Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

• Oslo - Atlanta

Votes: 0 0.0%
  • Oslo - Boston

Votes: 12 10.9%
  • Oslo - Calgary

Votes: 1 0.9%
  • Oslo - Chicago

Votes: 17 15.5%
  • Oslo - Miami

Votes: 15 13.6%
  • Oslo - Montreal

• Oslo - Los Angeles

Votes: 11 10.0%
  • Oslo - San Fransisco

Votes: 3 2.7%
  • Oslo - Seattle

Votes: 6 5.5%
  • Oslo - Toronto

Votes: 3 2.7%
  • Oslo - Vancouver

• Oslo - Washington

• Bergen - New York

Votes: 0 0.0%
  • Stavanger - New York

Votes: 2 1.8%
  • Ingen ny rute :-(

Votes: 37 33.6%

• Total voters
    110
  • Poll closed .
Status
Not open for further replies.
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Men hva ønsker man seg egentlig fra SAS om man er nødt til å velge?
a) En rute til en ny IC destinasjon fra CPH eller ARN?
b) En rute fra OSL til en IC destinasjon de allerede flyr til fra CPH eller ARN?

b) En rute fra OSL til en IC destinasjon de allerede flyr til fra CPH eller ARN?

Det bliver 1. En rute fra Arlanda til østen. Der vil være 4 fly stationeret i Arlanda når HKG åbnes, og disse fly har ledige timer til 3-4 ugentlige afgange. Sandsynligvis Shanghai, da SAS flyver der i forvejen.

Det bliver 1. En rute fra Arlanda til østen. Der vil være 4 fly stationeret i Arlanda når HKG åbnes, og disse fly har ledige timer til 3-4 ugentlige afgange. Sandsynligvis Shanghai, da SAS flyver der i forvejen.

Det stemmer vel ikke helt?

Nå som både New York og Chicago blir daglig, er det vel kun 2 hull igjen i programmet?

1 maskin flyr New York daglig
2 maskiner veksler på Hong Kong/Chicago

Totalt 3 maskiner.

For meg personlig og mitt reisebehov der jeg er opptatt av effektivitet og færrest mellomlandinger er det enkelt: ny USA rute fra OSL, eller muligens en ny Asiadestinasjon fra OSL.

En ny SAS destinasjon, som da etter all sannsynlighet allerede er dekket 1-stopp fra OSL med LH, LX, BA osv har meget begrenset verdi for meg dersom det kommer fra ARN eller CPH da jeg alikevel må mellomlande.

Jeg flyr en del til USA og ofte til by som kanskje aldri får direkterute til Europa. Eneste 1-stop mulighet er via EWR, med andre ord meget begrenset. Hadde det blitt en OSL rute til eksempelvis ORD, BOS, IAH så hadde jeg har flere one stop muligheter. Det en mange byer i Nord Amerika som faller inn under denne kategorien pga at EWR er eneste innfallsport til USA fra Norge. Alternativene som da dukker opp er 2-stop, noe som jeg gjør alt for å unngå.

Den mest åpenbare destinasjonen østover fra OSL har SAS desverre ekskludert seg selv fra å åpne.

Den mest åpenbare destinasjonen østover fra OSL har SAS desverre ekskludert seg selv fra å åpne.

Singapore gjennom joint venture med Singapore Airlines?

Jupp, Singapore. En åpenbar destinasjon som SAS selv har låst seg ute fra å åpne.

Om der ikke hadde vært JV med SQ, så tror jeg fortsatt ikke ruten hadde kommet fra OSL. Det logistikkmessige hadde blitt en for stor ulempe. Tenker da på at en slik operasjon ikke kan gjennomføres på 24t og dermed krever mer enn ett fly.

Om der ikke hadde vært JV med SQ, så tror jeg fortsatt ikke ruten hadde kommet fra OSL. Det logistikkmessige hadde blitt en for stor ulempe. Tenker da på at en slik operasjon ikke kan gjennomføres på 24t og dermed krever mer enn ett fly.

Det er jo en generell problemstilling for alle type destinasjoner med ner enn 10-11 timer flytid.
Halve listen til SAS havner jo innenfor denne kategorien.

Last edited:

Det er jo en generell problemstilling for alle type destinasjoner med ner enn 10-11 timer flytid.
Halve listen til SAS havner jo innenfor denne kategorien.

Jo, men utfordringa blir jo større jo lenger ruten blir. Og OSL-SIN er vel den absolutt lengste "aktulle" ruten.

Jo, men utfordringa blir jo større jo lenger ruten blir. Og OSL-SIN er vel den absolutt lengste "aktulle" ruten.

Det har du rett i, men ser man på SAS sine nåværende ruter så er jo de parret for høyest mulig utnyttelse. Ser man teoretisk på avstander så er jo ruter som BOS-OSL-SIN nesten lik ORD-ARN-HKG.

For en del år siden hadde SAS en rekke IC ruter som ikke finnes lenger.

Jeg har selv reist fra ARN og CPT til BKK og SIN med retur, ARN - PEK - ARN, ARN - NRT - ARN, og ARN - KIX (Osaka), JFK - GOT, JFK - BGO, CPH - SEA
I tillegg hadde SAS også BGO - SEA, CPH - HKG... og sikkert en god del andre (bl. a Brasil). Oslo (FBU) har vel ikke hatt så mye annet enn JFK/EWR

Hvorfor skjedde egentlig den konsentrasjonen som de siste årende har vært mot CPH?
Var det på grunn av flåtereduksjon?
Det er vel ARN som har mistet flest IC ruter.

Jeg har selv reist fra ARN og CPT til BKK og SIN med retur, ARN - PEK - ARN, ARN - NRT - ARN, og ARN - KIX (Osaka), JFK - GOT, JFK - BGO, CPH - SEA
I tillegg hadde SAS også BGO - SEA, CPH - HKG... og sikkert en god del andre (bl. a Brasil). Oslo (FBU) har vel ikke hatt så mye annet enn JFK/EWR

Hvorfor skjedde egentlig den konsentrasjonen som de siste årende har vært mot CPH?
Konkuransen har tilspisset seg, SQ flyr direkte til SIN, Thai til BKK osv...
og ikke minst Qatar og Emirates som presser hardt på med sine priser og på toppen av det hele DY.
Vanskelig å være flyselskap med en slik konkuranse, men håper Hong Kong blir en sukess
med tanke på at de er foreløpig er alene om direkte rute fra scandinavia :)

Flere av disse rutene var fra den gang da flyruter handlet mest om politikk og ikke om kommersiell bærekraft. De siste ARN rutene østover ble lagt ned pga internpolitikk i SAS.

Edit: men er du sikker på at de har fløyet ARN-KIX/NRT? BGO-SEA har vel aldri eksistert har det? Vet de fløy GOT-BGO-JFK.

Last edited:

Helt säkert har SAS flugit ARN - NRT, i samarbete med ANA. Det var med SAS-materiel (767 om jag inte minns fel - så det borde ha varit under tidigt 90-tal).
Jag har också en minnesbild av att det var två avgångar per vecka, tisdag och torsdag från ARN.

Jag är mer tveksam till om KIX verkligen flögs från ARN. Däremot fanns ju linjen CPH - KIX under något år.

Flere av disse rutene var fra den gang da flyruter handlet mest om politikk og ikke om kommersiell bærekraft. De siste ARN rutene østover ble lagt ned pga internpolitikk i SAS.

Edit: men er du sikker på at de har fløyet ARN-KIX/NRT? BGO-SEA har vel aldri eksistert har det? Vet de fløy GOT-BGO-JFK.
yes CPH-BGO-SEA SK935 i sin tid, kan ikke huske om den fortsatte til LAX...ca 1975 vil jeg tro, men jeg tror også at KIX udgik fra CPH

Tror at KIX blev nedlagt, fløj med B767, fordi det var alt for dyrt at lande på KIX, og det er det stadig..
Hilsen Ole

yes CPH-BGO-SEA SK935 i sin tid, kan ikke huske om den fortsatte til LAX...ca 1975 vil jeg tro, men jeg tror også at KIX udgik fra CPH

Tror at KIX blev nedlagt, fløj med B767, fordi det var alt for dyrt at lande på KIX, og det er det stadig..
Hilsen Ole

Hei,
jeg fløy ARN - KIX 28/5/1996 som SK 989 med en 767

Vet ikke om KIX også gikk til/fra CPH

ARN - NRT - ARN har jeg reist en rekke ganger men kun med B767. Vet ikke om SAS har benyttet 340 på ruten

Last edited:

ARN - NRT - ARN har jeg reist en rekke ganger men kun med B767. Vet ikke om SAS har benyttet 340 på ruten

Edit: Var litt rask på avtrekkeren. SAS bestemte seg for A330/340 i -99 tror jeg og 767 ble pensjonert i 2004. Vet ikke når ARN-NRT ble lagt ned.

Last edited:

Hei,
Vet ikke om KIX også gikk til/fra CPH

Det gjorde den, men kan ikke huske hvornår den stoppede. Kunne være sjovt med en historisk schedule-oversigt for SAS-flights.

Det gjorde den, men kan ikke huske hvornår den stoppede. Kunne være sjovt med en historisk schedule-oversigt for SAS-flights.

Ta en tur til SAS-museet så kan du gå igjennom de gamle rutetabellene .. ;)

Status
Not open for further replies.
Back