• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvem utløste nødsklien på SK4418 igår ? (TOS)

LN-DAG

ScanFlyer Pensjonist
Hvem utløste nødsklien på SK4418 igår ? (TOS)

Hei!
(Litt tabloid overskrift :) )
Noen venner av meg skulle til London og var booket inn på SK4423. Men dit kom de ikke da noen utløste nødsklien bak på SK4418 (LN-??? 737-500) ved Gate 23.
(http://info.flightmapper.net/es/flight/SAS_SK_4418?date=2011-10-8 Sto ikke reg.nr)

Ut fra det de hørte var det ikke snakk om at noen passasjerer hadde "fått panikk" og ryktene svirret også om å sende flyet halvfullt til OSL grunnet den manglende sklien...

SK4423 (LN-RRN 737-783) forlot TOS kl. 21:46 igår, mot normalt kl. 16:10.
 
Re: Hvem utløste nødsklien på SK4418 igår ? (TOS)

noen CA's som har glemt å disengage sklia, eller om det var groundhandling som åpnet døren uten å sjekke?
 
Re: Hvem utløste nødsklien på SK4418 igår ? (TOS)

noen CA's som har glemt å disengage sklia, eller om det var groundhandling som åpnet døren uten å sjekke?

Takk for svaret Morten. Lurte mest på om den kunne aktiveres så "lett", grunnet en forglemmelse o.l.. Om det ikke måtte en spesiell aktiv handling til før den ble aktivert (men hva hjelper det hvis et annet ledd har sviktet)
 
Sklia armeres av cabin crew før start av motorene ved at den festes til døra ("Cabin crew, arm slides please, crosscheck and report", eller noe sånt). Dvs. at hvis døra åpnes før den er desarmert (løsnet), så vil den blåses opp (ooops!).
 
Re: Hvem utløste nødsklien på SK4418 igår ? (TOS)

Sklia armeres av cabin crew før start av motorene ved at den festes til døra ("Cabin crew, arm slides please, crosscheck and report", eller noe sånt). Dvs. at hvis døra åpnes før den er desarmert (løsnet), så vil den blåses opp (ooops!).


"Cabin crew, arm slides please, crosscheck and report"
Denne har jeg hørt mange ganger men først idag forstått hva den betydde.
Så takk til deg også RWY 24.
Kjekt å lære litt ekstra, så forstår man bedre hvordan slikt kan skje (ikke at det nødvendigvis skjedde slik her), og dermed ikke blir så rask med å felle en dom.
 
Back
Top