Hvar er det som ligger ...

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Hva er det som ligger ...

Når f.eks en 737 står parkert ved gate og med åpen dør så har jeg lagt merke til at det liggern en sort "kloss" med ledning under den åpne døra, på gulvet i gate'n.

Hvilken mission har denne "klossen" , mine wild guess er enten noe som varmer/tørker pakningen under døra, eller en forigling som gjør at gaten ikke kan bevege seg.

Last edited:
A-Ha , takk ."dessa" her hjemme hadde ingen anelse og jeg fant heller ikke noe når jeg snoket i hennes manualer osv.

Riktig som Hildrum sier, men et par utfyllende detaljer.

Kalles Safety Shoe. Skal alltid legges under døra på fly så den ikke kan bli revet av hvis flyet synker litt sammen under lasting/boarding.

Ved OSL så vil gaten umiddelbart senke seg 17 cm hvis det kommer trykk på "skoen"
I tillegg så må denne stå i en spesiell holder på siden av gaten for at man kan kjøre gaten av flyet.

S

Paa noen typer broer vil du se et 'hjul' som ligger mot flykroppen .. dette hjulet har samme hensikt, og broen justerer hoeyde hvis hjulet dreier.

Kan fikse ett bilde på mandag hvis ikke noen andre kommer meg i forkjøpet. :)

Edit:
Stjal dette bildet fra Fjelldu's album på Facebook, mente å huske han hadde noe slikt..
..se skoen under døren!! (nede til venstre for den søte flyvertinnen...) ;)

Attachments

• n526731216_720328_6376.jpg
    n526731216_720328_6376.jpg
    34.4 KB · Views: 303
Last edited:
Fant skoen etter flere minutters leting. Og etter det, så jeg at MountainDew også var på det bilde ;)

Broene på Sola har både hjul og en slik klosse. Klossene på Sola er dog litt anderledes og eldre type.

Back