Hva om flyselskapene kun tok EN pris

morr

ScanFlyer Blue
Det er ikke alltid like lett å orientere seg i uttalige ulike prisklasser. Noen ganger har man betalt svært lite, mens sidemannen din betaler alt for mye. Andre ganger omvendt. Hva om flyselskapene tok samme pris uansett, f.eks innenriks i Norge. Hos oss koster alle flyginger f.eks 799,- pr vei uansett. Altså alle betaler gj.snittspris...
Hva ville i såfall prisnivået vært hos SAS og Norwegian ved en slik modell? Er det noen flyselskaper andre steder i verden som har en slik enkel prismodell?
 
Yield management kalles det, og der kan vel bl,a CK dosere side opp og side ned her.

Tror ikke det er noen selskap som har prøvd seg med dette, bortsett fra i veldig regulerte markeder hvor myndighetene satte prisene.

Selv lavprisselskapene er noen råtasser når det gjelder forskjellige priser alt etter når du har bestilt.
 
Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De gav fort opp det prosjektet...
 
Man kan nok diskutere dette i det vide og det brede, men denne typen prisdiskriminering er nok til fordel for både kunder og flyselskap. Tommelfingerregelen er at dersom slik prisdiskriminering gir økning i omsatt volum så er det en fordel for alle parter - det tror jeg nok definitivt er tilfelle her.

Prisnivået ville nok vært en god del høyere enn laveste pris i dag, og mengden trafikk ville vært betraktelig lavere.
 
Originally posted by LCH

Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De eksisterer ikke lenger...


Tenker du på fastprisene her? For Helvetic eksisterer fortsatt...


Noen som husker navnet på det mye omtalte flyselskapet som skulle starte flygninger i/fra UK med én fastpris? Selv om de planla i flere år kom prosjektet aldri lenger enn tegnebordet.
 
Originally posted by LCH

Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De eksisterer ikke lenger...

Regner med at det var de faste prisene du mente ikke eksisterer lenger - Helvetic lever fremdeles. :white
 
Originally posted by morr

Hva om flyselskapene tok samme pris uansett, f.eks innenriks i Norge. Hos oss koster alle flyginger f.eks 799,- pr vei uansett. Altså alle betaler gj.snittspris...


Ooooh ..... det kalles prissamarbeid ... hva hadde K-tilsynet sagt til dette .. ??? :o
 
Bilutleieselskapet Budget har kun 4 priser - en pris pr bilstørrelse!! Det funker - utrolig nok!
 
men hvilken funksjon har de billigste billettene egentlig? Jeg kan se en liten markedsføringseffekt. En annen er kanskje at folk blir "vant" med selskapet og betaler kanskje mer neste gang de flyr med samme selskap. Det beste er kanskje at man kan skryte av høye passasjertall (les Ryanair og Norwegian).

På en annen side må det jo drepe betallingsvilligheten for flyreiser (folk syns jo 1500,- til Roma er dyrt..) Det virker som det er nok kapital i flybransjen til at nye selskap kan dukke opp, da kan kundene "shoppe" rundt hvor de billigste billettene er - med resultatet dårlig lønnsomhet. Continental droppet jo helt disse billige billettene på 90-tallet.
 
Originally posted by EB

Bilutleieselskapet Budget har kun 4 priser - en pris pr bilstørrelse!!

Fullt så enkelt er det ikke hos Budget heller. Prisene er forskjellig på flyplass og bykontor, det er weekendpriser, avtalepriser, kampanjepriser osv.

Edit: Skrivefeil
 
Originally posted by Blubird

Originally posted by LCH

Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De eksisterer ikke lenger...


Tenker du på fastprisene her? For Helvetic eksisterer fortsatt...

For all del ja, det er fastprisene det er slutt på! :wow:
 
Originally posted by morr

men hvilken funksjon har de billigste billettene egentlig? Jeg kan se en liten markedsføringseffekt. En annen er kanskje at folk blir "vant" med selskapet og betaler kanskje mer neste gang de flyr med samme selskap. Det beste er kanskje at man kan skryte av høye passasjertall (les Ryanair og Norwegian).

På en annen side må det jo drepe betallingsvilligheten for flyreiser (folk syns jo 1500,- til Roma er dyrt..) Det virker som det er nok kapital i flybransjen til at nye selskap kan dukke opp, da kan kundene "shoppe" rundt hvor de billigste billettene er - med resultatet dårlig lønnsomhet. Continental droppet jo helt disse billige billettene på 90-tallet.

De billigste billettene er jo i utgangspunktet tiltenkt de kundene som har lav betalingsvillighet for reiser, slik at man øker omsatt volum (og tjener mer penger i samme slengen).

Ditt andre argument om at dette påvirker betalingsvilligheten tror jeg definitivt kan ha noe for seg, men samtidig så er det andre faktorer som nok er viktigere for at kundene nå synes 1500 kr er dyrt for en t/r Roma-reise. Hadde man kun hatt et, eller et fåtall selskaper, å velge mellom så hadde nok ikke de billigste billettene hatt like stor effekt på prisforventningene til kundene.

"Problemet" i dag, sett fra flyselskapenes side, er at det blir stadig vanskeligere å drive denne typen prisdiskriminering mellom kundene. De tradisjonelle nettverksselskapene har jo tidligere benyttet en rekke restriksjoner på billettene (natt til lørdag/søndag, kun billige t/r-reiser, minimum tre dager borte osv.) for kunder som vil ha billige billetter, men fremveksten av LCC'er har presset disse selskapene bort fra denne typen restriksjoner.
 
Back
Top