• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvilken flytype er Luftens Prinsesse?

Scooter01

ScanFlyer Old
Medlem
Vi omtaler jo ofte Boeing 747 som Luftens Dronning, men hva kan vi velge som Luftens Prinsesse?

Min egen nominasjon går til Concorde, -lange ben, lekker kropp og store motorer..... ^_^

Scooter01
 
Re: Luftens Prinsesse

Vi omtaler jo ofte Boeing 747 som Luftens Dronning, men hva kan vi velge som Luftens Prinsesse?

Min egen nominasjon går til Concorde, -lange ben, lekker kropp og store motorer..... ^_^

Scooter01

Døh! Concorde er ikke prinsessa, den er Kongen! Ingen over, ingen ved siden.
 
Saro Princess

Saro_Princess_G-ALUN_Farnborough_1953.jpg
 
Har blandede følelser om Concord: Utviklet på skattebetalernes regning og operativt fungerte den kun som rikfolks leketøy, ble vel heller aldri noe fortjeneste. Mye fin teknologi og prestisje, men det er alt..:cry:
 
Har alltid tenkt på 757 som "Princess of the skies". Long, slender body, long legs and two big boobies... :colgate:

747 er den selvfølgelige Queen of the skies. Concorde kan vel heller plasseres som Mistress...

5648061.jpg
 
Og 757-200 er faktisk flottere enn 757-300, sant ?

Enig: Har et par tusen timer på 757-200 med RR motorer.
Det var litt av en sportsbil: Get up and Go Baby..:colgate:

Eastern flygerene kalte den Atari Ferrari i sin tid.:cool:
 
Jeg synes A380 er kongen og dronningen er jo 747. Prinsesse tittelen går til Concorden... Lange bein og slank kropp. Herlig take off var det også. :)
Ellers er jo A340-600 og 757 de to prinsesse søstrene til Concorden. Den er grei! :)
 
Har blandede følelser om Concord: Utviklet på skattebetalernes regning og operativt fungerte den kun som rikfolks leketøy, ble vel heller aldri noe fortjeneste. Mye fin teknologi og prestisje, men det er alt..:cry:


Operatørene tjente vel penger på de, her litt fritt gjenfortalt etter en dokumentar jeg så på TV en gang, så ikke ta det heeelt for god fisk.


BA slet med å tjene penger på Concorde, så da gjorde de litt kundeundersøkelser. De fant ut at det stort sett var sekretærer som bestilte billettene og sjefer som fløy. De spurte så de som fløy hva de trodde de betalte for billettene. Dette viste seg å være mer enn hva de faktisk kostet, så da satte de enkelt og greit prisene opp til hva folk trodde de betalte.
 
Operatørene tjente vel penger på de, her litt fritt gjenfortalt etter en dokumentar jeg så på TV en gang, så ikke ta det heeelt for god fisk.

.

Etter avskriving og ettrgivelse av gjeld, ja ... med kun driftsutgifter tok man premium pris og klarte å tjene litt. ;)
 
Etter avskriving og ettrgivelse av gjeld, ja ... med kun driftsutgifter tok man premium pris og klarte å tjene litt. ;)

Tror det kun gjaldt BA. De satset også mye friskere på utleie og charter. Air France var pussig nok bestandig minst entusiastiske når det gjaldt Concorde. Den BA Concorden som hadde færrest flytimer hadde fremdeles flere timer enn den AF Concorden som hadde flest.
 
Tror det kun gjaldt BA. De satset også mye friskere på utleie og charter. Air France var pussig nok bestandig minst entusiastiske når det gjaldt Concorde. Den BA Concorden som hadde færrest flytimer hadde fremdeles flere timer enn den AF Concorden som hadde flest.

Tror Air France hadde mindre fortjeneste på Concord enn BA, uten å regne med den stygge ulykken.
Hvis man ser på utvikling og produksjon, i tillegg til operative kostnader, så gikk det vel med tap.
(A-380 også?)

Igjen: Teknologi og prestisje er også viktig, skal ikke feie det under teppet.
 
Back
Top