Re: Hva må jeg gjøre får å starte et flyselskap?
Det er vel det IBM og Norsk Data sa om mulighetene til å tjene penger I IT bransjen. Så kom Microsoft, Google, Dell og Apple. De sa noe annet. Det samme er vel i ferd med å skje i flybransjen? En ny generasjon selskaper kommer hvor mange av dem tjener gode penger.
Å, men jeg sa ikke at det ikke var mulig å tjene gode penger, jeg sa bare at det er så mye en Red Ocean som mulig... Det jeg refererer til er begrepsbruk introdusert i
denne boka (som jeg ikke har lest, og selv om det er mye kritikk av denne boka, har begrepsbruken festet seg). Ryan Air, Norwegian og flere andre er såvidt jeg kan se eksempler på Red Ocean-strategier: De går inn i et hardt marked og finner måter å konkurrere, først og fremst ved å underby konkurrentene.
Jeg betviler ikke at det er mulig å tjene ordentlig med penger på slike strategier, men det er blant de ting jeg helst ikke vil gjennomgå...
Og jeg klarer ikke helt å se hvordan man kan lage seg en Blue Ocean i flybransjen nå. Det må i tilfelle være supersonisk passasjertrafikk, vi vet jo hvor vanskelig det er... Men så er det selvfølgelig mulig at jeg ikke ser Blue Ocean opportunities fordi jeg ikke har filla av peiling på flybransjen...

Men jeg vil tro at hvis noen ser slike muligheter, så har de ganske bra potensiale for å bli rike, ja... Og jeg tror ingen ville tipse noen andre om en Blue Ocean opportunity på et åpent forum, så svaret man kan gi posteren her er nødvendigvis å gå inn i Red Ocean og krysse fingerene.
IT-bransjen er noe helt vanskelig. Det dukker opp Blue Ocean Opportunities hele tiden. Innføringen av PCen er et godt eksempel. Oppfinnelsen av webben også, og nå Semantic Web, som er det jeg driver med til daglig. Problemet er ikke å finne Blue Ocean-muligheter, problemet er at det ofte ikke er de beste teknologien som vinner fram i markedet, så man kan satse seg ihjæl på forskjellige teknologier uten at man lykkes i markedet. Også har man en del misforståtte opphavsrettslige problemer som gjør at selskaper som opererer med Red Ocean-strategier kan slakte dem som går etter Blue Ocean-muligheter uten å løfte en finger for å drive innovasjon.