Hvilken klubb skal man velge?

Polaris

Free Luigi
Bytter ut en del unødvendige medlemsskaper her og der, og har i stedet tenkt å endelig begynne å henge litt i småfly-kretsene "på ordentlig". Altså melde meg inn i NLF/NAK og en klubb. Men... jeg lurer litt på hvilken klubb jeg bør melde meg inn i?

Jeg vil ha drøyt 2,5 mnd i Tromsø i løpet av denne våren. Maks. Resten av halvåret vil bli brukt i Bærumsområdet. Siste halvdel av 2012 vil jeg etter planen bo i Trondheim.

Blir litt sånn "støttemedlemsskap" siden jeg neppe kommer til å fly så alt for mye (greit å sette målet lavt, så kan man heller overraske seg selv :p ) , og jeg har ikke tenkt å ta PPL-A'en i år.

Heller mot å melde meg inn i Tromsø Flyklubb, og så heller "bytte" medlemsskap (kjøpe ekstra? hvis ikke det blir kjempedyrt) i f.eks trondheim til august. Men hva veit egentlig jeg, dere er proffene som henger i kretsene... Hva høres mest logisk/lurt ut for min del? :)

Siden medlemskap i NLF er styggdyrt ville jeg meldt meg inn den klubben der du regner med å fly mest. Om du skal være i Trondheim utover 2012 ville jeg også hørt med NTH Flyklubb. De flyr seilfly, men det finnes ingen bedre måte å lære seg å fly på etter min mening.

Er det forskjell på NAK/NLF? :p Jeg trodde det var litt som med hundeklubber, at du "må" være medlem av hovedorganisasjonen (eller hovedklubben) - for å være medlem av en underklubb. Der må du f.eks være medlem av Norsk Kennel Klub, og så velge et undermedlemsskap i en klubb, f.eks Tromsø Hundeklubb.

Derfor har jeg forstått det sånn at medlemsskap i NAK gjør at man også "må" være medlem av en underklubb. Og at denne underklubben varierer i pris. Gardermoen flyklubb er jo f.eks ganske dyr i "engangspris" - mens flyleia er "billig" eller hvordan det nå gikk opp i opp. Siden jeg ikke har tenkt å fly overvettes mye er det jo lurest for meg å melde meg inn i en lokal klubb som har en rimelig "lav" årlig medlemskontigent fram til jeg begynner å fly AKTIVT mot PPL-A. Nå vil jeg bare enda litt mer inn i miljøet enn jeg er i dag, og det irriterer meg f.eks at jeg ikke har adgangskort til flyside i Tromsø så jeg bestandig må stå å vente på andre som kan åpne døra for meg.

Jo, men skal man være korrekt så benyttes ikke navnet NAK lenger.
Det et er riktig at man må være medlem av en klubb i tillegg. Tidligere var det mulig å kun være medlem av NAK, men denne muligheten finnes desverre ikke lenger.

Hei!
Først av alt: Det er ikke styggdyrt (NB! som støttemedlem)
Du kan melde deg inn i flere klubber, MEN DET ER BILLIGST å gjøre det i samme prosess.
Står det ikke hos "Melvin" at du kan være støttemedlem, avbryt registreringen og ta kontakt med sjefen i klubben slik at det blir et alternativ hos "melvin".

Personlig erfaring fra 2011:
Meldte meg inn i de to klubbene jeg har mest med å gjøre. Det lønner seg å velge den minste som hovedklubb.
Hele pakken som støttemedlem kom på kr. 325,- i to klubber uten noe ab. på FlyNytt.
Her kan du starte:

http://nlf.no/info/medlemsservice-nytt-medlemsskap

http://melwin.nak.no/

Når det gjelder UPA er det en annen historie og må taes opp med de klubber det gjelder.

Lykke til ;)

Last edited:
Til CFM

Tok en sjekk på medlems priser, og det viser seg at det er ganske mange hundrekroninger dyrere å være med i diverse klubber rundt om i landet.
Beklager at jeg ikke var klar over det.

Men skal ikke alle klubber ha tilbud om å være med som Støttemedlem ?

Men skal ikke alle klubber ha tilbud om å være med som Støttemedlem ?

Det er ikke noe krav til at man må ha støttemedlemskap. I min klubb hadde de det en gang, men det ble avviklet. Det ga i prinsippet null medlemsrettigheter. Støttemedlemskap var heller ikke inkludert i medlemsmassen når man hadde vareopptelling ifbm. støtteordninger fra kommunen m.v. så klubben kom ikke nødvendigvis gunstig ut av det.

Last edited:
Det er ikke noe krav til at man må ha støttemedlemskap. I min klubb hadde de det en gang, men det ble avviklet. Det ga i prinsippet null medlemsrettigheter. Støttemedlemskap var heller ikke inkludert i medlemsmassen når man hadde vareopptelling ifbm. støtteordninger fra kommunen m.v. så klubben kom ikke nødvendigvis gunstig ut av det.

Hei!
På NLF sin side står det følgende:

http://www.nlf.no/info/medlemskap-i-klubber-tilsluttet-nlf-orientering

MEDLEMSKAP I KLUBBER TILSLUTTET NLF - ORIENTERING.

Medlemskategorier

Følgende medlemskategorier gjelder: (Se punkt H: )
....................

a) Seniormedlemmer (f.o.m. det året en fyller 26 år)
b) Familiemedlemmer (må ha samme boligadresse som et annet seniormedlem).
c) Juniormedlemmer (f.o.m det året en fyller 20 år t.o.m 25 år)
d) Ungdomsmedlemmer (f.o.m det året en fyller 13 år t.o.m 19 år)
e) Barnemedlemmer (t.o.m. det året en fyller 12 år)
f) Pensjonistmedlemmer (f.o.m. det året en fyller 67 år)
g) Spesialmedlemmer (medlemmer som deltar i spesielt tilrettelagte aktiviteter)
h) Støttemedlemmer (klubbenes støttemedlemmer)

For nærmere forklaring på de enkelte medlemskategorier - se orientering lengre ned på denne siden.

------------------------
Støttemedlemmer

Medlemmer som ikke selv er aktive utøvere av flyging eller luftsport. De deltar på møter med stemme- og talerett i likhet med andre medlemmer og de kan ha tillitsverv. Støttemedlemmer betaler en lav kontingentsats og mottar ikke fagblader.

------------------

Men må innrømme at jeg ikke har lest alle vedtekter fra NLF så det kan jo være at den enkelte klubb har sjølstyrerett på visse punker.

Vet at enkelte klubber er glad for den muligheten (kanskje de minste klubbene ;) ) og at noen entusiaster ikke hadde vært i miljøet om det ikke hadde vært for den muligheten.

Last edited:
Medlemmer som ikke selv er aktive utøvere av flyging eller luftsport. De deltar på møter med stemme- og talerett i likhet med andre medlemmer og de kan ha tillitsverv. Støttemedlemmer betaler en lav kontingentsats og mottar ikke fagblader.

Ja, ser det er slik nå, ja - jeg tar selvkritikk for å komme med utdaterte opplysninger :). (Husk at man må være medlem av en klubb hvis man skal fly mikro/seil)

Enig i det... Det gjelder i alle fall meg. I dag har jeg støttemedlemskap pluss Flynytt-Abb, og deltar i klubben på medlemsmøte et par ganger i året (om jeg er på hjemlige trakter). Seilflyging har jeg sluttet med (1996-2008).

Også enig i det CFM sier om seilflyging. Det veldig bra trening i stick-and-rudder skills. Stick-and-rudder skills i motorfly dreier seg jo bare om høyre pedal ;)

Hadde jeg skulle startet med en luftsport igjen i dag, hadde jeg fortsatt med seilflyging.

Last edited:
Vær klar over at et medlemsskap i en flyklubb ikke nødvendigvis gir deg adgang til flysiden. Du skal i utgangspunktet ha et behov for å få dette, f.eks. et flysertifikat.

En annen ting, som ikke har med medlemskap å gjøre, men med skoling. Det kommer nye sertifikatregler ila. "kort" tid. Kan være greit å sjekke ut ifht. ny/gammel ordning og når man begynner (hvis noen klubber har oversikt over hva LT bestemmer seg for i denne saken).

Jeg så for meg en instruktørtime / hive meg med bekjente i ny og ne, men ikke ta teorien. Dermed har jeg "rett" på elevtilgang selv om jeg ikke tar PPL-A'en dette året.

Men vi får nå se hva det blir tid til :)

Tar du ikke PPL-A dette året så burde det være unødvendig med mer enn støttemedlemsskap (om du snakker om 2012)...

Er det bra miljø i klubben så blit du vel med folk du kjenner på tur... Så da trenger du heller ikke adgangskort for "innenfor gjerdet"? Jeg regner med at folk som skal være med å fly ikke trenger et permanent adgangskort...

Har du ikke sertifikat og ikke går i gang med PPL-A i 2012 så kan du jo lure på hva du skal med airside-tilgang... Du vil jo bli med inn med de som skal fly med deg?

Last edited:
Det var nå veldig så opphengt man ble i det, det er rett og slett fordi jeg ikke liker å stå å vente/fryse og tenkte jeg like gjerne kan bli "likeverdig" medlem som kan bidra også ellers (feks ta ansvar på klubbkvelder). Å ha muligheten til å stikke innom klubbhuset uten at folk måtte gå den relativt lange veien mellom døra og klubbhuset for min del. Har bare lyst å være mindre i vegen, rett og slett :) mindre avhengig av andre på å få gjøre det jeg har lyst til, for jeg har det litt i meg at det sitter langt inne å mase... :) Og om jeg stikker innom og sitter for å skravle litt så øker vel også sjansen for å bli kjent med flere = flere muligheter for turer :)

Men det var nå tanken, får se hva det blir til etter vurdering om jeg egentlig blir nok i tromsø til at det er realiserbare tanker...

Last edited:
Så bra at du tenker på PPL :) Angående tilgang til flyside tror jeg ikke det blir noe problem, da Tromsø Flyklubb er den eneste klubben i landet jeg vet om der klubbhuset ligger innenfor gjerdet... Andre steder er det bare å stikke innom å skravle så mye man vil uten å måtte inneha kort eller å ha begynt på utdanning :)

Ja, ser det er slik nå, ja - jeg tar selvkritikk for å komme med utdaterte opplysninger :). (Husk at man må være medlem av en klubb hvis man skal fly mikro/seil)

Hei Discus!
Var en tur innom "melvin" idag, og det var mange klubber som IKKE hadde Støttemedlem som alternativ, men Pensjonist/Ufør hadde de fleste. Tok bare stikkprøver.
Er ingen jurist så jeg skal ikke påstå at klubbene MÅ ha støttemedlemmer. Men hvis de har, skal disse være med og bestemme.
Ikke meningen å gjøre noen stor sak av dette.

Men siden ikke alle medlems typene (a - h) ligger automatisk på registrerings siden for hver klubb, er det mulig at klubbene selv bestemmer hvilke medlemskap de skal tilby.

Så kanskje det dukker opp et svar her på GA - avdelingen engang :)

Så bra at du tenker på PPL :) Angående tilgang til flyside tror jeg ikke det blir noe problem, da Tromsø Flyklubb er den eneste klubben i landet jeg vet om der klubbhuset ligger innenfor gjerdet... Andre steder er det bare å stikke innom å skravle så mye man vil uten å måtte inneha kort eller å ha begynt på utdanning :)

Nja, gardermoen flyklubb er vel også slik at klubbhuset er innafor sikkerhetskontroll til og med :p for meg har det vel sånn sett blitt det normale - kun kjeller jeg har vært på hvor det ikke kreves adgangskort og slikt

Trur nok noen må låse deg inn på Bardufoss FK om du ikke har adgangskort ?

Back