• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvem er det egentlig som lurer hvem?

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Nei, det var nettopp fordi det var et amerikansk selskap at en slik klausul var inntatt. Men la oss holde common law-rettssystemet utenfor dette, det vil komplisere unødvendig.

Det ble jo litt spesielt når jeg insisterte på at brudd på avtalen skulle behandles i et norsk rettssystem - og så viktig var jeg at det ble enden på visa :colgate:
 
Ganske vanlig det der ja, i USA kan lovgivningen variere kraftig fra stat til stat, noen stater er kjent for å ha lovgivning som favoriserer selskaper på en eller annen måte (typiske eksempler er Delaware, South Dakota og Nevada) slik at de helst vil at rettssaker føres i disse statene. Amerikanske domstoler er også langt mindre tilbøyelig til å vektlegge rimelighetshensyn. Der borte tolkes avtalen "within the four corners of the document". (Men nå avsporer jeg virkelig :p)

Det gjør du! Men her var det vel like mye for å sikre "rett" jurisdiksjon i forhold til hvilket lands rett som skal benyttes (IPR-spørsmål mao), for her var det vel et norsk og et amerikansk selskap det var snakk om.

Forøvrig ser norske/nordiske/kontinentale kontrakter totalt forskjellige ut fra anglo-amerikanske, blant annet pga nevnte "four corners"/exclusion clauses som er meget utbredt. Dog en trend som ser ut til å smitte noe over til Europa i den senere tid.

EDIT: okey, vi havnet laaangt inn i juridiske krinkelkroker, så får vel sette strek her.
 
Jepp, tror vi skal komme oss på sporet igjen før wf145 trekker moderatorhatten enda lenger ned over ørene. :)

Uavhengig av hvem man måtte mene har pålagt servicegebyret burde SAS for ærlighets skyld vist det i den sammenligningannonsen ettersom de publiserte prisene på nettet ikke inkluderer det. Kan forøvrig nevne at jeg testet dette i praksis i dag; OSL-TRD-OSL med setereservasjon, ett kolli bagasje og kredittkortgebyr kom på NOK 1100 hos DY, det samme kom på NOK 1110 FØR servicegebyr hos SAS. (samme dag og sammenlignbare avganger selvsagt)

Men det betyr ikke at jeg synes noe om gebyrhelvetet til DY...
 
Last edited:
Uavhengig av hvem man måtte mene har pålagt servicegebyret burde SAS for ærlighets skyld vist det i den sammenligningannonsen ettersom de publiserte prisene på nettet ikke inkluderer det.

Hva mener du met at de publiserte prisene på nettet ikke inkluderer gebyret?
Det gjør de da?
 
Det er mulig vi snakker om ulike priser her, jeg snakker om de prisene som dukker opp på SAS hjemmesider når man søker etter en avgang, for eksempel OSL-TRD-OSL NOK 555 hver vei, da er service gebyret ikke inkludert i de 555 men legges til i feltet til høyre, noe som i og for seg er forståelig nok ettersom man bare betaler ett gebyr per bestilling og ikke per leg.
 
Back
Top