Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Tack för svar. Det verkar alltså som att 736 är ett dåligt plan som SK borde skifta ut fortast möjligt.

Ettersom ingen vil kjøpe flyet så er det ikke lett å bli kvitt. En del av dem er også leased, i og med at SAS er nesten alene om 736 så kan de nok presse leasingkostnader en del ned. Så 736 blir nok flydd til det er mer verdt som delefly....

Dessuten er det fly som bør skiftes ut før 736. F.eks MD80 og 734 og 735....

Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,

De burde heller satse mer på langruter enn å bruke så mye tid og krefter på å konkurrere med Ryanair og lignende.

Min drømme SAS-flåte ser slik ut:

- 20 A350 eller B787 for IC.
- 130-140 CSeries, mix av CS100 og CS300. Det kan erstatte B717, B736, B737, MD82 og A319. Øker man langlinjene så er grunnlaget for feed større og CRJ900 kan også erstattes med CS100. CSeries er perfekt for SAS med tanke på å opprettholde frekvenser.
-40-50 A321NEO, som erstatter for A321 og B738. Bruks på de tyngre rutene.

Neo og CSeries kan begge få Pratt & Whitney PW1000G motorer, som vil gi fordeler ifb med vedlikehold, kompetanse og delelager....

+1 (påfyll)

Min "drömflotta" ser helt annulunda ut...20-25 Lockheed L-1011 TriSTar för interkont och ca 150 Boeing 727-200Adv för Europa trafiken.. :D

Den største C-series er jo max 145 seter ...
Sete-kapasiteten i C-300 er enda ikke fast-satt. I LCC-sammenheng studeres et LOPA i den säkalte "Thompson-staggered" versjonen, hvorved man teoretisk klarer ä stappe inn hele 162 pax [3+3]. Pga av denne muligheten er C-300s pax-kapasitet inntil videre et äpent spörsmäl, avhengig av en naertidig Cabin Evacuation Test (pä 90 sekunder). Det er uvisst om Bombardier kan klare ä demonstrere evakuering av hele 17 pax mere enn 145, som inntil videre foreblir hoved-alternativet, men men, den som lever fär se ... ? Det sies at BBD holder et visst antall LOI (Tony Fernandes ? ...) som stär eller henger seg pä nettopp dette med evntl ekstra kapasitet !?

Dog foreslär jeg at Flyprats C-Series fans tar iakt denne meningen : C-Series er en flytype som födes OBSOLETT ! Hvorfor det ? Fordi den kommer i störrelser over 95 seter men har ikke noe automatisert CLS. Mao er C-Series en annen "Nostalgiker-visjon", hvor stopp for slavedrift (av stuere) ikke inngikk i D&D (Design & Development).

Last edited:

Off topic, men SAS hadde 737 som de overdro med kjøpet av Linjeflyg, var ikke det
737-500 ?
De var vel ute av flåten i god tid før Braathenskjøpet kom i stand.

De var -500-maskiner og samtlige gikk til British Midlands i tidsrommet 1993-1995 (overtakelsen av Linjeflyg var i januar 1993).

Dette stemmer ikke (forutsatt at du snakker om SAS og ikke Boeing). SAS bestilte 736 før de fikk 735 inn i flåten gjennom kjøpet av Braathens.

SAS hadde da B735 selv også etter kjøpet av Linjeflyg.

EDIT: Kanskje jeg skal lese resten av postene før jeg poster ;)

Last edited:

I Boeings portfolio av flytyper skulle -600 erstatte -500 og var helt sikkert ment å være et bedre fly, men det ble såpass mye tyngre at det knapt ble noe mer drivstoff økonomisk. Jeg ble veldig overasket da jeg på FRA i februar så at LH fremdeles bruker -500, jeg trodde den var ute hos dem for lengst.

Ellers tror jeg som flere har antydet at CSeries kan være et veldig bra fly for SAS, da det kan erstatte alt mindre en A320/738

Dog foreslär jeg at Flyprats C-Series fans tar iakt denne meningen : C-Series er en flytype som födes OBSOLETT ! Hvorfor det ? Fordi den kommer i störrelser over 95 seter men har ikke noe automatisert CLS. Mao er C-Series en annen "Nostalgiker-visjon", hvor stopp for slavedrift (av stuere) ikke ingikk i D&D (Design & Development).

Hvor mye lenger tid vil loading/offloading av en C-series ta sammenlignet med en B736? Og hvordan mye innsjekket bagasje er vanlig i dag sammenlignet med da B736 ble sluppet på markedet?

-600 var vel i en utstrakt grad tenkt som DC-9 erstatter

Ja. Omtalt i en pressemelding fra 1998:

"Boeing 737-600 är ett modernt och kostnadseffektivt flygplan med mycket goda miljöegenskaper. Utslagsgivande för valet av detta flygplan är en helhetsvärdering byggd på faktorer som flexibilitet, ekonomi och miljö. Det tillhör också en familj av flgyplan som är optimal vad gäller den passagerarkapacitet vi önskar. Det innebär att SAS vid behov kan ändra optioner till större modeller." Så kommenterade SAS vd Jan Stenberg den första beställningen av 737-600.

SAS har sedan 1995, då den första ordern tecknades, beställt totalt 55 Boeing 737 till ett värde av ca 12 miljarder svenska kronor. Flygplanen ska levereras under perioden från september 1998 till sommaren 2002. SAS har tecknat optioner på ytterligare 40 flygplan. Av totalt 95 flygplan kommer minst 12 vara av de större modellerna 737-700 och 737-800 som tar 130 respektive 160 passagerare i inrikesversionen och 103-117 respektive 130-148 i utrikesversionen.

- Boeing 737-flygplanen ska ersätta våra nuvarande F28, DC-9-21/41 och DC-9-81. De flesta byts ut mot 737-600. Den versionen är mellertid för liten för att fullt ut ersätta den kapacitetsbrist som uppstår när DC-9-81 ska bytas ut. Därför bestämde vi oss nyligen för att skaffa ett antal flygplan i 700- och 800-serien, säger Kurt Kühne, chef för flottplaneringen i SAS.

http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=105386

Dette stemmer ikke (forutsatt at du snakker om SAS og ikke Boeing). SAS bestilte 736 før de fikk 735 inn i flåten gjennom kjøpet av Braathens.

Selvsagt på generelt grunnlag, -600 erstattet -500 i Boeings portefølje. Det er lenge siden SAS bestilte -600, men dessverre kort tid siden de kom med noen plan for å erstatte -500.

MD81, som skulle erstattes av 736, er fortsatt i flåten. Og 736 er også klar for utskiftning :headbang

Hvor mye lenger tid vil loading/offloading av en C-series ta sammenlignet med en B736? Og hvordan mye innsjekket bagasje er vanlig i dag sammenlignet med da B736 ble sluppet på markedet?
Kjaere vene, CRJ900 : samstillingene du foreslär avleder fra smertene der skoen trykker ... la oss tenke höyt : vi antar at SAS kjöper inn 100 stk C-Series @ 145 seter, som flyver 7 reiser/24t 350 dager i äret, med en gjennomsnitts-beleggning (kabinfaktor) pä 79 %. Vi antar videre at hver 33 pax sjekker inn 50 CIL items, à 15 kg gjennomsnittsvekt. Du kan selv hjelpe meg ä regne frem konsekvensene, som blir at hvert är skal SAS' stuere rundt om pä europeiske flyplasser (hvorav skandinaviske) utfordres til ä händtere (dvs löfte med egen kroppslig kraft) :

100 x 7 x (145/33) x 0.79 x 50 x 15 kg x 4 (omlöftinger per item fra hold til belte) x 2 stuinger pr trip (lasting og lossing) x 350 = mer enn fem millioner tonn ... synes du ikke at der finns bedre former for menneskelig beskjeftigelse enn dette maset ?

Kjaere vene, CRJ900 : samstillingene du foreslär avleder fra smertene der skoen trykker ... la oss tenke höyt : vi antar at SAS kjöper inn 100 stk C-Series @ 145 seter, som flyver 7 reiser/24t 350 dager i äret, med en gjennomsnitts-beleggning (kabinfaktor) pä 79 %. Vi antar videre at hver 33 pax sjekker inn 50 CIL items, à 15 kg gjennomsnittsvekt. Du kan selv hjelpe meg ä regne frem konsekvensene, som blir at hvert är skal SAS' stuere rundt om pä europeiske flyplasser (hvorav skandinaviske) utfordres til ä händtere (dvs löfte med egen kroppslig kraft) :

100 x 7 x (145/33) x 0.79 x 50 x 15 kg x 4 (omlöftinger per item fra hold til belte) x 2 stuinger pr trip (lasting og lossing) x 350 = mer enn fem millioner tonn ... synes du ikke at der finns bedre former for menneskelig beskjeftigelse enn dette maset ?

Godt poeng, det var det jeg etterspurte! Løses det bedre ombord i en B736? Eller finnes det andre fly som løser bagasjeutfordringene bedre? Jeg er ikke stuer, så det er derfor jeg spør.

Back