Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

vstenhjem

ScanFlyer Blue
Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

I lys av konflikten i SAS som etter alt å dømme virker fremprovosert fra ledelsen, vil jeg starte en ny diskusjon:

Hvilken investor sitter nå klar til å gå inn i SAS, men har stilt som krav at SAS Skandinavia skal gå dukken, for å kunne ta over et selskap med lavere kostnadsbase?

Starter gjetningen med gode gamle Lufthansa.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

I lys av konflikten i SAS som etter alt å dømme virker fremprovosert fra ledelsen, vil jeg starte en ny diskusjon:

Hvilken investor sitter nå klar til å gå inn i SAS, men har stilt som krav at SAS Skandinavia skal gå dukken, for å kunne ta over et selskap med lavere kostnadsbase?

Starter gjetningen med gode gamle Lufthansa.

Kjøper ikke helt premissene. Tror at om noe så handler det om å sette ting på spissen, å vise hva alternativene er.

For gruppene i bransjen er det viktig at man ser at selskapet kan drives med overskudd, men ikke nødvendigvis at det gjør det (som jo øker prisen). Videre reformer kan alltid settes i gang etterpå, og med flere selskaper i gruppen er det også mer operasjonell fleksibilitet.

I forhold til Danmark/Sverige er det kanskje også et poeng å sette på spissen hvordan situasjonen er slik at de evt. går inn med mer penger, evt. midlertidig tar det hele over for å stabilisere en skandinavisk aktør. Mye på spill spesielt for Danmark, og om man ser rovdyrene i bakspeilet så setter man kanskje farten opp.

Til syvende og sist svarer ledelsen til styret. Styret representerer eierne. De gjennomfører en strategi de har blitt enige om.

Min personlige teori? Styret i SAS er _alt_ for fragmentert interessemessig til at man kan ha noe annet enn kaos og endeløse kompromisser. Man kan snakke så mye man vil om ledelse, men det selskapet ser mest ut til å trenge (slik jeg ser det) er nye eiere som tenker klart og kan komme opp med en god strategi for selskapet.

Det er der poenget til AVdW kommer inn -- hvem vil ha SAS om de ansatte streiker hele tiden?

Selv om man lett kan man snu seg og spørre "Hvorfor streiker de?" så er det ingen tvil om hvilke signaler det sender til evt. investorer/oppkjøpere.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

En profesjonell investor vil vel lure på hvorfor ledelsen i SAS sliter såpass med å få med seg de ansatte, eller?

Det er jo ikke sånn at SAS tilfeldigvis består av unikt streikevillige, kranglevorne mennesker. Ansvaret for å lede et selskap ligger hos ledelsen, ikke de ansatte (som kollektivt har stemt ja til at nok er nok). Ledelsen må vise retning og motivere sine ansatte. Rimelig fundementalt, egentlig.

SAS ledelsens manglende evne, over mange mange år, til å få med seg sine ansatte er påfallende, og en ny inverstor bør være klar over at selskapets kultur er preget av årevis med mistillit og konfliktfylt kommunikasjon. Dette blir man ikke kvitt ved en Ch.11…
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

De ansatte ikke hollenderen for og øke inntjening eller forbedre servicen…..
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Hvilken investor kunne tenkes, som i) har nok penger, ii) har kompetanse på å drive flyselskap, iii) har en strategi som er noe mer enn bare å kutte kostnader og opprette interne union-busting-selskaper og iv) kan få slutt på krigen med pilotene (enten gjennom å sette hardt mot hardt, eller gjennom tillit, jfr pkt iii)...?
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Hvilken investor kunne tenkes, som i) har nok penger, ii) har kompetanse på å drive flyselskap, iii) har en strategi som er noe mer enn bare å kutte kostnader og opprette interne union-busting-selskaper og iv) kan få slutt på krigen med pilotene (enten gjennom å sette hardt mot hardt, eller gjennom tillit, jfr pkt iii)...?

Uten å svare på det du spør om, så er prisen rett virker det sjeldent være problem å lokke til seg investorer til flyselskap
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Hvilken investor kunne tenkes, som i) har nok penger, ii) har kompetanse på å drive flyselskap, iii) har en strategi som er noe mer enn bare å kutte kostnader og opprette interne union-busting-selskaper og iv) kan få slutt på krigen med pilotene (enten gjennom å sette hardt mot hardt, eller gjennom tillit, jfr pkt iii)...?

Devil's advocate:
1) Kjøp SAS
2) Gjør det om til produksjonsselskap i egen gruppe
3) Fly rutene med andre datterselskaper eller på anbud blandt datterselskapene
4) Slå SAS-datterselskapet konkurs eller null-size
5) Viderefør markedsposisjonen i Skandinavia under eget/nytt/overført(?) brand
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Forhåbentlig ingen!

Hvorfor købe sig ind i problemer?

Vent til det falder sammen af sig selv - og sæt så eget materiel ind på de givtige ruter.
(køb evt. de overskydende fly - og et enkelt AOC- af konkurboet)
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

SAS behöver ägare som är villiga att vända upp och ner på bolaget, ta död på gamla sanningar och gamla mönster och göra en ordentlig nystart. Däremot tror jag det kan bli knivigt att hitta villiga seriösa investerare ifall danska staten ska tala om för dem vad de får och inte får göra.

Men ifall SAS går hädan, vilka går in och täcker de luckor som kommer uppstå i SE, NO och DK?
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

SAS behöver ägare som är villiga att vända upp och ner på bolaget, ta död på gamla sanningar och gamla mönster och göra en ordentlig nystart. Däremot tror jag det kan bli knivigt att hitta villiga seriösa investerare ifall danska staten ska tala om för dem vad de får och inte får göra.

Men ifall SAS går hädan, vilka går in och täcker de luckor som kommer uppstå i SE, NO och DK?

Er det virkelig så mange luker?

Norge: Norwegian og Flyr øker frekvenser, starter evt ruter der SAS har vært alene (og det er ikke mange stedene). WF konkurrerer allerede om de fleste regionale ruter, skaffer evt. flere jetfly

Danmark: Innenriks vil nok DAT og Norwegian ta over det som er igjen av SAS-flyvninger. Utenriks en kombinasjon av Norwegian og utenlandske selskaper, evt. en mini-SAS opprettet av den danske stat for å ivareta strategiske interesser.

Sverige: Det landet det er mest spørsmål ved men likevel en konkurransesituasjon med Norwegian, BRA og FR i innenriks-trafikk -- så vil tippe noe lignende som i Norge.

Mulig selskaper som BRA og Flyr/Widerøe inngår allianser for å dekke forretningsreisende bedre.
Også en god mulighet for (ytterligere) utenlandske selskaper å komme inn, men det er ganske hard konkurranse allerede, så tviler litt på det -- og vil i så fall tro de er ute i tide for å kjøpe SAS (eller restene av det) isteden.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Er det virkelig så mange luker?

Norge: Norwegian og Flyr øker frekvenser, starter evt ruter der SAS har vært alene (og det er ikke mange stedene). WF konkurrerer allerede om de fleste regionale ruter, skaffer evt. flere jetfly

Danmark: Innenriks vil nok DAT og Norwegian ta over det som er igjen av SAS-flyvninger. Utenriks en kombinasjon av Norwegian og utenlandske selskaper, evt. en mini-SAS opprettet av den danske stat for å ivareta strategiske interesser.

Sverige: Det landet det er mest spørsmål ved men likevel en konkurransesituasjon med Norwegian, BRA og FR i innenriks-trafikk -- så vil tippe noe lignende som i Norge.

Mulig selskaper som BRA og Flyr/Widerøe inngår allianser for å dekke forretningsreisende bedre.
Også en god mulighet for (ytterligere) utenlandske selskaper å komme inn, men det er ganske hard konkurranse allerede, så tviler litt på det -- og vil i så fall tro de er ute i tide for å kjøpe SAS (eller restene av det) isteden.
Jag tror du har helt rätt, men för Sveriges del skulle jag vilja lägga till Finnair som luring.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Er det virkelig så mange luker?

Danmark: Innenriks vil nok DAT og Norwegian ta over det som er igjen av SAS-flyvninger. Utenriks en kombinasjon av Norwegian og utenlandske selskaper, evt. en mini-SAS opprettet av den danske stat for å ivareta strategiske interesser.
Sverige: Det landet det er mest spørsmål ved men likevel en konkurransesituasjon med Norwegian, BRA og FR i innenriks-trafikk -- så vil tippe noe lignende som i Norge.
Skal ikke kloge mig på SE og NO.
DK skal man nok se som 2 markeder CPH og ikke-CPH
CPH vil man se de udenlandske selskaber opruste med større fly/flere frekvenser og så FR/ESY/Eurowings komme ind med flere destinationer.
På langruter kan jeg på sigt se et eller flere selskaber kommer ind med ruter: Måske UA til EWR og/eller ORD for at samle noget feed op
måske DL på SEA som erstatning for SFO/LAX ruterne.

På ikke-CPH markedet gør fraværet af SAS ikke nogen forskel - vi ser dem alligevel ikke!
Jo de flyver med lidt CRJ/ATR på BLL-OSL/ARN og AAL-OSL men som med indenrigs - det vil kunne dækkes af DX/DY alternativt EZ hvis de begynder at flyve rutefly igen.

SAS dækker ikke nogen kritiske ruter i DK, der ikke lynhurtigt kan dækkes af andre.

Chartermæssigt er der masser af andre aktører i markedet både i nord og syd,

Så, når SAS forsvinder bliver der lidt uro et par måneder men det varer ikke længe.
SAS er ikke vigtigt for Danmark, SAS er måske vigtigt for Sjælland - men kun her og nu, det udjævner sig.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Så, når SAS forsvinder bliver der lidt uro et par måneder men det varer ikke længe.
SAS er ikke vigtigt for Danmark, SAS er måske vigtigt for Sjælland - men kun her og nu, det udjævner sig.

Hvad er Danmarks største arbejdsplads?
Med sine 23.000 ansatte på én adresse er Københavns Lufthavn Københavns og Danmarks største arbejdsplads.

SAS står for en høy andel av disse. Ikke bare egenansate, men også i virksomhetene rundt. Blir SAS' hub borte blir det mange arbeidsledige ... Deter derfor danske politikere kjemper hardt for å redde hub-trafikken.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Hvis SAS trafikken overtages af andre selskaber ændrer det ikke noget i antallet af ansatte i lufthavnen (handling, catering, fueling, ATC etc) - efter umiddelbart dyk!

Hvis en del af SAS trafikken overtages af andre DK baserede selskaber vil en stor del af de flyvende jobs også bestå, måske endda flere fordi der ikke skal pendles crew ind fra SE og NO - det sidste kan dog ha en negativ virkning for hotelbranchen Ill give you tvat.
Erstattes SAS af flere DK baserede selskaber vil det på give flere DK admin jobs ( fremfor Solna jobs). Afhængig af hvor de vælger at lave deres vedligehold, kan det på sigt føre til tech jobs også i større stil end nu.

Det er muligt det andre jobs end dem der pt. er ansat, men so be it, ingen er vel noget sted lovet job for life bortset fra i public sector i Grækenland.

Ja, der vil nok komme et kort dyk i CPH - men ingen branche er lovet evig fremgang / status quo. Andre steder i landet formår lufthavne faktisk fremgang på trods af (på grund af?) fravær af SAS! Så, nej SAS er ikke nogen livsnødvendighed, måske tværtimod.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Du misser all transfertrafikken, som ikke lenger vil reise via CPH. Dette er vel 60-70% av SAS' trafikk i dag. Disse legger også veldig mye penger igjen i taxfree, barer og restauranter.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Har noen tall på hvor stor prosentandel av trafikken på Kastrup som er transit? Både internasjonalt og dansk innenriks til/fra utland?
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Du misser all transfertrafikken, som ikke lenger vil reise via CPH. Dette er vel 60-70% av SAS' trafikk i dag. Disse legger også veldig mye penger igjen i taxfree, barer og restauranter.

Ja, korrekt.
Men det var vel i velmagtsdagene det var 70% nu er det vel nærmere 30%

Under alle omstændigheder vil den andel af kunstig trafik falde med de mange p2p ruter som SK selv åbner fra andre skandinaviske steder, de har selv undergravet hub-strategien. Og vi ser anden direkte trafik tage over der også generer omsætning i lufthavnen.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Forhåbentlig ingen!

Hvorfor købe sig ind i problemer?

Vent til det falder sammen af sig selv - og sæt så eget materiel ind på de givtige ruter.
(køb evt. de overskydende fly - og et enkelt AOC- af konkurboet)

Forståelig nok - det var jo det Norwegian gjorde med Sterling.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Forståelig nok - det var jo det Norwegian gjorde med Sterling.

Problemet med dette er at du ikke har organisasjon på bakken ved inntog — og stiller på lik linje med andre aktører som kommer inn.

DY på CPH blir annerledes. De kunne fly inn fra OSL og videre i slynger.

I tillegg var Sterling mye mindre, hadde mer begrenset operasjon. Mens man med SAS har masser av konkurrenter i samme marked som umiddelbart vil posisjonere seg.

Å ta over SAS’ markedsposisjon (og merkevare) vil være en fordel.
 
Back
Top