hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Sidst Nye:


SAS A340 LNRKF forventes at returnere til København omkring den 27-28 sept

Hilsen
Ole
 
Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Originally posted by jens
Noget nyt om grunden til tailstriken?

Det nevnes at man har satt inn feil vekt i Take-off Data Computer (eller hva det nå er Airbus kaller det). Sannsynligvis Zero Fuel Weight istedenfor Take Off Weight. Computeren har derfor regnet ut vesentlig lavere verdier for de forskjellige hastighetene som brukes i forbindelse med avgang. Man roterer flyet altfor tidlig i forhold til aktuell vekt,nesen må høyere enn normalt for å generere løft og dermed slår halen nedi. Man kan sikkert lure på hvordan det kan skje,men jeg har hørt at avgangstidspunktet fra Shanghai ikke er særlig bra med hensyn til crew fatigue (døgnville piloter pga. for lite hvile), og at det kan være forklaringen på at ingen av de tre pilotene oppdaget feilen.
 
Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Kunne dette ha gått skikkelig galt med tanke på at take off speed var såpass mye feil?
 
Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Ja,med en motorsvikt i avgangen ville det blitt "negative climbrate" og magaplask ett eller annet sted bortenfor enden av rullebanen.Stygg sak!:wow:
 
Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Originally posted by FBU 4EVER
Originally posted by jens
Noget nyt om grunden til tailstriken?

Det nevnes at man har satt inn feil vekt i Take-off Data Computer (eller hva det nå er Airbus kaller det). Sannsynligvis Zero Fuel Weight istedenfor Take Off Weight. Computeren har derfor regnet ut vesentlig lavere verdier for de forskjellige hastighetene som brukes i forbindelse med avgang. Man roterer flyet altfor tidlig i forhold til aktuell vekt,nesen må høyere enn normalt for å generere løft og dermed slår halen nedi. Man kan sikkert lure på hvordan det kan skje,men jeg har hørt at avgangstidspunktet fra Shanghai ikke er særlig bra med hensyn til crew fatigue (døgnville piloter pga. for lite hvile), og at det kan være forklaringen på at ingen av de tre pilotene oppdaget feilen.
Dessverre ikke første gang hos SK med Airbus. Var det ikke A321 og OSL forrige gang? Three is a charm, mange 3 i A333!??

Edit: ikke tailstrike, men samme årsak. http://www.aibn.no/items/619/144/4200818569/OY_KBK.pdf
 
Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Originally posted by BU662
Litt Info from the Technical Admin:

If the first poster is deleting his postings, it will automaticly delete all other postings in the thread!
and you tell us this, why?
 
Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Originally posted by BU662
Hmm, jeg leste topic titel:

hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Originally posted by P.A. VIKING
Mulig selvjustis av vedkommende[ not me...], var kun cut&paste fra SK intranet notisen,

It all started in another thread, that inital thread was deleted .
 
Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Originally posted by BU662
Hmm, jeg leste topic titel:

hvad skete med 998 tailstrike tråden?
ok fair enough, men måske lidt sent at komme med den kommentar på side 3
 
Re: hvad skete med 998 tailstrike tråden?

Så man bør forvente at en tråd har kommet så langt OT på side 3 at man helst bør la være å kommentere noe som tråden handler om i utgangspunktet?:wow:

Edit: Richard, takk for nyttig info:hi2
 
Back
Top