Hva sjer med Blue1 Avro etter utfasing?

Dem skulle kommet oftere ned hit. Starte nye ruter for eksempel hvis det er så sentralt, men skulle hatt Swiss på SVG også.

Dem skulle kommet oftere ned hit. Starte nye ruter for eksempel hvis det er så sentralt, men skulle hatt Swiss på SVG også.

SVG er sentralt for Færøyene i forholde til CPH, SVG er ikke ''sentalt'' for ZRH. Det er ikke stort nok pasasjergrunnlag for en rute til Zurich med Swiss fra SVG. I såfall ville det vært Norwegian som hadde kjørt igang den ruten, og en eller to ganger i uka.

Det er dumt det. Men men vet du hvor mye Avroen tar ca 70-80 personer eller mer? Trodde dem var på størrelse med Fokker F70 i cabinen.

Men vet du hvor mye Avroen tar ca 70-80 personer eller mer? Trodde dem var på størrelse med Fokker F70 i cabinen.

Noen har seatingen 2+3 og noen har 3+3.
British Aerospace 146-200'en til Atlantic tar 83 pasasjerer.
RJ100'en tar 97, RJ85'ene tar 94 pasasjerer.
Blue1 sine RJ85 tar 84 pasasjerer.

Last edited:
ikke så aller verst med 83 passasjerer. Stemmer det også at Avroer bråker/støyer en del også? Siden en kompis av far sa det etter han hadde fløyet med Blue1.

Stemmer det men Lufthansa faser dem vel ut med Embrarer nå tenker jeg? Derfor dem kjøper dem inn ikke så økonomiske i driften, som en Avro.

ikke så aller verst med 83 passasjerer. Stemmer det også at Avroer bråker/støyer en del også? Siden en kompis av far sa det etter han hadde fløyet med Blue1.

Hørte null støy fra 1F når jeg satt der. Selv om jeg satt rett ved motoren.

Så bra :) tyder på at det har vært/er et bra fly for dem som enda bruker dem i aktiv tjeneste. Noen som vet om dette flyet egentlig skulle brukes til cargo eller passasjerer siden har hørt cargo var meningen med det.

Kallenavnet er whisperjet så det er kjent som ett meget stillegående fly, så det høres rart ut at han synes det.

Last edited:
Lufthansa har vel faset dem ut med Embrarer tenker jeg. Mye mer miljøvennlig osv så er jo Avroene gammel etter noen år i luften.

Noen har seatingen 2+3 og noen har 3+3.
British Aerospace 146-200'en til Atlantic tar 83 pasasjerer.
RJ100'en tar 97, RJ85'ene tar 94 pasasjerer.
Blue1 sine RJ85 tar 84 pasasjerer.

11 færre passasjerer i 146-200 vs RJ85? Har ikke de to mer eller mindre identisk skrog?

11 færre passasjerer i 146-200 vs RJ85? Har ikke de to mer eller mindre identisk skrog?
Det kan hende at de har samme skrog, men du må jo huske at seteplaseringen og hvor mange seter det er i vært fly varierer etter hvor mange seter flyselskapet vil ha i flyet, og det har litt med om man vil ha flere seter med liten plass og misfornøyde pasasjerer eller god plass og mindre seter og fornøyde pasasjerer.

Det kan hende at de har samme skrog, men du må jo huske at seteplaseringen og hvor mange seter det er i vært fly varierer etter hvor mange seter flyselskapet vil ha i flyet, og det har litt med om man vil ha flere seter med liten plass og misfornøyde pasasjerer eller god plass og mindre seter og fornøyde pasasjerer.

Så klart, men nå er det jo snakk om samme selskap, og da ville jeg trodd det skulle være mer konsistent ;)

Skulle gjerne hatt en slik selv om jeg hadde hatt et selskap. Men et selskap med bare Avro hadde vel ikke helt svart seg.

Back