En flybillett må koste så mye at selskapet får dekket kostnadene til forsvarlig drift, herunder fornuftige arbeidsforhold for de ansatte. Dette kan ikke løses ved å sette minstepriser, men ved å sette fornuftige krav til drift, herunder sikkerhet, lønn og arbeidsforhold for øvrig. Gjøres disse kravene strengere, øker billettprisene i snitt.
Selskapene er ansvarlig for å sette rett pris på billettene, sånn at de har råd til å drive forsvarlig, herunder gi ansatte fornuftige arbeidsvilkår. Svikter selskapene, må myndighetene gripe inn med minimumskrav til sikker og forsvarlig drift, herunder arbeidsvilkår.
Om noen i flyet skal betale 199 mens andre betaler 3000, eller om alle skal betale 1500 må bli opptil selskapet å bestemme. Jeg ser ikke noe prinsipielt galt i at det er i enkelte tilfeller er billigere å fly enn å parkere. Det som er galt, er dårlige arbeidsforhold og unødvendig forurensning. Om økte myndighetskrav fører til at færre har råd til å fly, må det være helt greit. Det vil også kunne føre til færre arbeidsplasser i bransjen, men det må også være greit.