Hvilket år hadde du din første flytur ?

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
Hvilket år hadde du din første flytur ?

Første gang jeg fløy, var 1964 fra JFK via Gander til
FBU, med en Lochhead (?) , Super Constellation 4 motors propellfly, effektiv flytid var vel ca 2 timer lenger enn dagens A330.
Hvilken flyreise var din reise og når ?

Re: Hvilket år hadde du din første flytur ?

Sterling Caravelle 1979. København-Athen, studentcharter.

sterling_1979.jpg

Juli 1997. BGO-FBU og jeg tror det var LN-BRQ.

1bcc5504fe6592aed527b340b868fe44.jpg

1975 eller -76 med Norfly Metropolitan, Sola til en by i Skottland, tror det var Edinburgh. Var bare ca ett år gammel.

Høsten 1983. Var 2 mnd gammel så husker ikke, men fløy SAS DC-9 KRP-CPH og CPH-FBU

Sommeren 1992, også to måneder gammel med begrenset husk. Det var OSL-ALC-OSL med en Scanair MD-83. Neste sett med flyreiser derimot var med KLM og SAA til Sør-Afrika mens presidenten fortsatt het de Klerk, selv om jeg ikke akkurat kan sies å huske noe av det heller

Det må ha vært i 1974 eller -75.

Braathens DC6B, FBU - BDU. (Mil-flight)

Første jeg husker er en chartertur til Lanzarote med Sterling ca midt på 80-tallet, men jeg har noen boardingkort som viser at jeg var en tur til SSJ via TRD fra KRS på sommeren i 83.

1968. SAS Caravelle FBU-TOS og deretter SAS CV-440 TOS-ALF-LKL-KKN.

Espen

11 år gammel, så jeg husker det som om det var i går. Lørdag 6 juni 1981. En 747-100 fra NorthWest Orient fra Gardermoen til JFK. Setekonfigurasjon 3-4-2. Vi satt i 2 seter på høyre side, setet bak nest bakerste dør, så hadde god benplass.
Flymarkedet i USA hadde akkurat blitt deregulert så vi hadde fly så mye du vil i USA i 30 dager billett med NWO. Billetten startet å gjelde 3 dager senere da vi fløy NY til SFO med flybytte i MSP. I MSP ble vi oppgradert til 1ste klasse, som er min eneste 1ste klasse erfaring. Den gang ble man tildelt sete i gate og de hadde små klistremerker de satte på Boarding kortet, da vi kom til gate, var alle seter tildelt unntatt 4 seter i 1st og de kunne ikke dele en utenlandsk familie med mindreårige barn, så da fikk vi 1st i en 727-200. Det ble 8 flighter med 727 og 1 med DC10, innenlands i USA, så returnerte vi fra MSP direkte til GEN med en 747-100 16.juli. 11 fligther er fremdeles det høyeste antall jeg har hatt i et enkelt år og høyeste med samme selskap i samme ferie(den blir aldri slått) og NWO er det selskapet jeg har 3 flest flighter med, etter Norwegian og SAS. Neste gang jeg fløy var 12.12 1986 da med SAS fra FBU da vi feiret jul på New Zealand, det ga 6 flighter i 86 og 7 i 87, totalt 13. Alle disse rekorder blir slått, når vi i januar og februar -24 flyr 15 ganger, med 11 selskap.

1967 . Opprinnelig PA FBU-JFK med mellomlanding i Scotland studentcharter fra ARN. Den var forsinket, så første flight var BU DC 6B FBU-ARN for å ta inn forsinkelsen.

Fra ARN PA 707-320B N763PA Nautilus nonstop til JFK.

Skulle være utvekslingsstudent på jobb i Chicago. Hadde videre Greyhound
studentbillett 99dager for 99 dollar.

Andre flytyper på turen UA B720, NW 727 og PA 727 MIA-NAS-MIA ( for National ).

Ohhhf. Svaret på sånne spørsmål viser jo egentlig bare hvor gammel man har blitt. Og når svaret er SAS DC-7C på ruten Fornebu-Torslanda-Kastrup i november 1966 begynner det å bli noen år siden.
Men evig takknemlig for at det tilfeldigvis ble en DC-7C, de fleste avgangene til København gikk med Caravelle på den tiden. Mulig SAS også fløy noen av København-rutene med CV-440 og DC-8. CV-990 var det vel slutt for sommeren -66?

Februar 1992, 6 mnd gammel. GEN-MIA tror jeg, i allefall en plass i Floriden. Tower Air 747-200, kan det stemme tru?

Man drar paa aarene. 1983, og jeg var 6 aar. Turen gikk fra FBU til MIA via CPH og JFK (SAS, Northwest og TWA). Mine barn var langt yngre, hhv 1 aar og 4-5 maaneder, men deres foerste reiser var langt kortere.

Min første flytur var i august 1970 med en F-27 Fellowship fra Braathens SAFE, og strekningen var TRD - RRS - FBU.

Tror det var i 1966 med SAS FBU-BGO
Husker best turen jeg reiste alene rundt påsken 1968 FBU-BDU med CV440 og mellomlandinger i TRD og BOO
Skulle til tante i Harstad og tok buss til Bjerkvik med bytte der videre til Harstad 10 år gammel. Dette var før Evenes åpnet.
Ingen reiseassistanse for barn den gangen, men som kollektivinteressert var det ingen problemer for meg
Retur BDU-TOS-OSL mener jeg, Caravelle fra TOS

Last edited:

1969.Bilferie med familie,13år gammel.På Værnes stod plakat om rundflyging.HI BO FLY.
Hilmar Tollefsen fløy blå og hvit Cherokee 140 LN-VYW.Desverre ingen bilder.

Sommer 1963 Braathens SAFE DC-6B FBU via SVG til Hamburg Fuhlsbuttel.

Back