Hvilken skole?

Hei.

Mitt navn er Thomas, og jeg SKAL bli yrkesflyger. :)
Jeg har lest mye rundt på nettet, både på dette forumet og ellers på forskjellige nettsider, og ett spørsmål står enda ubesvart for meg:

Hvilken skole skal jeg velge? (Jeg tenker at USA er mest sannsynlig location):
- Luftfarsskolen og PEA?
- NEARAS.no og NEAR?

Jeg vil gjerne gå inn i ett fullt program, hvor alt jeg trenger av kurs og utdanning inngår alt i ett.
Hvilken skole er greiest?
Til dere som er på de respektive skolene nå: er dere fornøyde med skolene og programmet?
Hvordan gjorde/gjør dere angående penger og evt lån/lånekassen?
Og til slutt: Hvor viktig er matematikk og fysikk i denne utdanningen?

SETTER VELDIG STOR PRIS PÅ SVAR!

Mvh
Thomas. :)
 
Last edited:
Re: HVILKEN SKOLE? =/

Hei og velkommen til forumet. :D Slike spørsmål har vært oppe mange ganger før, og jeg har selv stilt spørsmålet i diverse poster. Du kan jo ta en titt her bl.annet:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=24188
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26262
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28110

Etter de svar jeg har fått virker PEA best. Hvis du ikke er for gammel kan du jo også søke RNoAF innen 1. desember.
+ nå har flyverutdanning blitt gratis på UiT:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35616&highlight=bachelor
http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/lfs/
 
Last edited:
Re: HVILKEN SKOLE? =/

Gikk på PEA og LFS for noen år siden, og har ikke noe negativt å sette fingeren på. PEA kostet meg ca 10% mer enn det som sto i kontrakten som oppgitt pris, og av dette var 5% pga økte fuel-charges.
Kort fortalt: Lån i bank og lånekassen,sistnevnte for ATPL-teori.
Matte og fysikk er en fordel, men ikke noe krav. Alt i alt koker det ned til 80% motivasjon og disiplin, 20% evner og personlighet. Å være litt forberedt før man drar bort skader uansett ikke.
 
Re: HVILKEN SKOLE? =/

Hvorfor ikke Universitet i Tromsø sitt opplegg? Det er gratis med støtte fra lånekassen-
 
Re: HVILKEN SKOLE? =/

og nå som tråden er laget så dukker det opp et felt under som heter "Similar threads", der er jo mer info også. :)

-A
 
Re: HVILKEN SKOLE? =/

Det stemmer. Samme teoretiske tester som militæret, pluss at man må ha hatt matte og fysikk for å søke UiT.

Ikke helt sant (bortimot da ;) )

Ja det var karakterkrav. Det endte på noenogfemti poeng til slutt, 60 mann fikk være med til Rygge. Hvis jeg ikke misforstod, har de planer om å ta inn flere til opptak neste år, men det vil trolig også være en del flere søkere siden studiet kommer inn under samordna opptak. Når det gjelder fysikk og matematikk trenger man kun 2MX og 2FY. Dette er fag som er vesentlig enklere enn 3MX og 3FY.

Det var mange av de samme testene som er til forsvaret, men flere tester både av teoretisk og praktisk art er fjernet.

Dersom trådstarter er interessert, ville jeg gitt det en sjanse. Det er langt billigere enn privat utdannelse.
 
Takker for mange svar!
Det er helt fantastisk å kunne stille spørsmål man lurer skikkelig på, og få slike svar.
Takk.

Jeg har sjekket litt rundt UiT, og selv om det sikkert er en fin skole, kommer jeg ikke til å gå den veien videre.
Slik det ser ut nå, går jeg nok for PEA, i og med alt det gode jeg har hørt fra tidligere elever der.
Hørte også at NEAR var en over gjennomsnittet streng skole med uniform, søknad om å forlate byen i helgene osv. Ikke noe for meg, med andre ord.

Har forresten noen av dere noe kunnskap om Hillsboro i Oregon? Hørt en del snakk om den skolen i det siste..

Thomas
 
Litt avhengig av hva du er ute etter naturligvis, men valget ville vært enkelt for min del. Vil nok trives mye mye bedre i Portland, OR enn i småby-Florida. Men hver sin smak :)
 
Hei Thomas!

Eg går for tida på LS/ Hillsboro Aviations helikopterprogram. Har ingenting å utsette så langt. Akkurat no er det litt vanskeleg å fly pga været, men frå våren til sein haust er det ganske bra flyvær. Hillsboro aviation består stort sett av internasjonale studentar, på FW prgrammet er det SVÆRT MANGE frå Kina, Japan og Taiwan. Men sånn som eg har forstått der er det ingen problem med tilgangen på fly. LS hadde også ein jobbgaranti som instruktør for FW studentar. Om den gjeld fortsatt veit eg ikkje, men det kan jo vere noko å ta i betrakting. For tida er det ein nordmann som jobbar som FW-instruktør. Grunnen til at eg valgte USA og Hillsboro VAR dollarkursen og beliggenheten. Som vestlending foretrekk eg heller granskog og ruskevær enn palmar og sandstrender.
Om du lure på noko er det berre å spørre.

Helsing Harald
 
Hillsboro virker som en fin og seriøs skole.
Harald: takk for fint svar. Jeg ser at du skriver at du går for helikopterpilot. Dette har fristet meg lenge. Det jeg er skeptisk til angående helikopterpilot, er jobbene en kan få som ferdigutdannet helikopterpilot. Hva har du å velge mellom av jobber?
Og ved du noe/hørt noe om PEA skolen i forhold til Hillsboro? Bra/negativt etc.

God jul, alle sammen.
Mvh
Thomas
 
UiT høres ut som et godt alternativ, bortsett fra at jeg har hørt man går ut med 150 flytimer totalt.(Kan dette bekreftes/avkreftes?)

Nå er jeg ingen spesialist i dette(holder kun på med PPL), men 150 flytimer vil nok mest sannsynlig kreve at du jobber som instruktør ved en flyklubb i Norge en god stund, hvis du skal ha nok timer for å tilfredsstille kravene fra flyselskapene når det kommer til jobb-søking.

Ved PEA kan man tjene opptil 1500 flytimer hvis man utnytter visumtiden sin godt.
Og erfaring er vel noe av det viktigste du kan ta med deg i CVen din. :)

Har hørt mange som synes at jeg uten tvil bør gå for gratis utdanning. Men jeg vil heller betale for 10x så mange flytimer og større sjanse for jobb med en gang du er ferdig.
 
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men... Dersom man har utdanning fra UiT, kan man ikke da i ettertid betale for de flytimene man ønsker på en annen skole?
 
UiT høres ut som et godt alternativ, bortsett fra at jeg har hørt man går ut med 150 flytimer totalt.(Kan dette bekreftes/avkreftes?)
Jeg har spurt UiT om dette før. De sa at man får nok flytimer til å begynne å fly flermotor i selskaper som Widerøe.
 
Hva forventer du at flyskoler skal svare? ;) Du kan sikkert få jobb, men jeg hadde ikke forventet å gå rett til Widerøe. Da blir jeg veldig overrasket....
 
Jeg har spurt UiT om dette før. De sa at man får nok flytimer til å begynne å fly flermotor i selskaper som Widerøe.

Den første flyinstruktøren min har nettopp fått jobb i Widerøe, mener han sa at de har 800 timer som et krav.
I forhold til hva jeg har hørt, så skal du kun få nok timer til å fullføre ATPL-utdanning. Som visstnok skulle ligge på 150 timer.
MEN! For å i det hele tatt kunne starte på CPL, så må du ha 200 timer logget med PPL. Så det må være noe i mellom her.

Apropos PPL, så må du ta PPL-pensum om igjen hvis du har PPL-A før du begynner på utdannelsen.
 
Last edited:
Så PEA er altså å foretrekke av skole, også fremfor Hillsboro?
Noen her som tar Helikopterutdanning eller vet noe om denne og jobbtilbud/etterspørsel etter endt utdanning?

Thomas.
 
Back
Top