Hva sjer med Blue1 Avro etter utfasing?

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Hei. Lurer på hva som skjer med Blue1 sine Avroer etter utfasing? Disse flyene er flotte maskiner og dem er historie også pga dem produseres ikke lenger heller. Selv mener jeg dem bør komme på et flymuseum, slik folk kunne lest og fått lit fakta om dette flotte flyet. Men vil det bli vraket eller leases videre til snarest flyselskaper.

Last edited:
De blir sendt tilbake til eieren av flyene som da vil lete etter nye kunder, enten som salg eller utleie. Hvis ingen vil ha de eller prisen blir for lav vil de bli skrapet og delene solgt. Og eieren er neppe interessert i å gi det bort til et eller annet museum, og ikke ser jeg noe poeng med det heller

Sikkert flotte maskiner å fly med. Men et mareritt for oss som skal laste dem, har fått kallenavnet "ryggknekkeren", og ikke uten grunn.......

Flyet er lavt, som da fører til at lasteromslukene veldig lave over bakken. Du må bøye ryggen for å få tak i bagasjen når losses. Bøyd rygg + belastning = prolaps :-(((((

Jumbolinoen er jo eneste flyet som kan få birdstrike bakfra også :)

Det må jo være et dyrt fly å drive med 5 APU'ere også...

Tog inte Blue1 leverans av de allra sista fabriksnya BAE Avro flygplanen innan tillverkningen upphörde?

De fem siste RJ85 (SAJ, SAK, SAL, SAO og SAP) er alle lagret på Kemble hvor den ankom mellom 14. oktober og 25. november i fjor.

Det er riktig at OH-SAP (MSN E2394) var siste ferdigstilte RJ av produksjonslinjen på Woodford.

Skal dem hugges opp der eller leaset ut videre.? Off trist når fly blir skrapet når dem kan være i drift, men økonomi spiller stor rolle der. Og Avroen er ikke så økonomisk har jeg hørt.

Hadde faktisk gleden av å fly med OH-SAP i fjor, meget bra komfort foran i de flya der :)

Der sa en kompis av meg også. Synd dem står på bakken nå, kanskje et snev av håp om at noen leaser dem, eller dem kan komme til et museum. Skulle gjerne hatt et selskap med slike på SVG.

Godt jeg ikke er alene om at dette flyet er et fint og flott fly. Aldri fløyet med ett men vil fly med Brussel eller Lufthansa regional, bare for og få fly med et slikt fly.

Her er et bilde fra et tidligere besøk (7.desember 2011) av en av Atlantic Airways; BAe 146-200 (gamle typebetegnelsen til Avro-maskinene).

OY-RCW - BAe 146-200 by Twin-Otter, on Flickr

Fine maskiner det der. Synd at jeg ikke har fått flydd en av dem enda...

Færøyene er ganske sentralt for SVG, BGO og TRD (og KEF/RKV) i forhold til CPH.
Neste planlagte Atlantic besøk på SVG etter den 1. og 8. Februar er i slutten av August, men det kommer oftest mange flere i løpet av someren.

Færøyene er ganske sentralt for SVG, BGO og TRD (og KEF/RKV) i forhold til CPH.
Neste planlagte Atlantic besøk på SVG etter den 1. og 8. Februar er i slutten av August, men det kommer oftest mange flere i løpet av someren.

Det hender at de av og til kommer til SVG eller BGO hvis de må diverte pga. dårlig vær på Færøyene.

Back