Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Er det noen som vet hvorfor DK6733 hadde en svært uvanlig avgang fra BOO akkurat nå og holder 9000 fot vest av BOO nå? Eller er det FR24 som spiller et lite puss?

Espen
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Neida, FR24 viser riktig; den har lagt seg i OSLIP holding for å brenne drivstoff. Jeg fikk ikke med meg hva som er årsaken. Vi får følge ekstra med..
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Innflyging startet, høres ikke ut som det er noe dramatisk..
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Ser den er på bakken nå, så da løste det seg jo. Håper det ikke blir så stor forsinkelse for de som skal feire jul på Gran Canaria.

Espen
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det kommer vel an på om det er returcrew eller enveis .. er det returcrew, ryker vel arbeidstiden nokså automatisk ved slike kromspring.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Tror det er nytt crew som har startet dagen i BOO
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Flightplan fra Bodø var til Faro Portugal, iflg cockpit på VKG6733. Det var vel planlagt mannskapsskifte der. I tillegg er ikke vinden riktig god for turer sørover i dag, det blåser friskt fra sør og sørvest i høyden.

Og i dette øyeblikk får de klarering til Faro.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Hvis crewet er påstigende i BOO er det nok bare fuelstopp. LPA i motvind er noe drøyt for en 321.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Den varianten der har jeg aldri hørt vært gjort før, men kudos til crewet for kreativiteten. Bedre enn å sette av pax og/eller bagasje.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Markeds- og kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving forteller at dette medfører en forsinkelse på rundt to timer og 20 minutter.

– Dette var veldig vanskelig å forutse. Vinden snudde plutselig, og på grunn av vekt og endring i vindens styrke og retning måtte flyet opp og få av seg litt brensel. Det måtte man gjøre av hensyn til flysikkerheten.

Hmm... Ser man på METARs for Bodø i dag, har vinden vært stabil mellom 90° og 110°, 10 til 15 knop. Jeg vet at det er restriksjoner på avgang østover på grunn av terrenghindringer (climb ved bortfall av en motor ved avgang) i forhold til vestover. Og en tung A321 er vel ikke 757 i climb performance. Men jeg kjøper ikke umiddelbart plutselig vinddreining som grunn for fuelvekten...
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

En endring i vindretningen kan fort gi et utslag på mange tonn i maks startvekt ...
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

En endring i vindretningen kan fort gi et utslag på mange tonn i maks startvekt ...

Jeg skulle vært med på "mange tonn" hvis de plutselig måtte endre fra 25 til 07, men her ble det brent flere tonn for samme rullebane...
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Crosswind spiller også inn. Man gjør ikke slik for moro skyld, vettu .. ;)
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Igjen, se på METAR. I tillegg har jeg "radiolyd" fra Bodø på scanneren, og dagen i dag har hatt snille vinder fra øst, veldig stabil. Uten å konspirere, jeg heller mot at noen har beregnet feil fuelvekt, eller kanskje har de fått for mye med en feil.

Nei, man gjør ikke slikt for moro skyld...
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

.., ..utsatt for en drivsoffblemme.

Njaaa ....

- I utgangspunktet skulle flyet ta av mot vest, men vinden dreide og da fikk de de beskjed om å ta av mot øst. Og da ble flyet for tungt i forhold til terrenget, forklarer Rune Jensen.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Njaa...

Dette er vel en nokså tynn forklaring fra SAS Ground Handlings sjef i Bodø; hvem skulle "gi beskjed" om å ta av mot øst? Bruk av annen rullebane er fartøysjefens suverene avgjørelse, så lenge trafikken tillater. Igjen, Bodø har i hele dag hatt "runway 07 in use".

Spanair brukte dette "trikset"; vestlig avgang med østavind. De ba flere ganger om RWY25 for å nå fram uten stopp,og fikk kontinuerlig windcheck ved avgang for ikke å få for mye tailwind.

Men tilbake til dagens, det er vel SAS Ground Handling som beregner load sheet...
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Ja, men det er TC Dispatch som lager flightplan og regner preliminary fuel. For loadsheet bruker man det man får av kapteinen eller TC Dispatch.

Mistenker at realiteten var at maskinen ble fuelet etter det som sto på flightplanen før kapteinen gikk gjennom tallene, sjekket aktuelle forhold og regnet maksvekt ...
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Jo, du er sikkert innenfor nå, men det jeg reagerer på, er disse tabloide forklaringene fra de som har dette som jobb; plutselig vinddreining, noen gir beskjed. Og dermed er god informasjon gitt til almuen. Hvorfor ikke si "vi gjorde en feil"? Og forøvrig; ordet "drivstoffblemme" var ikke mitt, men ingressen i an...
 
Back
Top