Hva synes du en flyreise bør koste Innenriks og Europa?

BU9001/V2.0

ScanFlyer Gold

Tja, mannen har jo rett i at det blir solgt flybiletter til kunstig lave priser.

Re: Presseklipp fra Norwegian-streiken (om passasjer, tårevåte historier m.v.)

Tja, mannen har jo rett i at det blir solgt flybiletter til kunstig lave priser.

Hva er en riktig pris på flybilletter, og på hvilken måte er prisene kunstig lave? Jeg spør fordi det er ikke opplagt hva svaret på dette er. En rekke selskaper klarer nemlig å tjene penger på lave priser, mens andre ikke gjør det.

Last edited:

Jeg er av den mening at det har blitt for mange kreative løsninger i luftfarten for å tjene penger. Har ikke sansen for kortidskontrakter i bemanningsbyråer. Bl.a.
Synes synd på dem som ikke vet om de får fornyet kontrakt når den går ut.
:fly

Hva er en riktig pris på flybilletter, og på hvilken måte er prisene kunstig lave? Jeg spør fordi det er ikke opplagt hva svaret på dette er. .

Nei, det er ikke opplagt, men mal med bred pensel, så ser man en trend. Vi går i en evig rundgang her, men for å quote meg selv fra 'pressetråden':

Tja .. skal jeg kjøpe en billett med Delta til Savannah i dag eller i morgen, som er omtrent like langt, må jeg ut med 3000 kroner .... ($385)

Og skulle jeg slengt meg på et fly til SEA for å joine gutta på Boeingtur, hadde det kostet meg $730-1306 (NOK 5694-10187), avhengig av tid på dagen ..

Mangel på konkurranse ble nevnt ....

Ingen av de 8-10 selskapene som kan få meg til NYC i dag fra lunch og senere, kan gjøre dette for under 3000 kroner .. litt lenger avstand, men langt hardere konkurranse.

Men det jeg egentlig prøver å si er at her, hvor flyselskapene nå tjener penger igjen, har man 'kjempet' seg opp på et prisnivå som igjen gjør at det er mulig. Ja, man har et par 'ville' aktører, som Spirit, Allegiant og Frontier, men når sjokkprisene er solgt og tilleggene lagt til, er heller ikke de særlig billigere.

Men det er verdt å merke seg at selv om 2014 ga f.eks. Delta en rekordfortjeneste på 4.5 milliard USD, så utgjør ikke dette mer enn ca $9 i fortjeneste per passasjer.

For 10 år siden var det også delvis 'ville priser' her i USA, men i dag har det roet seg kraftig. Og resultatet ser vi - man tjener penger. Ikke det at $9 for en billett Atlanta-Dubai eller Los Angeles-Sydney er noen stor fortjeneste - men det går rundt og man er i stand til å planlegge fremtiden. De Delta-ansatte fikk til og med en saftig bonus for noen uker siden.

Nei, det er ikke opplagt, men mal med bred pensel, så ser man en trend. Vi går i en evig rundgang her, men for å quote meg selv fra 'pressetråden':

---
Mangel på konkurranse ble nevnt ....
---
For 10 år siden var det også delvis 'ville priser' her i USA, men i dag har det roet seg kraftig. Og resultatet ser vi - man tjener penger. Ikke det at $9 for en billett Atlanta-Dubai eller Los Angeles-Sydney er noen stor fortjeneste - men det går rundt og man er i stand til å planlegge fremtiden. De Delta-ansatte fikk til og med en saftig bonus for noen uker siden.

Det jeg vel skrev var at konkurransen var betydelig mindre sterk enn i Europa - ikke at det ikke var konkurranse. Dette er nok effekten av en årrekke med konsolideringer i det amerikanske markedet.

Mitt poeng er at det ikke er opplagt hva som er riktig pris, for om man ser på Europa så er det selskaper som selger sine billetter veldig billig som fortsatt klarer å produsere ikke helt ubetydelige overskudd for sine eiere. Til de samme prisene ville nok størsteparten av legacy carriers i Europa vært konkurs for lenge siden. Det er de ikke, så det betyr at de tar andre priser (men de tar kanskje ikke høye nok priser, for det er litt vel mange av disse som sliter økonomisk). Det er en interessant diskusjon og svaret er på ingen måte gitt, for det er en kjensgjerning at man kan ha for mye konkurranse også.

Dette er grunnen til at jeg stilte spørsmålet. Er riktig pris den prisen som gjør at en legacy carrier akkurat klarer å tjene litt avkastning til sine eiere, eller er det den prisen som den mest effektive konkurrenten kan levere sine tjenester til og likevel tjene en normal avkastning? Jeg tipper svaret på dette avhenger av hvilket selskap man "liker"/vil at skal overleve/jobber i, eller liknende.

Da tenker jeg hver vei, hva synes du hadde vært passe? De fleste tenker jo kun pris. Selv ville jeg satt minstepris til 1000kr.

:)

Re: Hva synes du en flyreise bør koste Innenriks og Europa?

1000 kr? Å jeg driver å irriterer meg over at minstepris med SK OSL-KRS er 799 i april. For min del så går den øvre grensa på 600 kr på den strekningen. Blir det dyrere enn det, så tar jeg heller buss eller tog. Evetuelt så bruker jeg poeng.

Betaler av egen lomme. Foretrekker å fly. Men den timen jeg sparer dør til dør på å fly kontra tog, er ikke verdt en prisforskjell på mange hundre kroner.

Minstepris? Vel, selv synes jeg det er helt greit å betale ca 1.000 kr OSL-AES-OSL, som jeg bruker mest. Om det er 800-1.100 spiller ikke så stor rolle, men forstår jo at det ikke kan være spesielt bærekraftig om det er under f.eks. 800 kr.

Reagerer negativt når det begynner å komme opp i 1.500 kr, spesielt ettersom jeg reiser privat og på besøk i hjemtraktene. Spesielt når man kan fly til halve prisen OSL-BER-OSL virker det rart.

Syntes det er helt OK med DY 199,- BGO-OSL.

Finner det naturlig at en inter-Europa billett koster minimum 1000 NOK én vei,
og en innenlandsbillett koster minimum 500 NOK én vei.

Det bør være mulig for et flyselskap å ha solid/effektiv drift, og fortsatt ta vare på kundene,
de ansatte, miljøet, underleverandører og levere kvalitet i alle ledd. #wishfullthinking

Jeg flyr jo stort sett jobb. Å så lenge det er fornuft i forhold til tapt omsetning og alternativ transport så er det egentlig ikke så veldig viktig. Man får jo gjort litt småarbeid etc på fly/flyplass også.

Privat:

Innad i Norge - 600,- i minstepris, halv pris barn
Innad i skandinavia - 900,-
Innad i nære europa - 1200,-
Innad i Europa - 1500,-

Sånn ca?

Hadde jo funka fjell om flypriser ble LITT mer stabile enn nå....

Re: Prisen på flybilletter og konkurransesituasjonen i Europa/USA

Er ganske stor forskjell på innenriksflyruter. Osl-krs burde vel egentlig være billigere enn osl-tos
Smertegrensen min går på 599,- i sør, 499 synes jeg er ok. Billigste jeg har tatt er DY 199,- + SK 349,- men jeg vil tro dette er lite bærekraftig..
Har forøvrig betalt de aller fleste billetter selv. Betaler uten å rynke 100kr ekstra for SK, 200 innimellom, men det synes jeg svir litt, spesielt til Oslo..

Og sette et konkret tall på dette er vel like nyttig som og konkretisere hvor langt et tau bør være?

Og sette et konkret tall på dette er vel like nyttig som og konkretisere hvor langt et tau bør være?

Enig, hva som er riktig pris på en flybillett er individuelt og det er nok en fallende etterspørselskurve , økt etterspørsel på lavere pris.

Hva som er riktig pris blir helt feil å diskutere, selv om jeg synes det er rart at man betaler like mye for flytoget som selv flybilletten.

Det burde gi en indikasjon når folk klager på at de må kjøpe dyre togbilletter når flyet er innstilt ....

Innad i Norge - 600,- i minstepris, halv pris barn
Innad i skandinavia - 900,-
Innad i nære europa - 1200,-
Innad i Europa - 1500,-
Enkeltes minstepris er høyere enn andres makspris.

Enkeltes minstepris er høyere enn andres makspris.

Tja, jeg sitter neppe med fasiten.

Men for meg som bor i Kristiansund så er alternativene til å feks komme seg noen plass ganske dyre og tidkrevende.

Komme seg til Oslo tar ca 8 timer med bil. Er ca 550 km TR. 780 kroner i drivstoff ved literpris på 14 kroner og 0,5 i forbruk.

Stavanger er 650 km. Igjen mye penger i drivstoff. 5 (!) ferger. 8 / 9 timer kjøring.

Sånn sett så syns jeg faktisk ikke det er så dyrt å fly altså. Og det er sjeldent så lave priser som mine forslag :)

Edit:
Bare for å ta med kostnadene på en bedriftsreise for en kunde om man skulle kjøre også da.
16 timer t/r til Stavanger = 12000,-
1100 km x 7 (er relativt typisk pr km) = 7000,-
Ferger t/r = 2000,-
1 dag hos kunde = 9000,-
2 netter på hotell = 3000,-

Totalt= 33.000,- Og så er det jo viktig å ta med seg at man "taper" noe på 2 dager borte også.

Kontra en flybilett til 6000 og dag hos kunde 9000,- = 15.000,-

Uansett, blir litt ca. dette. Men i forhold til alternativene så er flyreiser ganske billige i Norge.

Last edited:

En flybillett må koste så mye at selskapet får dekket kostnadene til forsvarlig drift, herunder fornuftige arbeidsforhold for de ansatte. Dette kan ikke løses ved å sette minstepriser, men ved å sette fornuftige krav til drift, herunder sikkerhet, lønn og arbeidsforhold for øvrig. Gjøres disse kravene strengere, øker billettprisene i snitt.

Selskapene er ansvarlig for å sette rett pris på billettene, sånn at de har råd til å drive forsvarlig, herunder gi ansatte fornuftige arbeidsvilkår. Svikter selskapene, må myndighetene gripe inn med minimumskrav til sikker og forsvarlig drift, herunder arbeidsvilkår.

Om noen i flyet skal betale 199 mens andre betaler 3000, eller om alle skal betale 1500 må bli opptil selskapet å bestemme. Jeg ser ikke noe prinsipielt galt i at det er i enkelte tilfeller er billigere å fly enn å parkere. Det som er galt, er dårlige arbeidsforhold og unødvendig forurensning. Om økte myndighetskrav fører til at færre har råd til å fly, må det være helt greit. Det vil også kunne føre til færre arbeidsplasser i bransjen, men det må også være greit.

En flybillett må koste så mye at selskapet får dekket kostnadene til forsvarlig drift, herunder fornuftige arbeidsforhold for de ansatte. Dette kan ikke løses ved å sette minstepriser, men ved å sette fornuftige krav til drift, herunder sikkerhet, lønn og arbeidsforhold for øvrig. Gjøres disse kravene strengere, øker billettprisene i snitt.

Selskapene er ansvarlig for å sette rett pris på billettene, sånn at de har råd til å drive forsvarlig, herunder gi ansatte fornuftige arbeidsvilkår. Svikter selskapene, må myndighetene gripe inn med minimumskrav til sikker og forsvarlig drift, herunder arbeidsvilkår.

Om noen i flyet skal betale 199 mens andre betaler 3000, eller om alle skal betale 1500 må bli opptil selskapet å bestemme. Jeg ser ikke noe prinsipielt galt i at det er i enkelte tilfeller er billigere å fly enn å parkere. Det som er galt, er dårlige arbeidsforhold og unødvendig forurensning. Om økte myndighetskrav fører til at færre har råd til å fly, må det være helt greit. Det vil også kunne føre til færre arbeidsplasser i bransjen, men det må også være greit.

Hva er "forsvarlig" og "fornuftig"? Hvordan måles dette og er det slik at selskapene ikke driver "forsvarlig" og "fornuftig" idag? Ser de ordene er nevnt gjentatte ganger i argumentasjonen over.

Hva er "forsvarlig" og "fornuftig"? Hvordan måles dette og er det slik at selskapene ikke driver "forsvarlig" og "fornuftig" idag? Ser de ordene er nevnt gjentatte ganger i argumentasjonen over.

Jeg tror "forsvarlig" bør være basert på krav til flyselskapene som sikrer at flysikkerheten ivaretas på en god måte og at dette følges opp av relevante, kompetente myndigheter, men problemet er vel at hva dette innebærer vil være avhengig av hvem du spør (mange piloter her inne har vel f.eks. null tro på at luftfartsmyndighetene både her til lands og i resten av verden, kanskje bortsett fra USA, har peiling på hva de driver på med). Så dette tror jeg ikke vi får noe godt, objektivt svar på her inne.

Med "fornuftig" så vil jeg gjette på at det er lønns- og arbeidsvilkår som står i forhold til levekostnadene der man er basert, og at man kanskje har som utgangspunkt at fast ansettelse for faste arbeidsoppgaver fortsatt er hovedmodellen. Dette vil f.eks. innebære at man ikke baserer piloter og CA'er i Norge med en lønn som er tilpasset levekostnadene i Spania, og at man kanskje ikke går så langt som at man ansetter over 70% på midlertidige kontrakter. Jeg tror imidlertid ikke at "fornuftig" er det samme som at man må være ansatt i morselskapet, eller at man ikke kan opprette baser utenlands og snu trafikkmønsteret.

Hva angår hva er "riktig" pris så tror jeg at svaret på det er "det kommer an på", og det er en rekke faktorer som spiller inn. Det er f.eks. slik at det ofte vil være en fordel for alle de reisende om man har mulighet til å drive med utstrakt prisdiskriminering, noe flyselskapene er eksperter på. Det er ingen grunn til at alle skal betale det samme, og det er heller ingen grunn til at man skal sette en minstepris. Prisene bør over tid være slik at selskapet tjener nok penger til forsvarlig drift (med fornuftige vilkår), men minstepris er på ingen måte noen garantist for dette. Det er andre verktøy som må til, som RWY24 er inne på.

Back