Hva hvis man kuttet anbudsruter?

De ‘store’ 37-seterne blir borte. Noen flyplasser vil bli betjent av mindre fly. Andre blir lagt ned, fordi det ikke er trafikk. 20 pax om dagen er ikke nok for å betale for brann-, havari- og terminaltjenester.
 
Å kutte anbudsrutene ville vært en katastrofe for de små flyplassene og samfunnene rundt. Det er en meget god grunn til at de er der, og det er ikke fordi staten trenger et sort hull å kaste pengene sine i.
 
Hva med å kutte hele FOT rute systemet og legge om til et system mer lik det svenske, som nevnt i denne rapporten?



https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=16219



Hvordan ligger svenske priser til forbruker i forhold til norske?



Rapporten er fra 2010, og såvidt jeg klarer se er anbudene blitt endel rimeligere siden den gang. 2 flyplasser er kuttet ut, Florø er ikke lenger en anbudsrute, og generelt er tilskuddene mindre. Slik at det nå drives mer effektiv

Man ser det blant annet på årets statsbudsjett hvor støtten er lavere enn i fjor

På svensk innenriks er det jo også endel "rart" som flyr......
 
Og etter at FOT-ruten og flyplassen i Narvik er lagt ned har vi nå et regionalt rutetilbud som aldri har vært dårligere etter at det ble etablert flyplasser her i regionen (Evenes og Framnes) på 70-tallet.
 
Back
Top