Blackhawk
ScanFlyer Gold
Charter-spotting på Lanzarote (ACE/GCRR):
Charter-spotting på Lanzarote (ACE) *REAL*
Del: 1 av 2.
Ja da var det på tide med litt "Charter-spotting" fra Lanzarote igjen. Jeg har sagt det før, og sier det igjen - Lanzarote er nok mest trolig den beste øya (av de totalt syv Kanariøyene) som er den enkleste og beste å spotte fra. Her kommer man helt inn på flyplassen, både med bil og til fots.
NB: været var til tider SVÆRT skiftene, alt fra sola rett i mot - til veldig mørkt. I tillegg blåste det rimelig heftig, og det var ikke lett for en stakkar å holde kameraet oppe. Dog har jeg prøvd å gjøre det beste ut fra både værforhold, og med tanke på at jeg kun har et lite kompakt-kamera: Canon Digital: IXUS50! (3X optisk zoom og greier!!)
Når leiebilen var hentet fra Cicar/Cabrera Medina, så var det bare å kjøre den nyeste modellen av Volvo S40 (2,4) m/ 140hk hele veien fra Playa Blanca og ned mot Arrecife. Med FM 99,2 (Holiday FM) på radioen, og mitt lille Canon IXUS50-kamera på dashbordet - så var alt duket for å fylle opp noen minnebrikker.
(Dersom man kjører motorveien LZ-2 og kommer fra f.eks. Puerto del Carmen eller lenger vest - er det bare å ta av til høyre - på "siste" avkjøring før flyplassen. Slik at man kommer inn på vei "LZ-40" mot Matagorda-stranden)
NB NB: Bildetekst står (selvsagt) UNDER bildene!!
Her står jeg parkert på min "faste" plass, hver gang jeg er på
Lanzarote - og skal spotte litt på "ACE". Her er dagens første
"fangst", samtidig som jeg tar bilde av leiebilen (nye modellen av
Volvo S40 2.4 - 140HK).
Her ser man flyplassen i bakgrunnen, samt hele rullebanen,
taxe-baner og terminal osv.
Her er flyet vi selv reiste med ned til Lanzarote, SAS Braathens
sin B737-800 med "Star Alliance" logo på siden (LN-RRL).
Benplassen er ikke å forakte, dog hadde jeg foretrukket
SAS DK sin flotte A321-200 en høy gang foran denne
B738-maskinen.
Innflyvning til Lanzarote, forventingen stiger i kabinen
(og etter landing, var det selvsagt alltid noen som
MÅ klappe - huff...) :drunk:
Glad jeg ikke var ombord i denne maskina, TUIfly Nordic
(tidl. Britannia) sine B738-maskiner er hinsides trange. Med
max seat-config på 189pax i en B737-800, sitter man nesten
bedre på dossen hjemme..
MD-80 flyene til Spanair buldrer og bråker ekstremt, man
kjente bakken ristet og eksosen sto. Når det tok av en
Airbus-maskin foran denne, og en 737NG rett etter - så var
det ingen tvil om at MD-80 trakk det korteste strået; både
mh.t. støy, opplevelse og ikke minst miljøfaktoren.
Ahh.. kjære "SE-RDN" en av mine tidl. arbeidsplasser..
Iberia sine A321-200 modeller er flotte...
"Islas" med en av sine ATR-72 maskiner. En av de mindre
selskapene som opererer på Kanariøyene, selskapet
"Islas Airways" har en flåte på 5 stk. ATR-fly.
Av disse: 1 stk. ATR-42, og 4 stk. ATR-72.
Shitt pomfritt, disse danskene er virkelige heldige!
SAS Danmark flyr stadig vekk danske charterturister
med disse flotte Airbus A321-200 maskinene, hvorfor
i svarte kan vi ikke ha noen av disse lekre maskinene
med base på OSL *sutre*
Stakkars engelske charterturister, benplassen i de engelske
flyene av MyTravel er enda trangere enn MyTravel i Skandinavia!!
Del 2:
To fly klare for retur til Norge, TUIfly Nordic (tidl. Britannia)
sin B737-800 og SAS Braathens med sin B737-700 like bak.
SAS Braathens flyet hadde faktisk reg "LN-TUI" og det passet
jo bra, siden den sto bak et TUI-fly selv (haha..)
:lol: (jeg vet, elendig humor..)
SAS Braathens med B73G-materiell (B737-700)
Sterling dumpet innom Lanzarote denne gangen med to
forskjellige fly, begge B738-maskiner.
TUIfly Nordic fra Sverige, med denne B757-200 maskinen
(trang og god den også, selv om det ikke er B738)
Finske charterturister var selvsagt også på plass, befraktet med
en av Air Finland sine B757-maskiner. Var også en lekker Finnar-maskin
(også B757 selvsagt), men da var jeg allerede på motorveien i godt
over 100km/t - så det var selvsagt dårlig med fotomuligheter da!
(men du kan tro jeg banna og sverta, hadde jeg BAAAARE blitt fem
minutter til.. og fem til.. og fem..)
Binter Canarias er et selskap fra Kanariøyene, og er nok
mest et selskap personer forbinder med sine ATR-42 og ATR-72.
MEN Binter Canarias HAR faktisk JET-fly også, tro det eller ei!
De har ÉN stk. B737-400 maskin (EC-INQ) derfor var gleden stor,
når jeg faktisk fikk flere muligheter til å ta bilder av denne.
Maskinen er en '92 modell, som bl.a. har tjenestegjort
med: Dan-Air London, British Airways, Futura, og vært hos
Binter Canarias siden 1. Nov. 2005.
Dagens "mystery"-maskin, en meget anonym MD-83'er.
Vel hjemme fant jeg ut at denne MD-83 (89-modell), tilhører
selskapet "Swiftair" i Spania (siden 29. Juni 2006).
Men har faktisk eksistert siden 1986, dog første gang
jeg har hørt om dem (www.swiftair.com )
Ahh.. Airbus A321-200 tar seg godt ut, nesten i hvilket
som helst fargeskjema. Her i flotte Iberia-farger i
solskinnet, viva Éspania.. ^_^
Del 3: (alias: bonus-del til ære for "Trety")
(har dog ikke klart enda - å tilvenne meg de nye midtkonsollene til Volvo, har lest andre steder - at mange synes de ser ut som "skjærefjøler satt på langs". Men dette nye og "moderne" er allerede introdusert i nye Volvo: S40/V50, og S80 - og vil også komme til nye S60 og V70. Personlig liker jeg faktisk beste den "gode gamle" i forrige S80 - jepp, jeg er nok en nostalgiker ja..) ^_^
Her også noen flere Lanzarote-spotting bilder, med litt gjennomgående
høyere kvalitet (pga. bedre værforhold m.m). Så dersom disse her faller
nogenlunde i smak, kan det jo hende det er interesse for at jeg poster
dem også (på et senere tidspunkt). Håper dog at noen av bildene i
denne serien falt i smak hos noen..
Charter-spotting på Lanzarote (ACE) *REAL*
Del: 1 av 2.
Ja da var det på tide med litt "Charter-spotting" fra Lanzarote igjen. Jeg har sagt det før, og sier det igjen - Lanzarote er nok mest trolig den beste øya (av de totalt syv Kanariøyene) som er den enkleste og beste å spotte fra. Her kommer man helt inn på flyplassen, både med bil og til fots.
NB: været var til tider SVÆRT skiftene, alt fra sola rett i mot - til veldig mørkt. I tillegg blåste det rimelig heftig, og det var ikke lett for en stakkar å holde kameraet oppe. Dog har jeg prøvd å gjøre det beste ut fra både værforhold, og med tanke på at jeg kun har et lite kompakt-kamera: Canon Digital: IXUS50! (3X optisk zoom og greier!!)
Når leiebilen var hentet fra Cicar/Cabrera Medina, så var det bare å kjøre den nyeste modellen av Volvo S40 (2,4) m/ 140hk hele veien fra Playa Blanca og ned mot Arrecife. Med FM 99,2 (Holiday FM) på radioen, og mitt lille Canon IXUS50-kamera på dashbordet - så var alt duket for å fylle opp noen minnebrikker.
(Dersom man kjører motorveien LZ-2 og kommer fra f.eks. Puerto del Carmen eller lenger vest - er det bare å ta av til høyre - på "siste" avkjøring før flyplassen. Slik at man kommer inn på vei "LZ-40" mot Matagorda-stranden)
NB NB: Bildetekst står (selvsagt) UNDER bildene!!

Her står jeg parkert på min "faste" plass, hver gang jeg er på
Lanzarote - og skal spotte litt på "ACE". Her er dagens første
"fangst", samtidig som jeg tar bilde av leiebilen (nye modellen av
Volvo S40 2.4 - 140HK).

Her ser man flyplassen i bakgrunnen, samt hele rullebanen,
taxe-baner og terminal osv.




Her er flyet vi selv reiste med ned til Lanzarote, SAS Braathens
sin B737-800 med "Star Alliance" logo på siden (LN-RRL).

Benplassen er ikke å forakte, dog hadde jeg foretrukket
SAS DK sin flotte A321-200 en høy gang foran denne
B738-maskinen.

Innflyvning til Lanzarote, forventingen stiger i kabinen
(og etter landing, var det selvsagt alltid noen som
MÅ klappe - huff...) :drunk:


Glad jeg ikke var ombord i denne maskina, TUIfly Nordic
(tidl. Britannia) sine B738-maskiner er hinsides trange. Med
max seat-config på 189pax i en B737-800, sitter man nesten
bedre på dossen hjemme..



MD-80 flyene til Spanair buldrer og bråker ekstremt, man
kjente bakken ristet og eksosen sto. Når det tok av en
Airbus-maskin foran denne, og en 737NG rett etter - så var
det ingen tvil om at MD-80 trakk det korteste strået; både
mh.t. støy, opplevelse og ikke minst miljøfaktoren.



Ahh.. kjære "SE-RDN" en av mine tidl. arbeidsplasser..



Iberia sine A321-200 modeller er flotte...










"Islas" med en av sine ATR-72 maskiner. En av de mindre
selskapene som opererer på Kanariøyene, selskapet
"Islas Airways" har en flåte på 5 stk. ATR-fly.
Av disse: 1 stk. ATR-42, og 4 stk. ATR-72.





Shitt pomfritt, disse danskene er virkelige heldige!
SAS Danmark flyr stadig vekk danske charterturister
med disse flotte Airbus A321-200 maskinene, hvorfor
i svarte kan vi ikke ha noen av disse lekre maskinene
med base på OSL *sutre*


Stakkars engelske charterturister, benplassen i de engelske
flyene av MyTravel er enda trangere enn MyTravel i Skandinavia!!

Del 2:

To fly klare for retur til Norge, TUIfly Nordic (tidl. Britannia)
sin B737-800 og SAS Braathens med sin B737-700 like bak.
SAS Braathens flyet hadde faktisk reg "LN-TUI" og det passet
jo bra, siden den sto bak et TUI-fly selv (haha..)
:lol: (jeg vet, elendig humor..)




SAS Braathens med B73G-materiell (B737-700)

Sterling dumpet innom Lanzarote denne gangen med to
forskjellige fly, begge B738-maskiner.

TUIfly Nordic fra Sverige, med denne B757-200 maskinen
(trang og god den også, selv om det ikke er B738)






Finske charterturister var selvsagt også på plass, befraktet med
en av Air Finland sine B757-maskiner. Var også en lekker Finnar-maskin
(også B757 selvsagt), men da var jeg allerede på motorveien i godt
over 100km/t - så det var selvsagt dårlig med fotomuligheter da!
(men du kan tro jeg banna og sverta, hadde jeg BAAAARE blitt fem
minutter til.. og fem til.. og fem..)




Binter Canarias er et selskap fra Kanariøyene, og er nok
mest et selskap personer forbinder med sine ATR-42 og ATR-72.
MEN Binter Canarias HAR faktisk JET-fly også, tro det eller ei!
De har ÉN stk. B737-400 maskin (EC-INQ) derfor var gleden stor,
når jeg faktisk fikk flere muligheter til å ta bilder av denne.
Maskinen er en '92 modell, som bl.a. har tjenestegjort
med: Dan-Air London, British Airways, Futura, og vært hos
Binter Canarias siden 1. Nov. 2005.












Dagens "mystery"-maskin, en meget anonym MD-83'er.
Vel hjemme fant jeg ut at denne MD-83 (89-modell), tilhører
selskapet "Swiftair" i Spania (siden 29. Juni 2006).
Men har faktisk eksistert siden 1986, dog første gang
jeg har hørt om dem (www.swiftair.com )









Ahh.. Airbus A321-200 tar seg godt ut, nesten i hvilket
som helst fargeskjema. Her i flotte Iberia-farger i
solskinnet, viva Éspania.. ^_^











Del 3: (alias: bonus-del til ære for "Trety")
(har dog ikke klart enda - å tilvenne meg de nye midtkonsollene til Volvo, har lest andre steder - at mange synes de ser ut som "skjærefjøler satt på langs". Men dette nye og "moderne" er allerede introdusert i nye Volvo: S40/V50, og S80 - og vil også komme til nye S60 og V70. Personlig liker jeg faktisk beste den "gode gamle" i forrige S80 - jepp, jeg er nok en nostalgiker ja..) ^_^





Her også noen flere Lanzarote-spotting bilder, med litt gjennomgående
høyere kvalitet (pga. bedre værforhold m.m). Så dersom disse her faller
nogenlunde i smak, kan det jo hende det er interesse for at jeg poster
dem også (på et senere tidspunkt). Håper dog at noen av bildene i
denne serien falt i smak hos noen..