Hva er radionavnet til ulike fly

LN-RSS

Boeing 737-800 LN-RSS
Hei!

Driver å hører på tårn/approach hos Arlanda i disse dager, mens jeg ser på flightradar24 samtidig.

Men hvilket nummer er navnet på flyet. Jeg får opp det nummeret da jeg trykker på flyet på radar siden, men i spillet Flight Simulator X brukes REG nummeret. LN-RRS feks...

Kunne noen forklart hva de ulike nummerene og navnene brukes til? :)
 
For at tårnet skal kunne identifisere radiosamtalene, bruker flyselskapene dét callsign som de har på filed flightplan.
- ofte brukes icao callsign; dy er norshuttle (nax+rutenr). sk blir scandinavian+rutenummer (er det ikke det da?). lufthansen blir DLH + kombinasjon av siffer og bokstaver (ikke sammenheng med rutenummer.) aeroflot blir vil afl+fltnr...
registeringsnr blir sjelden/aldri brukt i store flyparker. plutselig bytter en flymaskin og da er misforståelsene kan bli store med tanke på individ. fort gjort å bomme i et heltisk øyeblikk.

småfly/ppl-flygning bruker vel ofte regnr dom calsign. enten fulle LN-ABC eller forkortet L-BC. slik jg husker fra ppl teorien for 13år siden.
greit svar nok? ;-)
 
Norwegian bruker mer og mer en kombinasjon med tall og bokstaver uavhengig av rutenummer for å unngå lignende kallesignal og misforståelser på radioen.
 
Så da vet jeg dette! Takk!

Norwegian bruker feks: NAX4082
SAS: SAS9120
Lufthansa: DLH6242

Men hva er det nummeret bakpå flyet til? "LN-RRS" feks.

Og hva benyttes squawk til?

Flightnummer slik som DY1891 er vel kun ment for at passasjerer skal vite hvilket fly de skal boarde?
 
LN-RRS er flyets registreringsnummer. På samme måte som skiltene på en bil :) På rutefly har ikke callsign og regnr noen sammenheng, men småfly bruker ofte regnr som callsign. Ved bestilling av drivstoff, bagasjehjelp osv. så tror jeg regnr brukes mye, og flyselskapene bruker det for at de ansatte tar i bruk riktig fly, og ikke minst for å holde styr på flåten sin.

Squawk er en 4-sifret kode som pilotene setter i flyets transponder. Transponderen sender hele tiden ut små radiosignaler som inneholder blant annet denne koden, og disse signalene blir fanget opp av radarer på bakken. Når flygelederene får opp et fly på radaren må det tildeles en squawk-kode før de kan identifisere hvilket fly det er.

Og ja, det stemmer. DY337 for eksempel, er flightnummeret på en flygning fra Bardufoss til Oslo (det passasjerene forholder seg til). Callsignet over radioen på denne flighten er NAX7KU ("NORSHUTTLE 7 KILO UNIFORM"), så lett å bli forvirret hvis man prøver å følge med på flyplassens ankomstlister :P
 
Last edited:
DY er en IATA-kode. NAX er en ICAO-kode. For lister over disse er Google og Wiki en grei og delvis pålitelig kilde.
 
Norwegian bruker mer og mer en kombinasjon med tall og bokstaver uavhengig av rutenummer for å unngå lignende kallesignal og misforståelser på radioen.

Det har "alle" flyselskaper brukt til "alle" tider der det er lignende kallesignaler innenfor samme områder. Dette er ikke et Norsk Luftskyttelfart-fenomen.
 
Det har "alle" flyselskaper brukt til "alle" tider der det er lignende kallesignaler innenfor samme områder. Dette er ikke et Norsk Luftskyttelfart-fenomen.

Det var et svar til Wishmaster om at Norwegian bruker NAX+rutenunmer. Det er de altså i ferd med å "fase ut" slik jeg forstår det..
 
Back
Top