Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly? (splittet)

Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Det er ikke mange, men dette er faktisk en ulempe med å ha en kjempestor
enhetsflåte, at når tiden kommer for å fornye –øke så kan Boeing nå diktere,
og her vil de sikkert i tilegg gjerne si takk for sist til FR.
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly?


Akkurat!
Det å være så forømt forutintatt har straffet mange- mange ganger.
Hvorfor skulle ikke kinesere klare å bygge fly?
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Noen Airbus A320 er også satt sammen i Kina. Og det er neppe mange kretskort i Airbus/Boeing det ikke står made in China på.
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Sist kineserne hadde et prosjekt om trafikkfly produksjon var vel en ide om en kinifisert 717. I tilegg vurderte de å ta over produksjon av Fokker 100. De hadde vel vært på markedet nå hvis det ble noe av. Neppe noen salgsuksesser.

Hva de kan hoste i 2020 vet ingen. Selv om flyet blir bra, vil det ta lang tid før de får tillitt i Europa/USA. Det er nok i Kina o.l. vi vil se dem de første årene Det er usnsett veldig lenge til.
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Jeg ville absolutt ikke undervurdert kinerserne i dag uansett bransje!
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Nå er det stor forskjell på en Vest-Europeisk designet Airbus montert sammen i øst-asia - versus en modell designet i øst-asia montert i øst-asia.
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Ville det ikke være naturlig å se kinesiske biler på norske veier før vi ser kinesiske fly på Gardermoen? Uansett er flymarkedet i 2020 vanskelig å forutsi. Har Ryanair suksess med sine 300 kinesiske fly, vil nok andre også kaste seg på bølgen. Da er vi like langt for flyselskapenes del. Boeing og Airbus, derimot, vil få det tøft.
 
Ville det ikke være naturlig å se kinesiske biler på norske veier før vi ser kinesiske fly på Gardermoen? Uansett er flymarkedet i 2020 vanskelig å forutsi. Har Ryanair suksess med sine 300 kinesiske fly, vil nok andre også kaste seg på bølgen. Da er vi like langt for flyselskapenes del. Boeing og Airbus, derimot, vil få det tøft.

Er det ikke noen Volvo'er på Norske veier ? De er jo kinesisk eid ;-)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.856787,10.789245
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Både Airbus og Embraer har fabrikker i Kina, russiske Sukhoi har fått noen ordre fra "vestlige" selskaper på sin Superjet 100.
Mye av grunnen til at russerne har havnet bakpå, er vel den økonomiske situasjonen de har befunnet seg i.
MD80 ble bygd på lisens i Kina, og de bruker fremdeles MD designet på ett fly som er under testing og som kommer i trafikk neste år eller 2013.
Det var planer om og bygge en MD90 variant i Kina, kalt MD90 trunkliner, det prosjektet sprakk mener jeg når MD og Boeing gikk sammen.

Erik
 
Last edited:
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Og kinesiske biler kommer for fullt. Ikke mere en ett par tiår siden det å eie en koreansk bil var nærmest en skam men Hyundai og Kia er idag fullt på høyde med alle andre bilfabrikanter.
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Spennende med den ned nye kinefiserte MD'en som som kommer da. Kanskje vi ser en renessanse for MD. I såfall fint for SAS som har så mange av dem.
 
Re: Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly? (splittet)

Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly?

Ang Kinesiske fly så har man vel ikke sett så mange pax fly i stor serie som er
egenutviklet og egen produsert.
Som så mange østens land så er man mer eller mindre flinke til å kopiere , men ikke særlig inovative. Selv om det er en stor vekst i antall patenter fra Kina , så er det et stykke igjen til f.eks USA særlig når man tar folketallet med i sammenligningen.

At det blir licensprodusert deler til biler og fly , har veldig lite med annet enn kostnader å gjøre.
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Ville det ikke være naturlig å se kinesiske biler på norske veier før vi ser kinesiske fly på Gardermoen? Uansett er flymarkedet i 2020 vanskelig å forutsi. Har Ryanair suksess med sine 300 kinesiske fly, vil nok andre også kaste seg på bølgen. Da er vi like langt for flyselskapenes del. Boeing og Airbus, derimot, vil få det tøft.

En viktig forskjell på fly og biler er jo at en flyprodusent må være forberedt på å lage noe som skal selges til utlandet, og dermed må holde en viss kvalitet. Bilprodusentene i Kina kan leve lenge på den enorme etterspørselen etter biler som er i hjemlandet for tida, og kinesere er litt som nordmenn: de kjøper hva det skal være hvis det er billig nok. Brasil som er et viktig NIC-land på linje med Kina har forøvrig hatt stor suksess med Embraer.

Syns det er interessant å se hva som har skjedd i mobilbransjen de siste 2 årene. Flere kinesiske merker er kommet inn i norske hyller. Generelt får de kinesiske modellene svært bra kritikk da de generelt gir deg mer mobil per krone enn konkurrentene. Ser svært få som klager på kvaliteten på disse, selv om kineserne er glade i billig plast. Ser ingen grunn til at dette ikke kommer til å spre seg til andre bransjer etter hvert (min personlige teori er at vi i første omgang vil se mer kinesisk forbrukerelektronikk).


For å få noen fakta om modeller som faktisk fins i dag stiller jeg spørsmålet til teknikerene på ny: er russiske fly som produseres i dag dårligere enn sine vestlige konkurrenter?
 
Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly?

Liten eller ingen erfaring med engineering av moderne fly, vil jeg si er det viktigste. Et stort, moderne passasjerfly krever enorme utviklingsressurser, mye erfarne ingeniører, et omfattende nettverk av leverandører og lang tid til godkjenning. Ettersom det meste av dette er mangelvare i Kina og Russland blir flyprosjektene der sjelden noe mer enn drømmer eller bleke kopier.

Det ser ut til å være litt lettere når det kommer til regionaljet, der for eksempel Superjet 100 er et fly som ikke står nevneverdig tilbake for vestlge konkurrenter.
 
Re: Ryanair storsatser med 50 fly i Skandinavia

Og kinesiske biler kommer for fullt.

Har du sett de kinesiske "bilene"?

Ellers er argumentene mot kinesiske fly så lang at jeg ikke gidder å ramse de opp. Men kan jo nevne erfaring, det holder mer enn nok.
 
Re: Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly? (splittet)

Ikke så lenge siden en kinesisk bil fikk 0! poeng i NCAP-testen. Og russiske Autoreview kalte kinabilen Geely Otaka for en potensiell likkiste. Kineserne er nok flinke til å produsere på lisens, men egenutvikling mangler de nok mye på enda. Når de fortsatt ikke kan designe sikre biler, hvordan kan de da få det til med fly? Er jo tross alt mere teknisk krevend med fly.

Landwin CV9 er den siste kinabilen som ble testet, og fikk hele 2! stjerner.
 
Back
Top