Hvor ignorant går det an å bli? Det er ingen vits å vri og vende på fakta for å få SVG til å virke større enn det er. Det blir for dumt å sitte og pynte på sannheten. Fakta er at både SVG og TRD er desidert mindre enn BGO, og ihvertfall OSL. At TRD fungerer som en "hub" kan bare ses på som positivt - Hva hadde vel AMS og FRA vært dersom de ikke hadde hatt all transit/transfer-paxen.
Som jeg har sagt tidligere, det er det totale som teller. Værnes hadde i fjor 3 919 618 flyreisende, mens Sola hadde 3 900 792 flyreisende.
Hm... det var nå du som dro inn fjerntliggende kommuner her tidligere for å få nedslagfeltet til TRD til å virke større enn det i virkeligheten er....jeg bare presenterer tall jeg.
Dersom vi ser litt mer på talla fra Avinor:
TRD hadde over 400000 transittpassasjerer innenlands i fjor, SVG hadde 63500.
Dette, sammen med at TRD-OSL er den mest trafikkerte innenlandsruta i Norge forsterker inntrykket av at TRD fungerer som innenlands HUB for Nordnorge.
Altså er det ikke utelukkende folk fra nedslagsfeltet til TRD som bruker flyplassen.
Dersom vi kun hadde talt passasjerer fra de nærliggende kommunene er jeg ikke i tvil om at folk i Stavangerdistriktet flyr mer enn trønderne, men dette var vel egentlig en liten avsporing.
Men, dersom veksten i trafikken blir den samme neste år som den var i år, vil SVG være større enn TRD også uten helitrafikken.
Skal man imidlertid holde dette på et helt basic nivå, så sammenlikner vi bare Stavanger by med Trondheim by. Da er Trondheim størst.
Over til dette med "Catchment Area". The Route shop opplyser følgende:
Trondheim:In total: a catchment area of 530,000 people. The catchment area comprises Sweden (Åre/Östersund), Trøndelag/Central Norway and Helgeland.
Stavanger:120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000.
Til det siste tallet kan man trolig plusse på noen titusen. Ut i fra dette kan man si at passasjergrunnlaget til Trondheim, Værnes er noe større enn Stavanger, Sola. Helt uoffisielt.
Trodde flyplassene het Trondheim lufthavn, Værnes og Stavanger lufthavn, Sola. Men jeg tar vel feil, for skal man tro dere så heter det Stavanger og Sandnes lufthavn Sola.
Jeg skjønner ikke at du tør å kverulere på den måten. Som jeg med flere har sagt tidligere:
Hvordan klarer noen å si at det blir feil å regne med Stjørdal i passasjergrunnlaget for Værnes? Værnes ligger jo midt i Stjørdal sentrum !
Sandnes sentrum ligger like langt fra flyplassen som Stavanger sentrum, og må da tas med.
Hvor i all verden skulle ellers sandneserne fly fra, Kjevik ?
Og igjen, les trådens tittel !
Makan !!!
Angående statistikk, så kan den leses på mange måter:
I hele Sverige er det flest alkoholikere i Strømstad. Liter kjøpt pr innbygger i kommunen.
Basic nivå (trådens tittel) er : Hvilken flyplass har størst passasjergrunnlag av Værnes og Sola.....
Folketallet i Svg kontra Trd by var således en skikkelig avsporing.
Nettopp.
I så måte er det like relevant å medregne Hommelvik, Sveberg, Levanger, Meråker, Melhus m.fl. til catchment Area 60 min. CaptainMorgan er overhodet ikke på ville veier. Utgangspunktet er Værnes, ikke Trondheim.
Jeg tviler vel egentlig på at de nordsjøarbeiderne som kommer med fly til SVG og skal ut i nordsjøen med helikopter blir ført som transfer på SVG.
Vidar
Har dere telt med Utsira?
De sokner til HAU![]()
Stemmer, tenkte ikke på det. Får håpe de har regnet med Kvitsøy da..
120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.