• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva var årsaken til dette?

MartinL

ScanFlyer Dusty
Hva var årsaken til dette?

Nye SW737-700 maskiner i ørkenen i 2002? Var det billigere etter 11 september å sette de på bakken i påvente av bedre tider? Trodde ikke SW merket 11 september i like stor grad som de store jeg?

http://www1.airliners.net/open.file?id=0830922&size=M
 
Re: Hva var årsaken til dette?

Tja stod det ikke ganske greit forklart i teksten under bildet:

"Few people know that when Southwest deferred the deliveries of their new -700's Boeing parked them in the desert for a few months. This whole row is Southwest -700's in storage"

Antar det er endel bedre lagringsforhold for fly i ørkenen enn i Seattle ;)
 
Re: Hva var årsaken til dette?

WN var ikke like paavirket som de store, men ogsaa WN merket nedgangen.....det hender at nye fly gaar rett i oerkenen en periode....AF hadde en 777-200 som satt i oerkenen i 2 maaneder, og det interessant var flyet var ikke offesielt levert, og ikke fullt betalt foer det ble floeyet opp til Everett, kontrolert og saa floeyet til CDG....
 
Re: Hva var årsaken til dette?

Står det fortsatt fabrikknye maskiner parkert i ørkenen rundt omkring?
 
Re: Hva var årsaken til dette?

Ja i kortere eller lengre tid gjoer det, det bygges fra tid til annen "hvite tails" som er maskiner hvor den opprinnelige kjoeper trekker seg mens maskinen er i produksjon og disse staar ofte lagret i lengre tid....historisk sett var vel Busy Bee's 737 en slik maskin, uten at jeg vet om den stod i oerkenen noen gang, men den ble bygget for en annen kunde enn BB.

Det var vel ogsaa en DC-10 eller MD-11 som ble floeyet rett oerkenen....og som ble staaende i en aarrekke pga pant.......
 
Re: Hva var årsaken til dette?

dette er jo et gammelt bilde, og jeg tror det er lite med fabrikkenye fly i Arizona om dagen - det er nok end el DC-10'ere, 727 og DC-9 og kanskje en og annen eldre 767/757, men det er stor etterspørsel etter fly om dagen - særlig fra Kina og India og Midt-Østen - så kurante fly blir nok ikke stående lenge.
 
Back
Top