Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Hvilke muligheter har SAS for å få kjøpt nye fly. Dette er vel den neste store hinderet de må få en løsning på for å bli konkuransedyktig ? Fins det noen mulighet for at SAS for eksempel kan få kjøpt nye langdistanse fly i den situasjonen de er i nå ?

Dette er også et spørsmål som media og såkalte eksperter i disse har notert seg kan bli et problem. Derfor spør jeg ekspertene her på forumet :-) Noen forslag ?
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Leasing er nok i stor grad løsningen, samt finansiering gjennom diverse gunstige finansieringssubsidier både Airbus og Boeing har tilganger til
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Kan man forvente seg reduseringer i tilbud der B737-4/500 og MD80 flyver i dag, for at de ønsker å lease de ut fortere? Jeg vet at de må vente, men hvis de har greid å kvitte seg med de fortere.
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Leasing er nok i stor grad løsningen, samt finansiering gjennom diverse gunstige finansieringssubsidier både Airbus og Boeing har tilganger til

Men er Boeing og Airbus villig til å gi slike subsidier til SAS slik selskapets situasjon er ?
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Men C-series er jo kanskje aktuell også. SAS har jo vært god kunde hos Bombardier lenge.....
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Det dere tenker på er nok eksportfinansiering, og det er noe som gis av myndighetene (i USA/EU) og ikke av Boeing og Airbus sådan.
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Men C-series er jo kanskje aktuell også. SAS har jo vært god kunde hos Bombardier lenge.....

La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO
 
Last edited:
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO

Det var ikke antall seter som var problemet med 736.
SAS er ingen LCC, og bør heller ikke kjøpe fly som en LCC.
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO

Den største C-series er jo max 145 seter. Tipper at den kommer med 135 seter i SAS config. Det som er dumt med -600 er ikke størrelsen, men at den har nesten like høye driftskostnader som -700.

C-series er jo et fly som vil være mer moderne enn NEO og MAX. CSeries er lagd av komposittmatrialet (samme som a350 og 787). Og dermed veldig lett. Mens NEO og MAX er gamle fly med kun nye motorer. Dessuten så kan CSeries og NEO utfylle hverandre ganske godt, begge to kan f.eks utstyres med samme motor.

Jeg vil også anta at den lille CSeries kan være aktuell som erstatter for CRJ900, da CSeries vil ha vesentlig lavere driftskostnader enn CRJ. Så flåten vil være mye mer enhetlig....
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,

IC er vel regnet som en lønnsom del i SAS. Avvikler man IC så kan man etter min mening avvikle hele SAS eller omprofilere seg til LCC.....
 
Last edited:
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Vad är problemet med 736?

736 har 123 seter, mens 737-700 har 141. Likevel koster de nesten det samme å fly. Så en -700 gir deg ca 20 ekstra seter gratis....

Nettopp. Og det er (nesten) det samme med A318. Etter at Malev gikk konkurs og Austrian kvittet seg med sine B736 i våres, så er SAS nå det eneste av de store europeiske selskap som flyr B736 (?). Og det er en god grunn til det.

Skal man ha et fly tilnærmet den størrelsen er mye mer lønnsomt å velge de noe større flytypene eller eventuelt av de største regional flyene som f.eks E-95.
 
Last edited:
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

736 har 123 seter, mens 737-700 har 141. Likevel koster de nesten det samme å fly. Så en -700 gir deg ca 20 ekstra seter gratis....

Et annet problem er at 736 skulle erstatte 735, men var vesentlig tyngre. På en kort rute blir forbedring i aerodynamikk og motorer oppveiet av høyere vekt, og man fikk et fly som brukte mer drivstoff.
En CS300 kan erstatte både 735, 736 og 73G på de fleste rutene, med vesentlig lavere kost.
CS100, CS300 og 73H kunne erstattet CRJ-900, MD80, 737CL og 736. Nå har jo SAS rotet det til enda mer, ved å bringe inn A320 i tillegg til alle typene de har fra før.
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Tack för svar. Det verkar alltså som att 736 är ett dåligt plan som SK borde skifta ut fortast möjligt.
 
Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Min drømme SAS-flåte ser slik ut:

- 20 A350 eller B787 for IC.
- 130-140 CSeries, mix av CS100 og CS300. Det kan erstatte B717, B736, B737, MD82 og A319. Øker man langlinjene så er grunnlaget for feed større og CRJ900 kan også erstattes med CS100. CSeries er perfekt for SAS med tanke på å opprettholde frekvenser.
-40-50 A321NEO, som erstatter for A321 og B738. Bruks på de tyngre rutene.

Neo og CSeries kan begge få Pratt & Whitney PW1000G motorer, som vil gi fordeler ifb med vedlikehold, kompetanse og delelager....
 
Last edited:
Back
Top