Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over MOL-TRD?

Re: Hva nå Krohm Air?

Det ble da hevdet at de ble kjøpt, og at Sun-Air tok dem tilbake fordi Krohn ikke overholdt betalingene til Sun-Air for kjøpet. Uansett har vel dette tapet vært regnskapsført for lenge siden og i så fall har det neppe allverdens konsekvenser.
 
Re: Hva nå Krohm Air?

Det ble da hevdet at de ble kjøpt, og at Sun-Air tok dem tilbake fordi Krohn ikke overholdt betalingene til Sun-Air for kjøpet. Uansett har vel dette tapet vært regnskapsført for lenge siden og i så fall har det neppe allverdens konsekvenser.

Det hjelper lite om kravet er regnskapsført dersom det ikke er betalt.
 
Re: Hva nå Krohm Air?

Det hjelper lite om kravet er regnskapsført dersom det ikke er betalt.

Det er i grunnen et godt poeng, og det er vel en god mulighet for at det ikke er betalt. Dog er det ikke utenkelig at man kan ha avsatt kronasje til å betale kravet om det skulle bli aktuelt, i og med regnskapsførselen.
 
Re: Hva nå Krohm Air?

Det er i grunnen et godt poeng, og det er vel en god mulighet for at det ikke er betalt. Dog er det ikke utenkelig at man kan ha avsatt kronasje til å betale kravet om det skulle bli aktuelt, i og med regnskapsførselen.

Jeg prøvde å sjekke dette i regnskapene deres, uten å bli helt klok. De har noe som står oppført som en konsernfordring i sitt regnskap på rundt 20 mill. Krohn Air er ikke del av et konsern, men det kan ligge noe i dette at Krohn selv har lånt penger til selskapet for å dekke opp dette. Eventuelt så kan tilbakesalget av flyet ennå ikke være gjennomført regnskapsmessig i 2012. De står med eiendel på 20 mill, noe som kan tyde på at maskinene ennå står i regnskapet. Kjenner ikke til at de eide andre fly annet enn Krohn sitt gamle.
 
Re: Hva nå Krohn Air?

Ryktene sier at flyet står i hangaren på Årø og at samtlige flyvninger denne uke er innstilt.
 
Re: Hva nå Krohm Air?

Kjenner ikke til at de eide andre fly annet enn Krohn sitt gamle.

Det gjelder to fly, det andre en Jetstream som også kom fra Sun Air. Ellers er det en teknikalitet her at Krohn ikke har noe de skal betale, men mente å ha et krav mot Sun Air. Jeg så forøvrig her om dagen at de ikke ville anke saken.
 
Re: Hva nå Krohn Air?

De overlevde overraskende lenge. Synd de måtte gi seg.
 
Re: Hva nå Krohn Air?

Kan det være at man må innse behovet kanskje ikke er stort nok?

Vanskelig å se hvordan det skulle være vesentlig større fire-fem mil nærmere Trondheim.

Men vi kan oppsummere hva som er kommet frem gjennom media:

Da SAS la ned, var det nevnt noe om belegg et eller annet sted. Det antydet at den Dornier-typen Krohn startet med egentlig var av passende størrelse. Samtidig hadde SAS rutetider som var alledeles håpløse, siden man her i stor grad må basere seg på forretningstrafikk og sjukehustrafikk.

Krohn har tilsynelatende ikke greid å frakte like mange passasjerer som SAS gjorde, selv med bedre rutetider. Men de har også støtt fra seg det som måtte finnes av fritidsreisende på strekningen med prisingen av billetter.

Krohn har likevel greid å gå med overskudd, så sent som i 2012. Jeg tror det er store muligheter for at jeg har rett dersom jeg sier at det vil komme frem til at hovedårsaken til konkursen er rettsaken de tapte i Danmark før jul (eller rettere: at de tapte den). Med andre ord gjorde de en liten, men akk så fatal, tabbe i oppstarten, selv om kronekursen er blitt trukket frem som en faktor.

Når jeg nevner Widerøe så er det fordi de allerede har gjort et lite fremstøt på ruta med en ukentlig avgang på søndager. Det har neppe vært interessant for dem å utkonkurrere et såpass lokalt selskap (kunne medført dårlig PR), men veien ligger åpen nå dersom de er interessert.

Krohn har vist at det går an å tjene penger på ruta. Spørsmålet er således om det finnes operatører med egnet materiell.
 
Re: Hva nå Krohn Air?

Kan det være at man må innse behovet kanskje ikke er stort nok?

Tror nok heller at tapet på 11 millioner på Sun-Air affæren som ble endelig rett før jul er hovedårsaken. Driftsmessig har vel ikke dette vært å hakkende gærnt. Går ut fra de sparte endel da de gikk fra Helitrans til AIS som operatør.

Når det gjelder Widerøe så kommer det vel an på hva de har kapasitet til, men somregel klarer de jo å snu seg rundt om behovet er til stede. Har en mistanke om at de har latt Molde-Trheim ligge mens Krohn har holdt på da han ellers ikke har utgjort noe trussel for Widerøe på andre mer rentable ruter.
 
Back
Top