• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvem opererer 737-100 og -200 i dag?

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Lette etter en flight over Hudson Bay på FR24 og kom over en Air Inuit Boeing 737-200 i lufta. Dette fikk meg til å fundere på, hvilke andre selskaper bruker disse maskinene samt 737-100 i dag?

Prøvde Dr. Google, men kom ikke noe videre...noen som veit om andre selskaper som holder disse i drift?
Eneste jeg kan komme på er TAAG, men de maskinene er vel parkert?
 
En og annen -200 finner du nok i Asia, Sør-Amerika og Afrika - og Canada. -100 er ikke lenger i drift og vi hadde en tråd om dette allerede i 2009 .. ;)

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=41595

0405.jpg
 
Landet en 737-200 på Geiteryggen i januar ;)

Er ikke støy restriksjoner på slike?

Leide en 737-200 for mange år siden for å ta oppflyging til type sertifikat.
$39.00 i minuttet. Man fløy fort da for å få det unnagjort. Vi var 3 kandidater som delte på flyet, FAA type på klappsetet og en Training Captain i høyre setet.
Kom seg på $1,500 per snute.
(Får vel se i loggboken hvilket N number. Kanskje en spotter her kan se om det er blitt ølbokser eller om det flyr enda)
Bare 2 akset simulator, var ikke godkjent for oppflyging. :old
 
I Nord-Amerika opererer Air North, Air Inuit, Canadian North, Nolinor og Northern Air Cargo fortsatt B737-200. De fleste med combi-versjon og gravel kit. NAC opererer ombygde -200 i fraktversjon. Tar vi med Hawaii opererer også Transair -200 i fraktversjon. Det er også mulig at First Air i Canada har noen -200 som back-up for sine -400. Ellers er det fortsatt -200 operatører i Afrika, Sør-Amerika og i Asia, men de blir jo færre og færre for hvert år som går.

Espen
 
Eksiterer Sierra Pacific enda? Og i tilfelle ja, har de 737-200 enda?
De eksisterer ennå, ja. Og har N703S registrert på seg ennå. Hvor operativ den er vet jeg ikke.

Det kan også nevnes at Ameristar har to -205'ere (N465TW, ex -SUU og N467TW, ex -SUZ) hvorav i hvert fall sistnevnte er registrert på radaren et par dager siden. Begge eies av SAC (Sierra American Corp.), mulig at LN-MOW vet litt mer om hva slags operasjon dette er...

I tillegg farter jo N370BC (ex -SUJ) rundt til stadighet som VIP-maskin. Den var i hvert fall innom Sveariket i fjor.

Sierra Pacific er jo litt interessant, da. I tillegg til at Nor-Fly sine to første CV-580 kom derfra hadde deres grunnlegger og president et ganske så norskklingende navn, nemlig Garfield Thorsrud fra Montana. Han døde dessverre i 2014, men hadde hatt et ganske så innholdsrikt liv:https://en.wikipedia.org/wiki/Gar_Thorsrud
 
I Nord-Amerika opererer Air North, Air Inuit, Canadian North, Nolinor og Northern Air Cargo fortsatt B737-200. De fleste med combi-versjon og gravel kit. NAC opererer ombygde -200 i fraktversjon. Tar vi med Hawaii opererer også Transair -200 i fraktversjon. Det er også mulig at First Air i Canada har noen -200 som back-up for sine -400. Ellers er det fortsatt -200 operatører i Afrika, Sør-Amerika og i Asia, men de blir jo færre og færre for hvert år som går.

Espen

Fikk melding på Instagram fra Nolinor Aviation at de har nok cycles igjen til å operere i 25 år til....

Scooter01
 
Herlig, dette bringer tilbake gode minner fra maaange timer på klaff i skikkelige fly! Savner egentlig de gamle ADI/HSI, men det er jo tydelig at de er villige til å investere litt i dem med LCD-EFIS og til og med LCD standby horizon.
Memories... :up:

Fikk melding på Instagram fra Nolinor Aviation at de har nok cycles igjen til å operere i 25 år til....
De har jo overtatt to ex-TAAG-maskiner også i år. Regner med at disse arbeidshestene er vriene å erstatte med nyere materiell for slike operasjoner.

Edit: Litt info fra i fjor sommer om oppdateringene her, det omfatter jo også Lasergyro-INS samt skikkelig FMS: https://www.flightglobal.com/news/a...or-737-200s-get-second-life-with-cock-449516/
 
Last edited:
Air Zimbabwe har fått sin 737-200, Z-WPA, tilbake i luften etter ha stått på bakken siden november i fjor
 
Back
Top