Hvilken flyplass har størst passasjergrunnlag av Værnes og Sola?

Re: Hvilken flyplass har størst passasjergrunnlag av Værnes og Sola?

Nå skal vel strengt tatt Farsund og Lista også regnes inn i 120min til SVG etter at den nye veien åpnet, og det bor en del folk i dette området.

Hvor ignorant går det an å bli? Det er ingen vits å vri og vende på fakta for å få SVG til å virke større enn det er. Det blir for dumt å sitte og pynte på sannheten. Fakta er at både SVG og TRD er desidert mindre enn BGO, og ihvertfall OSL. At TRD fungerer som en "hub" kan bare ses på som positivt - Hva hadde vel AMS og FRA vært dersom de ikke hadde hatt all transit/transfer-paxen.

Som jeg har sagt tidligere, det er det totale som teller. Værnes hadde i fjor 3 919 618 flyreisende, mens Sola hadde 3 900 792 flyreisende.

Hm... det var nå du som dro inn fjerntliggende kommuner her tidligere for å få nedslagfeltet til TRD til å virke større enn det i virkeligheten er....jeg bare presenterer tall jeg.
Dersom vi ser litt mer på talla fra Avinor:
TRD hadde over 400000 transittpassasjerer innenlands i fjor, SVG hadde 63500.
Dette, sammen med at TRD-OSL er den mest trafikkerte innenlandsruta i Norge forsterker inntrykket av at TRD fungerer som innenlands HUB for Nordnorge.
Altså er det ikke utelukkende folk fra nedslagsfeltet til TRD som bruker flyplassen.
Dersom vi kun hadde talt passasjerer fra de nærliggende kommunene er jeg ikke i tvil om at folk i Stavangerdistriktet flyr mer enn trønderne, men dette var vel egentlig en liten avsporing.
Men, dersom veksten i trafikken blir den samme neste år som den var i år, vil SVG være større enn TRD også uten helitrafikken.

Hvordan klarer noen å si at det blir feil å regne med Stjørdal i passasjergrunnlaget for Værnes? Værnes ligger jo midt i Stjørdal sentrum !

Hm... det var nå du som dro inn fjerntliggende kommuner her tidligere for å få nedslagfeltet til TRD til å virke større enn det i virkeligheten er....jeg bare presenterer tall jeg.
Dersom vi ser litt mer på talla fra Avinor:
TRD hadde over 400000 transittpassasjerer innenlands i fjor, SVG hadde 63500.
Dette, sammen med at TRD-OSL er den mest trafikkerte innenlandsruta i Norge forsterker inntrykket av at TRD fungerer som innenlands HUB for Nordnorge.
Altså er det ikke utelukkende folk fra nedslagsfeltet til TRD som bruker flyplassen.
Dersom vi kun hadde talt passasjerer fra de nærliggende kommunene er jeg ikke i tvil om at folk i Stavangerdistriktet flyr mer enn trønderne, men dette var vel egentlig en liten avsporing.
Men, dersom veksten i trafikken blir den samme neste år som den var i år, vil SVG være større enn TRD også uten helitrafikken.

Grunnen til at jeg måtte legge til alle kommunene for å overbevise, var jo for å vise hvor latterlig det argumentet med at Sandnes skal regnes med er. Sandnes er en egen kommune og skal ikke regnes med i folketallet til Stavanger.

Men dersom dere på liv og død vil regne med det, så kan jo, som fjasebase sier, Stjørdal med flere kommuner rundt Trondheim regnes med. Skal man imidlertid holde dette på et helt basic nivå, så sammenlikner vi bare Stavanger by med Trondheim by. Da er Trondheim størst.

Om SVG vokser forbi TRD gjenstår å se. Det skjer mye på Trondheim lufthavn om dagen, bla nye ruter og utvidelser, så jeg tviler litt på det. Men som sagt, vi får vente å se.

Skal man imidlertid holde dette på et helt basic nivå, så sammenlikner vi bare Stavanger by med Trondheim by. Da er Trondheim størst.

Basic nivå (trådens tittel) er : Hvilken flyplass har størst passasjergrunnlag av Værnes og Sola.....
Folketallet i Svg kontra Trd by var således en skikkelig avsporing.

Trodde flyplassene het Trondheim lufthavn, Værnes og Stavanger lufthavn, Sola. Men jeg tar vel feil, for skal man tro dere så heter det Stavanger og Sandnes lufthavn Sola.

Jeg skjønner ikke at du tør å kverulere på den måten. Som jeg med flere har sagt tidligere:

Over til dette med "Catchment Area". The Route shop opplyser følgende:

Trondheim:
In total: a catchment area of 530,000 people. The catchment area comprises Sweden (Åre/Östersund), Trøndelag/Central Norway and Helgeland.

Stavanger:
120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000.

Til det siste tallet kan man trolig plusse på noen titusen. Ut i fra dette kan man si at passasjergrunnlaget til Trondheim, Værnes er noe større enn Stavanger, Sola. Helt uoffisielt.

Last edited:

I all verden, hvem er det som kverulerer ?
Når man skal finne passasjergrunnlaget for en flyplass så må man jo ta med de som bor i nedslagsfeltet til flyplassen.
Sandnes grenser faktisk til Sola, og Sandnes sentrum ligger like langt fra flyplassen som Stavanger sentrum, og må da tas med.
Hvor i all verden skulle ellers sandneserne fly fra, Kjevik ?
Og igjen, les trådens tittel !
Makan !!!

Trodde flyplassene het Trondheim lufthavn, Værnes og Stavanger lufthavn, Sola. Men jeg tar vel feil, for skal man tro dere så heter det Stavanger og Sandnes lufthavn Sola.

Jeg skjønner ikke at du tør å kverulere på den måten. Som jeg med flere har sagt tidligere:

Forøvrig så tar jo du med "halve Sverige" og Helgeland i dine tall :-)

Hvordan klarer noen å si at det blir feil å regne med Stjørdal i passasjergrunnlaget for Værnes? Værnes ligger jo midt i Stjørdal sentrum !

Nettopp.

I så måte er det like relevant å medregne Hommelvik, Sveberg, Levanger, Meråker, Melhus m.fl. til catchment Area 60 min. CaptainMorgan er overhodet ikke på ville veier. Utgangspunktet er Værnes, ikke Trondheim.

Sandnes sentrum ligger like langt fra flyplassen som Stavanger sentrum, og må da tas med.
Hvor i all verden skulle ellers sandneserne fly fra, Kjevik ?
Og igjen, les trådens tittel !
Makan !!!

Stjørdal sentrum ligger midt på flystripa(les: nærmere enn Trondheim), og må da også tas med.
Hvor skulle ellers stjørdalingene fly fra? Bodø?

Kjære dere, hva driver dere på med på et forum for flygærne...;) Men gøy å se nivået på debatten ... Bare fortsett, følger med... Nå har vi denne pluss "mokkamann":colgate:

Etter å ha vært innom her av og til i snart to år tenkte jeg at det var på overtid for å få seg en bruker. Først av alt vil jeg si at dette er et flott forum som har mange flike skribenter og gode skildringer.

Men siden BGO blir nevt:

BGO har ca 300 000 personer boende +/- en en halv time fra flyplassen.
Da blir jo befolkning på Sotra/Askøy regnet med siden flere av de som bor der kan nå flyplassen raskere enn mange av de som bor i Bergen.
Tar vi +/- 45 min blir jo tallet enda høyere. Av de som bor +/- 45min finner man fortsatt folk innenfor Bergen Kommune.

Det er vel naturlig å regne med Sandnes siden det kan ta mindre tid å reise derfra enn mange steder i Stavanger til flyplassen. Samme med Stjørdal vs Trondheim.

Angående statistikk, så kan den leses på mange måter:

I hele Sverige er det flest alkoholikere i Strømstad. Liter kjøpt pr innbygger i kommunen.

Angående statistikk, så kan den leses på mange måter:

I hele Sverige er det flest alkoholikere i Strømstad. Liter kjøpt pr innbygger i kommunen.

Fint eksempel :-)

Basic nivå (trådens tittel) er : Hvilken flyplass har størst passasjergrunnlag av Værnes og Sola.....
Folketallet i Svg kontra Trd by var således en skikkelig avsporing.

Etter mitt syn er det vel her nøkkelen ligger. Spørsmålet var ikke hvilken by som var størst, men hvilken flyplass server flest personer innenfor en gitt omkrets. Problemet var at omkretsen ikke er definert i spørsmålet. TRD fungerer som en hub for Helgeland, sammen med BOO. Det er derfor ikke uriktig å ta med en del av Helgeland i nedslagsfeltet til TRD. Disse passasjerene som bytter fly i TRD skal egentlig føres som transfer i TRD. SVG har ikke denne hub funksjonen for annet enn helikoptertrafikken til nordsjøen, og reisende til dette kommer vel strengt tatt fra hele Norge. Jeg tviler vel egentlig på at de nordsjøarbeiderne som kommer med fly til SVG og skal ut i nordsjøen med helikopter blir ført som transfer på SVG.

Vidar

Nettopp.

I så måte er det like relevant å medregne Hommelvik, Sveberg, Levanger, Meråker, Melhus m.fl. til catchment Area 60 min. CaptainMorgan er overhodet ikke på ville veier. Utgangspunktet er Værnes, ikke Trondheim.

Problemet ligger i at enkelte gjør dette til en konkurranse hvor Værnes "får lov" til å ta med Melhus, Klæbu etc, hvis Sola "får lov" til å ta med f.eks. Sandnes og Klepp. Det ligger jo ingen vitenskapelig tilnærming bak. Som tidligere nevnt er det vanlige å regne innbyggere innen x minutter reisetid, ikke i tilfeldig utvalgte kommuner. Selv vil jeg hevde at man må ta med avstand til neste flyplass, samt størrelsen på denne som nevnt i post 2. Jeg kjenner for eksempel folk fra Flekkefjord som oftest bruker SVG siden reisetiden til SVG og KRS er omtrent like lang, men SVG har bedre rutetilbud enn KRS. Tilsvarende kjenner jeg helgelendinger som har tatt turen ned til TRD for å komme seg ut av landet.

Jeg tviler vel egentlig på at de nordsjøarbeiderne som kommer med fly til SVG og skal ut i nordsjøen med helikopter blir ført som transfer på SVG.

Vidar

Dette var et interessant spørsmål ja......

Stemmer, tenkte ikke på det. Får håpe de har regnet med Kvitsøy da..

Kvitsøy har vel drøye 500 innbyggere?

120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000.

Så ja, Kvitsøy er med i regnestykket.

Back