Åpner en ny tråd med et spesifikt diskusjonsemne:
----
Spørsmål/scenariovurdering 1:
Dersom SAS går konkurs/avvikler og blir borte; hvordan vil markedet utvikle seg på kort sikt (0-1 år), mellomlang sikt (1-3 år) og lang sikt (3-10 år) i Norge og i Skandinavia? Nye operatører, utvikling av eksisterende operatører, prisnivåer, rutetilbud osv?
----
Spørsmål/scenariovurdering 2:
Dersom Norwegian går konkurs/avvikler og blir borte; hvordan vil markedet utvikle seg på kort sikt (0-1 år), mellomlang sikt (1-3 år) og lang sikt (3-10 år) i Norge og i Skandinavia? Nye operatører, utvikling av eksisterende operatører, prisnivåer, rutetilbud osv?
----
Spørsmål/scenariovurdering 3:
Miljøkrisen ble over natten erstattet av finanskrisen, og diskusjoner om begrensning i flytrafikk eller økte miljøavgifter ble dempet for å hindre ytterligere kollaps i markedene.
Samtidig presser spesielt LCC (men alle andre følger etter) sin prismekanisme billettkostnadene for kunden ned så mye at mange bruker helger og friuker til å utforske byer i Europa de knapt hadde hørt om før, istedetfor å ta "noen få" feriereiser med fly i året slik de tidligere gjorde.
Eksempelvis har en ung jente på Østlandet fløyet fra Norge til Kreta tre ganger på en måned for å feste; det var så rimelig med både sprit, overnatting og reise at det nesten var billigere enn noen helger på byen hjemme i Norge
Spørsmålet er hvordan det er sannsynlig at denne konsekvensen av fri konkurranse (eller markedsliberaliseringen) i luften vil komme i konflikt med forskere og politikeres oppfatning av klimautfordringene, og hvilke trekk disse kan eller vil komme til å måtte gjøre ovenfor markedsmekanismene i luftfarten.
----
En stram streng, ingen avsporinger om hvorvidt man tror den ene eller andre virkelig kommer til å gå konkurs, hvem som er "best" av de lokale flyselskapene eller liknende, er man snill, bare så kvalifiserte meninger og oppfatninger som mulig etter en titt i sin personlige krystallkule.
----
Spørsmål/scenariovurdering 1:
Dersom SAS går konkurs/avvikler og blir borte; hvordan vil markedet utvikle seg på kort sikt (0-1 år), mellomlang sikt (1-3 år) og lang sikt (3-10 år) i Norge og i Skandinavia? Nye operatører, utvikling av eksisterende operatører, prisnivåer, rutetilbud osv?
----
Spørsmål/scenariovurdering 2:
Dersom Norwegian går konkurs/avvikler og blir borte; hvordan vil markedet utvikle seg på kort sikt (0-1 år), mellomlang sikt (1-3 år) og lang sikt (3-10 år) i Norge og i Skandinavia? Nye operatører, utvikling av eksisterende operatører, prisnivåer, rutetilbud osv?
----
Spørsmål/scenariovurdering 3:
Miljøkrisen ble over natten erstattet av finanskrisen, og diskusjoner om begrensning i flytrafikk eller økte miljøavgifter ble dempet for å hindre ytterligere kollaps i markedene.
Samtidig presser spesielt LCC (men alle andre følger etter) sin prismekanisme billettkostnadene for kunden ned så mye at mange bruker helger og friuker til å utforske byer i Europa de knapt hadde hørt om før, istedetfor å ta "noen få" feriereiser med fly i året slik de tidligere gjorde.
Eksempelvis har en ung jente på Østlandet fløyet fra Norge til Kreta tre ganger på en måned for å feste; det var så rimelig med både sprit, overnatting og reise at det nesten var billigere enn noen helger på byen hjemme i Norge
Spørsmålet er hvordan det er sannsynlig at denne konsekvensen av fri konkurranse (eller markedsliberaliseringen) i luften vil komme i konflikt med forskere og politikeres oppfatning av klimautfordringene, og hvilke trekk disse kan eller vil komme til å måtte gjøre ovenfor markedsmekanismene i luftfarten.
----
En stram streng, ingen avsporinger om hvorvidt man tror den ene eller andre virkelig kommer til å gå konkurs, hvem som er "best" av de lokale flyselskapene eller liknende, er man snill, bare så kvalifiserte meninger og oppfatninger som mulig etter en titt i sin personlige krystallkule.