Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var "uvanlig"?

Utflyttet

Ute på tur
Jeg er på vei ut til Oslo og kom kjørende til Flesland da jeg så noe som tok av mot syd og så ut som det tok en høyre mot nord. Det var med 4 motorer og virket mye større enn det jeg har sett, men pga motlys fikk jeg aldri sett hva det var.

En kamera tsom bor rett ved sørenden av rullebanen ringte meg og to mins seinere og lurte på hva som kom over taket og regnet som vanlig at jeg i det minste kunne supplere serienummer og skostørrelse til kapteinen som et minimum.

mvh,
A
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Antonov 124 på testflying. Jeg tror ikke den var nedpå men det kan hende de ombestemte seg.

K
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Originally posted by atck

Antonov 124 på testflying. Jeg tror ikke den var nedpå men det kan hende de ombestemte seg.

K

Ah. Jeg så den bare var på vei opp fra ca 500ft, så har ingentin ide hva som skjedde før det. :) Men takk for info. :)

-A
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Se på BT`s web-kamera...


-Der står den..... UR-82009
 

Attachments

  • Flesland_1_.jpg
    Flesland_1_.jpg
    27.5 KB · Views: 37
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Her etpar bilder, tatt like etter kl. 21 i kveld, å billedkvaliteten er så som så....

-Er den reomotorisert ? Den har vel en annen type motordeksler enn tidligere bilder av samme maskin ?
 

Attachments

  • AN-124_UR-82009_a_.jpg
    AN-124_UR-82009_a_.jpg
    137.3 KB · Views: 35
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Merkelig... Kommer bare ett bilde opp ...
 

Attachments

  • AN-124_UR-82009_b_.jpg
    AN-124_UR-82009_b_.jpg
    164.4 KB · Views: 30
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Får prøve med det siste også...
 

Attachments

  • AN-124_UR-82009_c_.jpg
    AN-124_UR-82009_c_.jpg
    68.9 KB · Views: 37
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Flotte bilder Jan Einar.

Kan det være at Russerne prøver seg med samme motorteknologi som skal komme med GE NX motorene til 787?

Første gang jeg har sett dette i hvertfall :)
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Noen som vet hvor lenge den skal stå på BGO :question:
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Slenger med et par bilder jeg tok kl 22.00
 

Attachments

  • IMG_3403_sn.jpg
    IMG_3403_sn.jpg
    97.1 KB · Views: 37
  • IMG_3405_sn.jpg
    IMG_3405_sn.jpg
    80.5 KB · Views: 10
  • IMG_3415_sn.jpg
    IMG_3415_sn.jpg
    95.4 KB · Views: 16
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Wow....

Det er jo samme teknologi som nX motoren ja, men rette mannen og spørre her må være Brendas!

Hva den mannen / gutten ;) ikke vet om akkurat slike ting er ikke verdt å vite!

;)
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Mens jeg selv husker det også, på airliners.net finners ingen bilder nyere enn 2005 av denne maskinen faktisk, og jeg leste en gang at de skulle oppgradere An124'en til nye vestlige motorer, med vestlige avionics, samt at hele cockpit'en skulle gjøres om så man slapp sitte 5-6 stk høyt der oppe....

I tillegg sier jo atck her på forumet at dette var en testflight?

Kan det være at den var ute på test nettopp ifm med denne jobben?
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

I tillegg står det jo på bildene fra Flesland tydelig "stage III" hvilket betyr at den erj o mod'et og støyer mindre, mens på DETTE bildet står det ingenting om stage III
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Ser på Airliners.net at det samme flyet har drevet testflyging rundt Helsinki.
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Originally posted by ENGM RAMP
Det er jo samme teknologi som nX motoren ja,
Ja, dette er samme type tagger som GEnX vil ha. Disse kalles chevrons, men det er ikke kun GEnX som vil få disse, også RR sin Trent 1000 vil ha slike chevrons, og den indre nozzelen på enkelte versjoner av CF-34en, som driver bla ERJ-170/175/190/195 og CRJ-900, har hatt slike i en god stund. De fungerer som et hush-kit, ved at luften fra utsiden av motoren blandes med bypass-lufta fra motoren. Det fører til at motoren yter noe dårligere, men det reduserer støynivået en hel del.

Det har vært studert å dytte vestlige motorer og avionikk på disse maskinene, men tror ikke det har blitt noe ut av det.
Har ingen info om hvorfor denne maskinen har chevrons. Det jeg vet er at produksjonen av av en modifisert versjon skal starte opp, kalt AN-124-100-150M. Her skal det brukes russiske motorer fra samme produsent som er brukt nå. Disse motorene gir mer thrust og bruker noe mindre fuel, slik at den kan fly lengre med samme payload eller like langt med en større payload. En del av modifikasjonene går også ut på å gå ned til tre eller fire crewmembers tror jeg.
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Hadde ikke DC-8 eller 707 noe som lignet på sine motorer bortsatt at det satt på innsiden?
 
Re: Hva tok av fra Flesland i 1730-tiden og var

Originally posted by Someone
Hadde ikke DC-8 eller 707 noe som lignet på sine motorer bortsatt at det satt på innsiden?
Om det er det er den bølgeformede trakta bak du sikter til:
http://www.airliners.net/open.file/0375225/L/
så ja, det stemmer, den hadde noe av den samme funksjonen. Om du titter opp "eksosen" på enkelte RB211s vil du se at disse et utstyrt med det samme :)
 
Back
Top