• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva skjer med Thai i dag?

vadheim

ScanFlyer Blue
Ser Thai er forsinker til 15:45 nå - teknisk?

Blir 3 store på utland samtidig nå da :)

-Thai B777
-Qatar A330
-PIA B777

Har de kapasitet til å ta unna 3 store wide-body samtidig på OSL? I tillegg er vel Turkish der med en B738 i tillegg ++
 
Ser Thai er forsinker til 15:45 nå - teknisk?

Blir 3 store på utland samtidig nå da :)

-Thai B777
-Qatar A330
-PIA B777

Har de kapasitet til å ta unna 3 store wide-body samtidig på OSL? I tillegg er vel Turkish der med en B738 i tillegg ++

Blir vel rimelig fullt på non Schengen ja, men ser ut som PIA antageligvis står på fjernpark. Gaten PIA står oppført med er nr 62 og dette er vel en busgate. Med alle disse rutene burde man jo utvide non Schengen området. Vet ikke om det ligger inne i utbyggingsplanene eller ikke, men sånn som det er nå er jo området megatrangt og særlig om et fly blir forsinket så skal alle benytte seg av den lille kiosken/baren som er der... Klok av skade med et overfylt område kommer jeg ikke til å gå ut dit før det faktisk står go to gate eller enda bedre boarding i fremtiden med mindre de ikke gjør området større og legger til flere fasilliteter der.
 
Med alle disse rutene burde man jo utvide non Schengen området. Vet ikke om det ligger inne i utbyggingsplanene eller ikke, men sånn som det er nå er jo området megatrangt og særlig om et fly blir forsinket så skal alle benytte seg av den lille kiosken/baren som er der... Klok av skade med et overfylt område kommer jeg ikke til å gå ut dit før det faktisk står go to gate eller enda bedre boarding i fremtiden med mindre de ikke gjør området større og legger til flere fasilliteter der.

De utvider non-Schengen i disse dager, i tillegg er/var vel planen at T2 skal ha kombigater for innland/Schengen/non-Schengen
 
Blir vel rimelig fullt på non Schengen ja, men ser ut som PIA antageligvis står på fjernpark. Gaten PIA står oppført med er nr 62 og dette er vel en busgate. Med alle disse rutene burde man jo utvide non Schengen området. Vet ikke om det ligger inne i utbyggingsplanene eller ikke, men sånn som det er nå er jo området megatrangt og særlig om et fly blir forsinket så skal alle benytte seg av den lille kiosken/baren som er der... Klok av skade med et overfylt område kommer jeg ikke til å gå ut dit før det faktisk står go to gate eller enda bedre boarding i fremtiden med mindre de ikke gjør området større og legger til flere fasilliteter der.

Det blir fort ganske trangt paa non-Schengen. Det er jo en hel del fly som gaar derfra, ikke kun interkontinentale ruter, men gjennom hele dagen er det jo en jevn stroem av fly til Storbritannia, samt endel avganger til Irland, Russland, Marokko, Tyrkia. Det blir fort trangt, men det gaar nok. Jeg vet ikke om det er planer om utvidelser av non-Schengen-omraadet i utvidelsesplanene for OSL, men det burde vel vaere rom for det.
 
Eh..
Hvorfor skulle de ikke ha kapsitet til det?

De har ikke kapasitet til det slik at det blir plass til folk.
Med så mange store maskiner på en gang vil køen gjennom passkontroll være millang, og etter den vil det være utrolig trangt.
Jeg er i alle fall glad jeg slipper å fly fra den enden i dag.
OSL er alt for trang, så enkelt er det.
 
Ny info 17:00.
Ikke noe morro når det er lekkasje.

Er ikke første gangen dette.
 
Last edited:
Man burde absolutt gjøre noe med non-Schengen området på OSL. Trengselen og køene foran passkontrollen er jo bare helt jævlig.

Noen ganger er det kø oppover hele trappen til bussgatene, og i området ved gatene står folk som sild i tønne.
Helt uholdbart!

Flere passkontroll-skranker burde vel i det minste være mulig å få til?
 
14:15 Bangkok TG955 Thai Airways International 50 Avreist 17:15

[Operational Flight Info]
OSL 17:00 NEXT INFO WILL BE AT
OSL - DELAY AIRCRAFT DEFECTS
OSL 17:10 ESTIMATED TIME OF DEPARTURE
OSL - DELAY AIRCRAFT DEFECTS
OSL 17:15 LEFT THE GATE
OSL 17:27 TOOK OFF
OSL 03:00 PLANE IS LATE IN HOURS MINUTES)
OSL - AIRCRAFT DEFECTS
BKK 08:24 ESTIMATED TIME OF ARRIVAL

ulf
 
Man burde absolutt gjøre noe med non-Schengen området på OSL. Trengselen og køene foran passkontrollen er jo bare helt jævlig.

Noen ganger er det kø oppover hele trappen til bussgatene, og i området ved gatene står folk som sild i tønne.
Helt uholdbart!

Flere passkontroll-skranker burde vel i det minste være mulig å få til?

Dette er vel OSL i et nøtteskall. Kjedelig for de som måtte tilbringe noen timer på non Schengen OSL. Nitrist sted. OSL har ansvar for infrastrukturen, men penga rår og
de sier vel ja til alle som ønsker å fly selv om det er ”fullt”. Ankomst
utland er jo også ofte fullstendig sammenpakket av folk.
 
Det skal rett og slett bli fantastisk når de får utvidet non-Schengen der oppe. Det er rett og slett håpløst slik det er nå. Det er det bare å innse dessverre.
Kanskje blir det enda flere som vil satse her av selskapene utenfor kontinentet, og da må vi jo kunne ønske det velkommen, uten å tenke " sukk, når blir det enda mer håpløst i non-Schengen-området på Gardermoen"....:)
 
Dette er vel OSL i et nøtteskall. Kjedelig for de som måtte tilbringe noen timer på non Schengen OSL. Nitrist sted. OSL har ansvar for infrastrukturen, men penga rår og
de sier vel ja til alle som ønsker å fly selv om det er ”fullt”. Ankomst
utland er jo også ofte fullstendig sammenpakket av folk.

Vel da dem åpna taxfreen der så jo folk grunn til å bruke mer tid der enn nødvendig. :pForøvrig synes jeg at taxfreen er en positiv sak, slipper å drasse med seg masse varer på flyet. OSL ellers fungerer ganske effektivt, er sjeldent tull i sikkerhetskontrollen der. Non Schengen må brushes opp ja. Emirates sitter vel neppe og ser på at Qatar stjeler alle passasjerene deres på OSL. Om Qatar får suksess så vil nok Emirates kaste seg inn i kampen slik de har gjort på CPH og mange andre smårare plasser (les NCL). Nå er det ikke plass til så mye mer på non Schengen med dagens infrastruktur. Norge er et lite marked, men samtidig driter vi nærmest penger her oppe på berget.

Forøvrig registrerer jeg at folk i de etniske minoritetsmiljøene jubler over Qatar. Les billigere flybilletter til Pakistan, India, Sri Lanka osv. PIA tar mye penger til Islamabad fra Oslo og etter det jeg har hørt er det ikke allverdens til selskap heller.
 
Vel da dem åpna taxfreen der så jo folk grunn til å bruke mer tid der enn nødvendig. :pForøvrig synes jeg at taxfreen er en positiv sak, slipper å drasse med seg masse varer på flyet. OSL ellers fungerer ganske effektivt, er sjeldent tull i sikkerhetskontrollen der. Non Schengen må brushes opp ja. Emirates sitter vel neppe og ser på at Qatar stjeler alle passasjerene deres på OSL. Om Qatar får suksess så vil nok Emirates kaste seg inn i kampen slik de har gjort på CPH og mange andre smårare plasser (les NCL). Nå er det ikke plass til så mye mer på non Schengen med dagens infrastruktur. Norge er et lite marked, men samtidig driter vi nærmest penger her oppe på berget.

Forøvrig registrerer jeg at folk i de etniske minoritetsmiljøene jubler over Qatar. Les billigere flybilletter til Pakistan, India, Sri Lanka osv. PIA tar mye penger til Islamabad fra Oslo og etter det jeg har hørt er det ikke allverdens til selskap heller.
Jepp, maaange norskpakistanere som er veldig glade for at PIA får en reel konkurent fra OSL.
 
Jepp, maaange norskpakistanere som er veldig glade for at PIA får en reel konkurent fra OSL.

Hvorfor er ikke de andre konkurrentene "reelle"?

Edit: Ser det er dårlig med Europeiske selskap som flyr til Pakistan. Men Turkish er vel absolutt en reell konkurrent?
 
Last edited:
Back
Top