har fått FT kortet eller bedre så tilkommer 25% bonus.

SWISS

International European flights
Business Class
C, D, J: 2,000 miles
Z: 1,250 miles
P: 750 miles

Economy Class
B, M, Y: 1,250 miles
G, H, Q, U, V: 750 miles
S, W: 500 miles
E, K, L, T: 125 miles

http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/rowr/earn/flight/offer?nodeid=2510711&l=en&cid=10001

Det gir faktisk bedre uttelling å flaske rundt med SAS i Plus intra europeisk for opptjening i M&M. 1250 points pr leg.

SAS
International European flight
Economy Class
A, B, C, D, J, P, S, Y, Z: 1,250 miles
E, H, M, Q, V: 750 miles
G, K, L, O, T, U, W: 125 miles

http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/rowr/earn/flight/offer?nodeid=2510338&l=en&cid=10001

For status i M&M gjelder en ting, reis ofte, reis langt og så dyrt som mulig ;)

Laveste business i Europa med Swiss er P, det gir kjipe 750 points pr leg. Når du først har fått FT kortet eller bedre så tilkommer 25% bonus.

Det gir faktisk bedre uttelling å flaske rundt med SAS i Plus intra europeisk for opptjening i M&M. 1250 points pr leg.

For status i M&M gjelder en ting, reis ofte, reis langt og så dyrt som mulig ;)

Var kanskje litt utydelig.. Beklager. Swiss flightene er longhaul og vil bli tatt uansett, spørsmålet er om poengsumen blir størst i M&M eller EB?

Hei,

Ettersom jeg kvalifiserer relativt enkelt til EBG og ikke har lyst på EBD vurderer jeg om jeg skal kreditere Swiss business reisene mine til miles & more. Noen som kan fortelle meg hvor mange prosent opptjening man får i M&M for laveste businessklasse hos Swiss vs i Eurobonus?
Var kanskje litt utydelig.. Beklager. Swiss flightene er longhaul og vil bli tatt uansett, spørsmålet er om poengsumen blir størst i M&M eller EB?
Er ikke det raskt å sjekke selv...?

Gikk vist litt fort i svingen her. Da prøver jeg igjen ;)

Opptjeningen med M&M hos SWISS:

SWISS
Flights from / to / between non-European destinations
First Class
A, F: 3.0 x distance; at least 1,500 miles

Business Class
C, D, J: 2.0 x distance; at least 1,000 miles
Z: 1.5 x distance; at least 750 miles
P: 1.0 x distance; at least 500 miles

http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/rowr/earn/flight/offer?nodeid=2510711&l=en&cid=10001

Opptjeningen med Eurobonus hos SWISS.

Earn points chart

First & Business (F, A, J, C, D) = Minimum 1200 poeng ( 200%)
Economy (Z*, P*, Y, U, B, M, H, Q) = Minimum 600 poeng (100%)
* Business discounted.

http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/?NSSEXC=true

Reiser du bare på billetter i bookingklasse P er opptjeningen helt identisk, altså 100% av antall miles. Z klasse gir bedre hos M&M (150%).

Så kommer et stort men: Reiser du desidert mest på SWISS slik at du oppnår FT eller bedre i M&M så får du jo 25% ekstra bonus. Har du i tillegg forhåpninger om å fly F innimellom så må du være i M&M for å ha sjans på en og annen oppgradering.

Last edited:

Hei,
Det ser ut til at det blir en god del flights med One World fremover. Jeg har booket interkontinentalt både med Qatar (totalt fire flights), Finnair (to flights) og Qantas (på AY-billett, to flights), i tillegg til noen regionale med Finnair. Jeg ser jo at jeg burde skaffe meg et OW-kort, men hvilket? Jeg har SAS EuroBonus Silver fra før, er det noen i One World som matcher som jeg burde velge?

Jeg er med på den, i forhold til hvilket flyselskab du flyver mest med.

For min egen del, så bliver det SK eftersom jeg er dansk og bor i SVG - så det bliver til et par ture til Danmark for mig og et par ture til Stavanger for resten af familien.

Til optjening af poing har jeg valgt EB, og til status har jeg valgt M&B hos A3.

Jeg vurderer dog, stadig, om evt. jeg skulle prøve EB af med status, selvom det ville kræve en del milage runs... lige pt. har SAS et par gode deals på SVG-ALC-SVG efter April 2015, som giver 8000 points og en halv dag på stranden i ALC :)

Kan man overføre poeng fra Aegan til EuroBonus?
F.eks. tjene seg opp til Gullkort hos Aegan, og så føre poengene tilbake til SAS?

Hei,
Det ser ut til at det blir en god del flights med One World fremover. Jeg har booket interkontinentalt både med Qatar (totalt fire flights), Finnair (to flights) og Qantas (på AY-billett, to flights), i tillegg til noen regionale med Finnair. Jeg ser jo at jeg burde skaffe meg et OW-kort, men hvilket? Jeg har SAS EuroBonus Silver fra før, er det noen i One World som matcher som jeg burde velge?

Nå kjenner jeg ikke til andre programmer enn BA sitt, men en tur til Asia med Qatar i biz gjør at du kommer svært nær sølvkort (som gir lounge osv).

F.eks. tjene seg opp til Gullkort hos Aegan, og så føre poengene tilbake til SAS?

Nei, dette er ikke mulig.
Det er bare ganske få selskaber som giver mulighed for dette - SK og A3 er ikke blant de.

Så jeg burde velge BAs fremfor AY eller QR som jeg faktisk skal fly med? Har Economy. Noen som vet om selskap som matcher Silver?

Så jeg burde velge BAs fremfor AY eller QR som jeg faktisk skal fly med? Har Economy. Noen som vet om selskap som matcher Silver?

I økonomi vet jeg ikke hva som er best, men i business er det faktisk enklere å få OW Sapphire ved å kreditere QR flighter til BA enn til QR sitt bonusprogram.

Jeg kjenner ikke Finnair eller Qaatar sitt bonusprogram, men et en vis man sa en gang at man bør velge programmet til det selskapet man fy mest/lengst med.

Leser at har andre har fått matchet EBS til Airberlin og Finnair Silver, så Finnair kan jo kanskje være et godt alternativ. Finnair tilbyr også kredittkort med poengopptening i Norge.

Last edited:

Mener og ha lest her inne at man kan legge inn 2 bonuskort i bookingen et kort som gir fordelene og et som skal ha opptjening.

På den måten kan du legge inn A3 gull som skal gi fordeler som lounge, og legge in EB som skal tjene opp poeng.

Sikkert mange her som kan mye mer om dette enn meg, og arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Mener og ha lest her inne at man kan legge inn 2 bonuskort i bookingen et kort som gir fordelene og et som skal ha opptjening.

På den måten kan du legge inn A3 gull som skal gi fordeler som lounge, og legge in EB som skal tjene opp poeng.

Sikkert mange her som kan mye mer om dette enn meg, og arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Hos noen selskaper så kan det gå dersom man treffer noen som kan det, men man kan også rote til alt sammen. (Søk på FQTV og FQTS på forumet så ser du en del om det)

Lounge er ikke noe problem, der viser man bare kortet. Utfordringen er eks. prioritert boarding og fasttrack, der er det ikke bestandig det holder å vise kortet. Irr-ops-fordeler er også noe man mister når man ikke har registrert rett status.

Back