Hva gjør dere når dere går forbi Tollvesenet?

Re: Hva gjør dere når dere går forbi Tollvesenet?

Var på LHR på vei til USA, da det ble boarding i gaten ropte de meg opp over høytaleren.
En fyr sa at jeg skulle bli med han - vi gikk i evigheter til vi kom til ett lite rom.
Der stod 5-6 tollere rundt ett lite bord med min koffert på (som var sjekket inn på OSL)..! Ble bedt om å åpne den
og der var det jo selvsagt ikke noe spennende. Måtte så lukke den og selv forsøke å finne den lange
veien tilbake til gate i all hast MED diger koffert. Endte med at jeg selv måtte bære den ut under 767'n
og var sistemann ombord.. lettere stressa og irritert. Fikk aldri noen forklaring.

Eneste gang jeg har blitt sjekket på OSL var da jeg først så på tolleren og når han så på meg, så snudde jeg blikket bort til venstre. Men det var helt greit, en hyggelig prat mens han skannet kofferten - det var naturligvis ikke noe å finne.

w

Jeg har blitt stoppet så utrolig mange ganger at jeg synes det er direkte ekkelt å gå gjennom tollen, 2-3 ganger på OSL og 4 ganger på RYG kanskje, blir nervevrak bare jeg ser tollen, men jeg har aldri hatt med meg et gram eller en ml for mye så skjønner ikke hvorfor jeg alltid blir tatt - er vel bare noe med meg kan jeg tenke meg og jeg er bare 21 og skal sikkert over 100 ganger gjennom en tollkontroll til i mitt liv - ironisk nok bryr jeg meg aldri når jeg er i utlandet og skal gjennom tollkontroll :p

Skjelden eller aldri blitt stoppa på OSL, men RYG blir jeg stoppa stort sett hver gang. De er sløve til å sjekke, har altid med en kartong sigg eller to for mye. De sjekker kofferten men aldri pc baggen. Prøver å se sliten ut når jeg passerer men den går ikke på RYG uansett. Ene gangen jeg kom fra Berlin og det var det eneste flyet som landa, presterte tolleren å spørre om jeg hadde vært i utlandet.....

Vent litt i bagasjeområdet til det kommer en skikkelig tvilsom type du kan gå rett bak. Pek på vedkommene med vidåpne øyne så tollerne ser det. Pek også på bagasjen til vedkommende, rist på hodet og gesitikuler litt. Pass på at det ikke er to som går sammen for da kan de lett se hva du holder på med. :biggrin

Da jeg flyttet til Nederland hadde jeg med hele flyttelasset på fly. Var litt nervøs over hva tollerne på Schiphol tenke om den enorme mengden bagasje jeg hadde med. Så kjæresten min og jeg ble enige om å gå på rødt. Ved passering fortalte vi tolleren at det var flyttelasset mitt, og han vinket oss igjennom, og vi var faktisk igjennom fortere enn de som sto i kø før grønn sone.

Før så var det jo nesten ikke tollere som sto på grønn sone, nå er det alltid en eller to personer som står det. Blir alltid litt smått nervøs når jeg går forbi dem, ikke fordi jeg tar med meg noe over kvota nødvendigvis, men fordi det føles litt flaut å gå forbi og om de kanskje oppdager noe ulovlig så er det litt kjipt. Synes faktisk det er mer betryggende i USA og Japan merkelig nok hvor alle er i kontakt med en toller på vei ut uansett. Første gangen i Japan ville tolleren grave litt i bagasjen. Andre gangen vinka han meg igjennom på et par sekunder. Og selvsagt så er prosessen alltid 10 ganger raskere for japanere enn ikke japanere hos tollerne der...

I USA krysset jeg JA for at jeg hadde med mat, jeg tenkte jo at maten jeg tok med ikke var ulovlig, men er greit å være ærlige med dem. Så spurte dem hva slags mat jeg hadde med og så vinka de meg igjennom og have a nice day. Verste stedet jeg har opplevd er utgående TLV. Der svettet jeg som bare faen og jeg tenkte jeg at nå skal dem sikkert kle meg naken. Men slapp heldigvis unna det.

Verste stedet jeg har opplevd er utgående TLV. Der svettet jeg som bare faen og jeg tenkte jeg at nå skal dem sikkert kle meg naken. Men slapp heldigvis unna det.

Fy og spy - den kan jeg skrive under på .. .værste bandittene jeg har møtt! Tok over 45 minutter før de var ferdige med meg .. såvidt jeg kom med flyet!

Etter ferieturer med unga, når det var små, og med store kvoter- pleide jeg alltid å klype minstemann hardt i rompa et stykke før passering slik at det ble et jævlig spetakkel. Ble verftall aldri stoppa !

Jeg er alltid meg selv jeg når jeg skal gjennom tollen både på OSL og RYG og aldri blitt stoppet.

Men ser jo helt normal ut heller da stort sett, litt krokrygget og haltende. De skulle bare vist hva vedkommende har i kofferten sin ;-)

Barnas ryggsekker var også et passende sted å legge ting i kom jeg på :D
Selvsagt uten at de visste det.

Var samme som min gamle nabo altid gjorde. Kjerringa skjønte ikke hvorfor han skulle ha med masse ekstra sko og støvler når de var på tur. Men engang hu pakka ut kofferte SIN så skjønte hu hvorfor... Der hadde han lagt masse flasker som hu ikke var klar over...hehe

Jeg har aldri blitt stoppet, men så har jeg aldri med for mye heller...
Jeg prøver bare å ikke virke stressa og walker forbi slik:

images

Ingen spesiell strategi, og tror endog jeg ofte ser på de ulike tollerne som står der, men aldri stoppet (og det nærmer seg nok 80-100 innreiser de siste årene). Nærmeste stoppet var på Schiphol hvor jeg en gang ble spurt "hvor kom du fra?" -- svarte OSL, og gikk videre. Hører dog at blandt annet en ellers kaukasisk venninne ofte blir stoppet og spurt hvor hun ankommer fra på OSL -- hun ser kanskje mer tvilsom ut enn meg...

Jeg går forbi og tenker på alle avgiftskronene jeg sparer på dyr konjakk.....

Kom til å tenke på engang jeg ble stoppet med noen flasker for mye...og traff på en passelig artig trøndertoller. Kom på at jeg hørte engang noen si,at de ikke brydde seg med en flaske som var åpnet og drukket av. Eplekjekk som jeg skulle være sa jeg,som sant var, at jeg hadde en flaske for mye,men den var åpnet. Hvorpå trøndertolleren tørt svarte ; "Nå....du har væl tatt ei kork av deinn da"....og vinket meg bare videre :D :D

Et tips: ikke gå forbi med hetta på hettegenseren på; da stopper de deg!

Jeg fløy AMS-SVG og ble stoppet BÅDE i AMS og SVG :-p Kan også ha noe med at jeg ikke var i en særlig god mood...

Folk blir stort sett plukket ut før de går gjennom slusen. Tollerne som eventuelt står i grønn sluse står ikke primært og ser på folk - de venter på folk de har plukket ut på forhånd og som de allerede før man har nådd grønn sone har tenkt å sjekke. Det er et stort speil ved inngangen til grønn sone, som egentlig er et vindu mot bagasjeområdet der de ser etter folk med mistenkelig oppførsel og bagasje.

Ja, og jeg føler meg egentlig tryggere på å ikke bli stoppet når det står mange der. For da virker det som om de har en bevisst strategi - det ser ut til at de venter på noen.

Dessuten så handler vel kanskje ubehageligheten mye om at man vet at man blir betraktet når man går gjennom gangen. Det er ikke så ofte (for en mann) at 4-10 par øyner ser på en når man går forbi...

Back