Når det gjelder kampen SAS vs Norwegian, så tror jeg Norwegian har de beste kortene på handen.
Da Norwegian kom på markedet, syntes nok mange (meg inkl.) at det var et flott alternativ til markedsmonopolet til SAS.
Nå har jeg hatt muligheten til å se noen av virkemidlene på nært hold i denne luftkampen, og jeg kan ikke si at jeg har likt alle våpen som er brukt. Norwegian tok en short cut med å bruke offentlig betalte (NAV) kabinansatte, og kalte dem trainees. Noe sier meg at ved å tillate ansatte på kontraktsvilkår (bl.a. piloter), og ved å operere med delvis markedstilpassede vilkår fra en hub i Polen, så spiller man med nye "regler".
Dette går sikkert bra en stund, og kundene vil jo ha billigst mulig billetter. Men et sted vil Norwegian også møte seg selv i døren. Noen har sagt at "å fly Norwegian er som å ta trikken", det er lettvint og dagligdags. Med andre ord - det funker. Men et sted møter man en nedre grense for servicenivå og til slutt også sikkerhetsnivået. Ingen vil i dag kunne si at Norwegian eller Ryanair har et lavt sikkerhetsnivå, men hva på sikt? De lavest betalte medarbeiderne i et outsourced selskap kan ikke ha den samme lojalitet som egne og bedre avlønnede. Det er ren logikk for meg.
Det jeg forsøker å si er at Norwegian flyter på en bølge av sympati (jeg unner dem det), men at man ikke må strekke strikken for langt.
Hele lønnsstrukturen i Norwegian ligger relativt godt under andre aktører i markedet, og det vil på sikt kunne gjøre noe.