TCAS
ScanFlyer Crusty
Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?
Det kommer helt an på situasjonen. I et tenkt eksempel kan det f.eks. være et enkelt parameter som ligger utenfor det området hvor det skal ligge, men at det bringes under kontroll ved å redusere motorkraften. Da kan det hende man velger å holde motoren i gang, men med redusert motorkraft. Det hele avhenger mye av om motoren oppfører seg stabilt. Gjør den det er det ikke nødvendigvis noen grunn til å slå den av, men å følge med og se hvordan det utvikler seg.
Det er ellers slik at de fleste selskaper har som prosedyre at det skal meldes MAYDAY hvis man må lande på én motor fordi det er å anse som en nødsituasjon.
Basert på min erfaring (Les: sett på Mayday/Air Crash Invetigations) så slår pilotene av den trøblete motoren, så fort det er tegn til noe galt. Dette for å unngå eventuell brann eller noe annet som gjør situasjonen verre. Så jeg tror den fløy på en motor.
Det kommer helt an på situasjonen. I et tenkt eksempel kan det f.eks. være et enkelt parameter som ligger utenfor det området hvor det skal ligge, men at det bringes under kontroll ved å redusere motorkraften. Da kan det hende man velger å holde motoren i gang, men med redusert motorkraft. Det hele avhenger mye av om motoren oppfører seg stabilt. Gjør den det er det ikke nødvendigvis noen grunn til å slå den av, men å følge med og se hvordan det utvikler seg.
Det er ellers slik at de fleste selskaper har som prosedyre at det skal meldes MAYDAY hvis man må lande på én motor fordi det er å anse som en nødsituasjon.