Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Pressen har ikke snøring .. kilden trolig kun generell kunnskap .. så forteller man litt eventyr og da kommer det gjerne ut som vås i pressen.
 
Last edited:
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Flyr som en kuk, ja ... ser den. :p

http://www.dagbladet.no/2015/12/23/nyheter/innenriks/flytrafikk/avinor/42523648/

978x.jpg
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Pressen har ikke snøring .. kilden trolig kun generell kunnskap .. så forteller man litt eventyr og da kommer det gjerne ut som vås i pressen.

..og da er det bra at det finnes noen av oss som stiller kritiske spørsmål til våset, ikke tar lettbente forklaringer som god fisk, og ikke minst siterer de ignorantes forklaringer som plausible, selv i småpratmodus... ;)
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Hvorfor ikke bare de-fuele istedenfor å brenne opp fuelen, undrer jeg meg..?
Mulig at de ikke har utstyr til det i Bodø?
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Hvorfor ikke bare de-fuele istedenfor å brenne opp fuelen, undrer jeg meg..?
Mulig at de ikke har utstyr til det i Bodø?

Nå har ikke jeg peiling på de-fueling, men tipper at det ville tatt like lang tid eller lengre.
Og det er om de i det hele tatt hadde muligheten til det, og hadde en plass å gjøre av såpass mye fuel. (Kan vel ikke pumpes tilbake i tankene på flyplassen?)
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Hvorfor ikke bare de-fuele istedenfor å brenne opp fuelen, undrer jeg meg..?
Mulig at de ikke har utstyr til det i Bodø?

Det står jo i linken til NRK.no i post 9 at det ikke er kapasitet til og tappe fuel på den flytypen i Bodø.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det står i artikkelen at de ikke kunne. Trolig fordi de ikke har lagringsmulightet. 'Brukt' fuel skal tilbake i fly fra samme selskap, og BOO har sikkert ikke nok trucks til at de kan unnvære en inntil TC kommer forbi neste gang.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det står jo i linken til NRK.no i post 9 at det ikke er kapasitet til og tappe fuel på den flytypen i Bodø.

Se der, ja!

Blir for mye for meg i denne førjulståka. :colgate:
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Hmm, aldri hørt om at brukt fuel skal tilbake i samme flyselskap. Har defuelet to ganger i Norge, og aldri fått en slik forklaring. Fuelbilen har "kjøpt" fuelen tilbake.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det er iallefall regelen her. Har vært i samme situasjon flere ganger. På en hub er dette ikke noe problem, da du bare kjører fuelen til nabogaten .. ;)
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Men tilbake til dagens, det er vel SAS Ground Handling som beregner load sheet...


Det er ikke helt riktig, Thomas Cook gjør dette selv gjennom et outsourcet firma i Praha.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Her er det nok Dagbladet som har drukket litt for mye juletran. I artikkelen linkes det til an.no, som har følgende tekst:

Det viste seg at flyet muligens hadde brent av litt for mye. Det måtte nemlig mellomlande i Faro i Portugal for å innta mer.

Det bekrefter passasjerer Roy White til an.no.

- Da de tømte flyet for å ta av for å brenne av fuel i Bodø, viste det seg at de ikke fikk nok fuel for å nå fram til Gran Caria. De valgte derfor å gå ned i Portugal for å tanke mer. Det var en kort stopp der, forteller han.

Sannsynligvis vet ikke journalisten i Dagbladet om andre flyplasser i Portugal enn Lisboa...

Forøvrig er jo dette en oppfølger fra an.no med spikerkoking; cockpit ba allerede da de landet etter fuelbrenning om bekreftelse på at Bodø hadde mottatt flightplan til Faro.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

På flight radar kommer ikke flighten fra Bodø til Faro opp, noen som vet grunnen siden de to "andre" flightene kommer opp?
Skulle vært artig å se om de hadde mye motvind.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Skulle vært artig å se om de hadde mye motvind.

Vet ikke helt hva du vil fram til siden det ikke nødvendigvis har så mye vind på ruten å gjøre. Det blir spekulasjoner. Vises vindkomponenter på flight radar? Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg så dypt inn i programmet.
 
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Nei, men du kan se hastigheten man flyr. Det gir vel en viss indikasjon.
 
Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det er vel ekstremiteter man var ute etter her .. men med redusert MTOW (maks avgangsvekt) fra Bodø, vil man ikke kunne nå Kanariholmene uansett mot- eller medvind ....

Maksvekt før fuel (MZFW) for typen er 73.8 tonn, og det er vel grunn til å tro at de ikke var veldig langt unna met tanke på konfigurasjonen.
 
Last edited:
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

g har helt tilfeldigvis ;) tatt ut vindkartet for Europa 23. desember. Se bort fra streket jeg har satt på kartet, det er scannet fra papirutskrift.

Flightplan for VKG6733 så i utgangspunktet slik ut, for de som er "kjent" finner bl a igjen et par VORs som forteller at det var rutet østover. Her er den:

PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 151223/1112
NARROW ROUTE BULLETIN
INCLUDES NOTAM VALID FROM: 231112 FOR: 24 HOUR(S)
DEPARTURE: ENBO
DESTINATION: GCLP
CALLSIGN: VKG6733
SOURCE: FPL
EOBT: 1512231440
ROUTE: DISMU DCT BNN M609 NONVU P5 OSMUM DCT DANKO
DCT AMADA/N0445F280 UZ705 PAM/N0449F310 UN872
NIK/N0449F330 UN872 INBAB/N0445F350 UN872
ATLEN DCT ABUPI/N0444F370 DCT BEXAL DCT SAMAR
 

Attachments

  • Vindkart Europa 231215.jpg
    Vindkart Europa 231215.jpg
    259.9 KB · Views: 244
Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det er vel ekstremiteter man var ute etter her .. men med redusert MTOW (maks avgangsvekt) fra Bodø, vil man ikke kunne nå Kanariholmene uansett mot- eller medvind ....

Maksvekt før fuel (MZFW) for typen er 93 tonn, og det er vel grunn til å tro at de ikke var veldig langt unna met tanke på konfigurasjonen.

Etter at Thomas Cook Scandinavia satte inn sine nyeste A321 på vinterrutene, er det faktisk unntaket at de har fuelstop, både sør- og nordover, så vidt jeg har observert. Til og med GCLP-ENTC og retur - ut fra det jeg har sett - mye nonstop. Da er det mer Faro, Bergen og Gardermoen for selskapet med callsign IBK med sine B738.
 
Back
Top