Hvilke SAS-fly har vakrest interiør?

Re: Hvilke SAS-fly har vakrest interiør?

Fløy LN-TUI fra LHR til OSL i går i Plus, det var på grensen til hysterisk trangt. Akkurat like trangt som i mitt favorittfly, F50 :P

Interiøret var det heller ikke mye å skryte av, håper SAS kvitter seg med de gamle Braathens-maskinene ASAP for de er pest og kolera på en og samme gang. For to uker siden fløy jeg Norwegians LN-KKJ, noe som jeg tror er det eldste flyet i flåten til Norwegian. Walk in the park sammenlignet med LN-TUI, selv om det ser helt j.... ut på utsiden :P

I morges fløy jeg LN-RRE fra OSL til MOL, teppet holder på og gå i oppløsning på rad 1 :P

Skjerpings SAS, LN-TUx er rett og slett skandaløst dårlig.

Jag tycker SAS Airbus A320 med 168 stolar har den finaste komforten.
Dessa har en helt ny kabininredning och känns brand new.

Vi er vel tilbake til spørsmålet om smak og behag… Spørsmålet som ble stillt dreier seg vel utelukkende om utseende da noe som er vakkert ikke nøvendigvis må være komfortabelt.
Personlig liker jeg utseende og design i kabinen best med stolene som var orginalt på -883 og idag på de orginale Sk -783 maskinene, samt de fleste -683 som har fløyet svensk produksjon tidligre. (RRC,RRD,DOR,KKS…) Altså stolene med justerbar hodestøtte. Kan være enig i at de begynner å bli litt småslitene i enkelte maskiner men… Det spiller nå liten rolle for meg.

Det nye interiøret er forsåvidt greit nok det, men utrolig kjedelig.. Komforten er bedre enn på andre tynneseter, men fortsatt litt harde.

Komfortmessig er de gamle BU stolene fortreffelige, kanskje litt trangt, men. Ser forsåvidt også ganske bra ut…

De grusome retrofit setene i endel 600er samt noen 700 og 800er har jeg ikke mye til overs for.

For reiser i pluss er absolutt første rad 2 DEF på nevnte 600er som kom fra svensk produksjon å foretrekke.. God beinplass i engen "nisje" under bulkhead, gode seter, og så liker nå jeg designet med de lakkerte metalldørene i galley. Kronen på verket befinner seg i OY-KKS hvor det fortsatt sitter en satelitttelefon i bulkhead forran rad 2. Herlig.

For å summerer seiler nok 600ene med de orginale setene opp som min nye SK favoritt

Helt enig vedr. en ting, komfortmessig er de originale setene SAS hadde i alle -600/700/800 med bevegelige klaffer i hodestøtten de klart mest behagelige stolene i short haul flåten.

De finnes fortsatt i de "gamle" SK -700 med 140 seter (alle andre -700 har 141 seter), disse flyene har veldig god benplass på de første 4-6 radene og har forøvrig ikke noe toalett foran. Som du er inne på finnes også setene på "domestic" versjonen av -600 med 123 seter.

Nye recaro-setet er også behagelig syns jeg, godt med litt ekstra benplass for oss over 190 cm.

Hvilke maskiner har fortsatt det originale SAS-interiøret? Har fløyet en del 737-700 med dette interiøret det siste året, og selv om disse er litt slitte, er stolene de mest komfortable. Jeg trodde alle 737-600 var bygget om, men har de "svenske" det refereres til over fortsatt det gamle interiøret?

Last edited:

Hvilke maskiner har fortsatt det originale SAS-interiøret? Har fløyet en del 737-700 med dette interiøret det siste året, og selv om disse er litt slitte, er stolene de mest komfortable. Jeg trodde alle 737-600 er vel bygget om, men har de "svenske" det refereres til over fortsatt det gamle interiøret?

Ja, de "svenske" har den gamle stoltypen.

Hvilke maskiner har fortsatt det originale SAS-interiøret? Har fløyet en del 737-700 med dette interiøret det siste året, og selv om disse er litt slitte, er stolene de mest komfortable. Jeg trodde alle 737-600 var bygget om, men har de "svenske" det refereres til over fortsatt det gamle interiøret?

De jeg kommer på sånn uten videre er: (altså "orgianle stoler")

-683: LN-RRC/RRD/RPT/SE-DOR/OY-KKS
-783: LN-RPJ,RRN,RNN,RNO,RPK,RRM

Det er nok sikkert flere -683, men har ikke vært ombord i flere med dette interiøret.

RCU,RPX;RPZ,RCW av -683 har i alle fall retorfit interiør, av -783 har SE-REU og RNW også dette

SE-RER/RES/RET/REU/REX har alla Sicma stolar, -REY/REZ/(RJU?) har RECARO. -REZ har dessutom "livflotte-boxar" under innertaket i likhet med -RER och -RES.

Last edited:
Back