Hva skjer med SK907 22.04.12 og andre SAS IC kanselleringer?

Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Basert på min erfaring (Les: sett på Mayday/Air Crash Invetigations) så slår pilotene av den trøblete motoren, så fort det er tegn til noe galt. Dette for å unngå eventuell brann eller noe annet som gjør situasjonen verre. Så jeg tror den fløy på en motor.

Det kommer helt an på situasjonen. I et tenkt eksempel kan det f.eks. være et enkelt parameter som ligger utenfor det området hvor det skal ligge, men at det bringes under kontroll ved å redusere motorkraften. Da kan det hende man velger å holde motoren i gang, men med redusert motorkraft. Det hele avhenger mye av om motoren oppfører seg stabilt. Gjør den det er det ikke nødvendigvis noen grunn til å slå den av, men å følge med og se hvordan det utvikler seg.

Det er ellers slik at de fleste selskaper har som prosedyre at det skal meldes MAYDAY hvis man må lande på én motor fordi det er å anse som en nødsituasjon.

Takk for oppklaringen. Siden det ikke var meldt noe Mayday, landet altså flyet med to motorer.

Når det gjelder SK907 i dag skal den ha en avgangstid kl 11.05, men osl opererer med "ny info" kl 11.10.. betyr det at maskinen fortsatt har problemer?

Når det gjelder SK907 i dag skal den ha en avgangstid kl 11.05, men osl opererer med "ny info" kl 11.10.. betyr det at maskinen fortsatt har problemer?

Maskinen har akkurat løftet fra BGO, så det kan sikkert ha sitt og si.

Sittet tre dager på gulvet i lufthavnen har de neppe ... :lol:

Svært beklagelig - men de ble ihvertfall sendt med første mulighet..

Sittet tre dager på gulvet i lufthavnen har de neppe ... :lol:

Ut fra det jeg skjønner av artikkelen, så har disse vært borti noe krøll med en SK/UA (??) avgang fra CPH til EWR på lørdag?!

Først blev det planlagte fly til New York aflyst i lørdags på grund af mekaniske problemer. Andet forsøg på at få skoleeleverne til New York gik også galt, da det fly de kom med om søndagen måtte sikkerhedslande i Bergen, fordi flyets ene motor var overophedet.

Hvorpå de så havnet på BGO, for så på magisk vis bli glemt der...

Ser ut som de blir fløyet via KEF med FI, men da til JFK..

Hvordan blir det med kompenasjon når man for det første er ekstremt uheldig og så på toppen av det hele faller mellom flere stoler?!

Får håpe de kom seg med FI nå og at turen til NYV tross alt blir bra!

Last edited:

Var med 907 til EWR for noen uker siden, og landet på RWY 29. Den er bare 2 km, og vi hadde mye å gå på :)

Det er jo betryggende å vite at det hadde gått greit å få landet på FAE om det var en mer prekær nødsituasjon.

At man kommer ned på xx meter en dag betyr ikke at man gjør det en annen dag. Alt dette er veldig avhengig av vind, baneforhold, om begge motorer snurrer (og dermed kan hjelpe til med oppbremsing) osv osv. (i tillegg til vekt som er nevnt).

Hva skjer i dag da ? OSL har på sin ankomstside oppført 908 som innstilt. Jeg skal reise med 907 idag, men den er ikke innstilt. Er det en skrivefeil hos OSL ? SAS 05400 åpner ikke før kl 0700

Står som cancelled den, så da blir det nok litt mjølkerute istedet.

LN-RKH er allerede på CPH, betyr det at OSL blir snytt for en avgang for å unngå ytterligere forskyvelser?

Reg har ikke så mye å si, de slinges hit og dit.
908 står trygt i EWR pga sykt crew.

Det gikk en skitten SAS maskin herfra da vi landet 1815 lokal tid. Ble først tilbudt Oslo københavn Chicago newark, men endte med Oslo Munch newark. Maskinen var smekk full, tror det var en del 907 par med hit. Synes SAS på osl gjorde lite aktivt for å booke om passasjerer. Vil dere ikke reise i morgen ? Var det de spurte om, eller vil dere kansellere og få pengene tilbake. Skulle vi ha kjøpt en ny billett på sparket med et annet selskap, så hadde det kostet 14000 en vei, og det hadde vel neppe forsikringen dekket ?

Skulle vi ha kjøpt en ny billett på sparket med et annet selskap, så hadde det kostet 14000 en vei, og det hadde vel neppe forsikringen dekket ?

Det kommer ann på hva du har ifra "avtalen " med forsikringsselskapet ditt. Ofte 20-25. 000,- for innhente din reise. En kollega av meg fikk dekket 14-15. 000 pr bilett i høst, da det kun var igjen 2 billetter på øko +. Enveis bilett, men i dette tilfellet hva det at deres opprinnelige fly, kjøpt separate biletter, som var for seint inn.
I ditt tilfelle så er det vel SK som skal ta seg av kostnader, og de prøver vel å få de som taper økonomisk mest først avgårde.

Er i New York og skulle vært med SK908 i dag, men hørte om denne insidenten tidligere i dag. Ringte til SAS og fikk booket om til 910 til CPH. Både maskinene til CPH og ARN går som planlagt. Var på EWR ca kl 15 i dag, og da hadde de allerede begynnt å "luke ut" passasjerer til Oslo, men jeg vet ikke hva de har fått beskjed om.

Var i grunnen veldig fornøyd med at SAS var så vennlige å booke om hjemturen via CPH, helt til jeg fikk en mail fra SAS TPC nå med faktura pålydende kr 38.677,-. Er det jeg alene som skal dekke SAS sine kostnader med kanselleringen av SK908???

Er det mer IC krøll hos SAS idag? Ser ARN-ORD er kansellert og at en A330 (RKH) blir ferget fra ARN til CPH as we speak

Back