Men vet du hvordan man regner det ut sånn ca? Er det mer info man trenger for å regne det ut?
Med tanken på at en dreamliner har 210 seter.
317 seter mener jeg har sett 787-8 med business class. Altså toklasse inndeling
Jeg har et analyseverktøy for beregning av lønnsomheten av flyruter som heter Route Pro. Når jeg legger inn en B787-800 fra Continental på OSL-EWR, får jeg følgende kostnader (NOK):
Aircraft: 194 734
Passengers: 64 448
Airport: 22 451
Handling: 22 848
Navigation: 27 371
Overhead: 111 972
Other: 14 560
Total: 591 132
Cost per ASK: 0,412
Ved en billettpris på kr 2500 hver vei får man en break-even load factor på 89 %.
De fleste av disse kostnadene er uavhengig av flyselskap, men det som er oppført under Passengers og Overhead er mulig å kutte i, f.eks. for Norwegian.
Kjos snakker om de billigste. Toffen om snittpris. Vesentlig forskjell.
Nå sier imidlertid ikke Toffen noe om hvor mange seter han har lagt til grunn for regnestykket.
La os anta at Kjos har 220 vanlige seter og 20 business class.
Antar videre at prisene starter på 1499 for billigste og deretter samme prosentvis sprangvise trinn opp til 7515 for høyeste lavpris, pluss 7665 for fullflex.
Vi tilnærnet normalfordeler salget av lavprisbilletter, og lar 47 fullflex være solgt. (Er det for høyt?)
Vi lar business Class starte på 14999, med 3 billetter, og 5 til 18749, resterende 12 til 23436
Uten å regne inn andre avgifter, så får man inn da drøye 1,5 mill med 100% kabinfaktor. Er det helt på jordet???? :-o
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.