Hvilken Allianse er best av Star Alliance,Skyteam,og OneWorld

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Hei jeg lurer på hvilken av disse alliansene som er best. Star Alliance,Skyteam og OneWorld siden alle store selskaper er med i en allianse, så bare lurer jeg på hvilken som er best av dem.

Ingen av de tre store alliansene Star Alliance, OW og Skyteam er nødvendigvis bedre enn de to andre. Det enkelte flyselskap må analysere sine ønsker og behov for å finne ut hvilken allianse som er best, det samme gjelder en kunde som f.eks. skal velge ett bonusprogram ut fra allianse. Det som er best for noen behøver nødvendigvis ikke være det beste for noen andre. Presiser litt mer hva du spesifikt lurer på, for dette er ett umulig spørsmål å svare på...

Ingen.

Ta f.eks. Star Alliance. Det er den største alliansen, med flest selskaper, og derfor størst rutenett. Altså er Star Alliance ganske bra på det området. Det som derimot jeg ikke liker så godt med Star Alliance, er at man må ha Gold for å få en status som "virker" noe særlig over hele alliansen. Jeg har hatt sølv hos både SAS og CO, men ingen av de gav meg noen særlige fordeler utover det selskapet jeg hadde sølv hos.

Oneworld, har - mener jeg - mye klarere regler for hvilke rettigheter og goder man har, om man har status. Jeg har sølv hos British Airways, som igjen gir meg Sapphire-status i hele alliansen, og da står det ganske greit forklart at jeg bl.a. kan sjekke inn i business-skranker og bruke lounger på tvers av hele alliansen. Derfor liker jeg Oneworld bedre enn Star Alliance, fordi jeg føler at jeg får ganske greie fordeler, og vet hvilke fordeler jeg har. Derimot er Oneworld en god del mindre, og har kanskje ikke så stort rutenettverk som Star Alliance, men for meg som stort sett liker å reise til USA, funker det bra.

SkyTeam, er heller ikke så stor som Star. Har ikke satt meg så veldig inn i fordelene med status her, men det jeg vet, er at man med status her, ikke har loungetilgang med innenriksbilletter. Med mitt sølvkort hos BA, kan jeg bruke lounger når jeg flyr innenriks med AA. Med et gullkort i et ikke-amerikansk selskap i Star Alliance, kan man bruke CO/UA/US sine lounger når man flyr innenriks i USA med de. Har man status hos Skyteam, kan man ikke besøke DL sine lounger når man flyr innenriks med de. Derfor mener jeg at Skyteam ikke er så bra.

Så for å komme med mitt svar: Oneworld. Det er fordi jeg har en grei status hos BA, som gir meg fordeler der jeg liker å reise. For andre er det ikke sikker Oneworld funker i det hele tatt. F.eks, her i Norge, så egner Oneworld seg stort sett bare om man har OSL som nærmeste flyplass, siden både BA og AY flyr hit. Bortsett fra at AY har en sommerrute til BGO, kommer jeg ikke på noen andre norske flyplasser som noen av OW sine selskaper flyr til.

@Martin:
Jeg synes ikke at det er fair at sammenligne BA Sølv med CO/SK Sølv. Jeg er selv CX Sølv (OW Ruby*), som nok er mere lig SK/CO Sølv. BA har faktisk sprunget OW Ruby over, så et BA Sølv kort (OW Sapphire*) er nok mere lig et SK/CO Guld-kort, mens BA Gold er et level højere end fx SK Guld. BA Gold giver adgang til BA's lounger, selvom man ikke flyver med BA. Det samme gør dog også fx LH*G SEN.

Generelt (og subjektivt) vil jeg sige, at Star Alliance og OneWorld er de bedste alliancer.

*) OW har tre officielle statusniveauer: Ruby, Sapphire og Emerald (højest)

@Martin:
Jeg synes ikke at det er fair at sammenligne BA Sølv med CO/SK Sølv. Jeg er selv CX Sølv (OW Ruby*), som nok er mere lig SK/CO Sølv. BA har faktisk sprunget OW Ruby over, så et BA Sølv kort (OW Sapphire*) er nok mere lig et SK/CO Guld-kort, mens BA Gold er et level højere end fx SK Guld. BA Gold giver adgang til BA's lounger, selvom man ikke flyver med BA. Det samme gør dog også fx LH*G SEN.

Generelt (og subjektivt) vil jeg sige, at Star Alliance og OneWorld er de bedste alliancer.

*) OW har tre officielle statusniveauer: Ruby, Sapphire og Emerald (højest)

Jeg mente vel heller ikke å sammenligne BA sølv med CO/SK sølv. Jeg bare fortalte hva jeg har/hadde av status, og hvem jeg var mest fornøyd med.
I tillegg mener jeg at BA sølv er lettere å tjene enn SK Gold, bl.a. pga. 25%-regelen hos SAS, samt at BA selger restricted business-billetter, og man har da et kort som - som jeg sa - gir greie fordeler over hele alliansen.

BA Gold giver adgang til BA's lounger, selvom man ikke flyver med BA. Det samme gør dog også fx LH*G SEN.

BA fjerner denne fordelen fra 17. juni. Sjekket også reglene for M&M, og kan ikke finne noe om at man har adgang uten Star-billett med M&M SEN.
Regelen for lounge-adgang med SEN-kort er ganske grei:

To enter you will need your Senator card and a boarding pass valid for that departure date and airport on a Lufthansa, Lufthansa airline partner or Star Alliance flight. With a boarding pass valid for the same day on a Star Alliance flight you also have access to the Star Gold Lounges of our Star Alliance partners. Please identify yourself with your Senator card when entering these lounges.

BA fjerner denne fordelen fra 17. juni. Sjekket også reglene for M&M, og kan ikke finne noe om at man har adgang uten Star-billett med M&M SEN.
Regelen for lounge-adgang med SEN-kort er ganske grei:

OK, jeg er ret sikker på at LH SEN har givet adgang tidligere, uanset selskab. Men hvor meget nytte er det i hubs som FRA og MUC, hvor de selskaber, hvor man eventuelt ville kunne benytte sådan en adgang, som regel flyver fra den "anden" terminal.

BA og andre britiske og Oneworld-selskaber benytter i øvrigt tier points, og ikke miles til at fastslå grænserne for status levels, hvilket kan gøre det lidt svært direkte at sammenligne. Jeg er som nævnt CX Silver, og her giver det 0 miles og 0 tier points på en række billige bookingklasser, hos både CX og partnere. Så er SK's 25% så trods alt bedre.

Siden man må fly med alliansen for å komme inn i lounge selv med gullkort så er det veldig greit å ha Diners i bakhånd.

Jeg liker best Star Alliance siden Lufthansa er med.

Ok, hvorfor spør du da?
Skjønner ikke helt folks "kjærlighet" til Lufthansa her. De er ikke bra.
Service og produkt er helt gjennomsnittlig, og etter mim mening er det mange europeiske selskaper som tilbyr bedre produkt enn de i Europa. det de har er et godt nettverk ut fra FRA og MUC.

Selv har jeg vært medlem og hatt status i *A i mange år, men har gått over til OW.
Jeg reiser til London både i jobb og fritid mange ganger i året, og det er lettere og mer verdifullt for meg å få status i BAEC enn i EB, eller noen av de andre *A selskapene.
Dessuten synes jeg BAEC gold gir meg gode fordeler som adgang til OW- first class lounger, noe som bokstavelig talt er gull verdt både på LHR og mange andre steder i verden, ikke minst i Asia. Og OW-emerald øker sjansen for oppgradering betraktelig. Jeg har f.eks blitt oppgradert til CX first hele tre av fem ganger.
Så... hvilken allianse som er "best" kommer helt an på reisemønster, og litt på preferanser og på hvem som gir deg status lettest/billigst.

Siden man må fly med alliansen for å komme inn i lounge selv med gullkort så er det veldig greit å ha Diners i bakhånd.

Er man EBG så er diners gratis, så da er det en no-brainer. Må man betale for diners, så er AmEX med PP en bedre investering.

Ellers er jeg enig med Øivind, jeg skjønner ikke helt den nesegruse beundringen enkelte har for LH. Bra nettverk og en veldig effektiv transfer-flyplass i MUC, men ellers skiller de seg ikke veldig fra sine konkurrenter.

Då får jeg sei at Skyteam er beste. Tror ikke du finner en allianse som er er "best". Alle har sine meninger og dermed blir svaret delt.

En god grunn til at mange forguder LH er vel at de er med i samme allianse som SK tror jeg. Hadde SK feks vært med i OW eller Skyteam, tror jeg det hadde vært annerledes. :angry:

Uansett - min favorittallianse er Skyteam - og grunnen er ganske enkel. Da jeg fløy til EWR (NW mellom AMS og EWR) i 2006, var det en AFKL-mann i en eller annen stilling på OSL som fikk meg og resten av familien til å joine FB. Dermed var det også gjort, jeg begynte å tjene poeng - noe jeg aldri hadde gjort med noen andre flyselskaper før, fordi jeg da (11 år) ikke visste at det var noe som het frequent flyer program! :rolleyes:
Så enkelt, men så vanskelig, og det er vel en AFKL-selger som skal ha takken for at jeg liker Skyteam bedre enn de to andre. Hadde det vært en ansatt i *A eller OW som hadde klart å verve meg, hadde jeg sikkert synes at en av de to hadde vært best, og ikke Skyteam. ;) Poengene jeg har på FB-kontoene min har altså litt å si for hvorfor jeg liker FB ja, iom at jeg ikke har poeng hos noen andre.

Ellers kan jeg jo nevne at jeg har prøvd å melde meg inn i M&M, noe som viste seg å være alt annet enn enkelt, og når jeg endelig ble medlem var ikke akkurat det opplegget særlig brukervennlig å sette seg inn i. Derfor har jeg heller ikke så mye til overs for LH - men jeg sier ikke inntrykket kan forandre seg en gang i fremtiden... :) Har medlemskap hos EB sånn i "tilfelle" jeg måtte få bruk for det en dag. Uansett kommer aldri poengene mine hos FB til å gå ut så lenge jeg flyr med Skyteam en gang pr 18 mnd - en regel jeg elsker.

Utifra det inntrykket jeg har av EB, så går "litt og litt" poeng ut på dato hver for seg, avhengig av hvilken flight du tok (altså når den var). Ergo blir det hele bare komplisert og rotete (iallefall i forhold til FB), noe som beskriver inntrykket jeg har av EB (og *A): En rotete regel-jungel på størrelse med Amazonas, hvor det ene selskapet har vidt forskjellige vilkår og muligheter fra det andre selskapet. :stir

Har en følelse av at mange nordmenn velger EB og Star Alliance fordi de tror det er det beste når man er basert i Norge.
Men det motsatte kan ofte være tilfelle. Det kommer selvsagt an på hvilket reisemønster man har, som mange har nevnt.
Folk burde kanskje også tenke mer over hvilket program uavhengig av allianse, som gir de beste mulighetene til opptjening og hvilket program som gir den letteste veien til status, og hvilken verdi statusen i de forskjellige programmene har.

Last edited:
Husk nå det, at det ikke er så mye å velge i rundt om i Norge. Ser en vekk fra Oslo, så er det kun KLM eller Star Alliance som gjelder hvis en skal bruke allianser, og KLM og SAS er jo like dårlig på opptjening for menigmann, så det blir egentlig ganske så tynt.

Back