• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva ønskes forbedret rundt sikkerhetsdetaljer på nye fly

Re: Hva ønskes forbedret rundt sikkerhetsdetaljer på nye fly

er ett paradoks at det er forbudt og ta med en flaske imsdal igjennom security men man kan spasere rett inn i tax free, hvor man kan kjøpe brennbare alkoholer,aftershave og parfymer med 80% alc som man bare trenge ett GK i kjemi til å lage noe som brenner heftig.
Det er da ingen som mener at Imsdal er farlig. Det er hva som kan være på Imsdal-flasken din som kan være farlig. Paradokset er heller at det faktisk er lov til å ta med væske inn gjennom sikkerhetskontrollen (i 100ml beholdere). Hvis man trenger 1 liter av SuperFarligFlytendeVæske(r), kan man jo dele det opp i 10 beholdere og lovlig ta det med gjennom, og trenger man 2 liter kan man gå gjennom to ganger..

Men hele det er jo litt OT i forhold til trådstarter..

Airbus har jo utviklet et system som skal advare piloten om at han har for lite landingsbane tilgjengelig, og i følge Airbus vil det kunne hindre mange overruns (som er bortimot den vanligste av ulykkene). Men det har jo lite med materialer å gjøre, det er mer utstyr som skal hindre at man må bygge stridsvogns-fly..

Nye C172 har blant annet airbag i setebeltet, som noen nevnte tidligere..
 
Re: Hva ønskes forbedret rundt sikkerhetsdetaljer på nye fly

Kanskje er det aktuelt ä spe pä i denne oppramsingen med et nytt punkt : nye fly skal ha gjennom-gätt en revidert sertifiserings-prosedyre for klarering av Electrical System (hvorav Battery System) ?
 
Back
Top