Hva er god/dårlig service?

Re: Hva er god/dårlig service?

Nå vil sikkert 1390 av 1400 verter/vertinner i SAS Norge gi deg det glasser til pilla di, skulle bare mangle......
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Ja, innser at dette ble enn litt umulig diskusjon og desverre nok en gang sluttet med at SAS gjør ditt og Norwegian datt.

Personlig så mener jeg at det kan være bra service at selskaper tilbyr prioritert boarding, innsjekk, lounge og hjelp, men når jeg har jeg betalt for den tjenesten så ser jeg det ikke som bra service at jeg mottar dette, det skulle bare mangle.

Andre ser på det at man betaler for baggasje, sete osv som bra service fordi da føler man at man kan velge det bort å få en billigere bilett

Same same, but diffrent :)

Å når det kommmer til det vannet til medisiner, så nekter jeg å tro at NOE selskap har det som policy (alle har vel crew vann som man kan gi bort et glass av), . Men det er jo slik at i alle selskaper og jobber på land, luft og til havs finnes folk som ikke burde være der... desverre
 
Last edited:
Re: Hva er god/dårlig service?

Aksepterer at vann fra flaske koster penger. Dette var på en utenlandsflyvning med Businessklasse. Det mest smidige hadde da kanskje vært å tappe et glass fra en flaske ment for Businessklasse ellers ville jeg tro besetningen har tilgjenglig vann til eget bruk?
Damen skulle altså kun svelge en tablett, og hadde ikke behov for mange millilterne akkurat. Det gjelder å være flexsibel og serviceminded, ikke firkantet og tverr.
Det er det som er forskjell på god og dårlig service. Og det er jo akkurat det som huskes, det negative......
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Greit, Tommy, jeg skjønner at vannet man får som vann er dyrere enn vannet de bruker til kaffe og te.. Jeg synes dog fortsatt ikke det virker logisk at man ikke kan få vann gratis, når man kan få kaffen gratis.. Jeg synes mao. at vannet fra flaske godt kunne vært gratis..

OK, la meg starte fra begynnelsen: Vannet som brukes til kaffe og te ombord er vann fra springen som er gratis.

En flaske med vann koster mer enn en boks Cola gjoer, saa dersom man skulle aapne en flaske vann, koster det mer enn aa aapne en Colaboks.

Med andre ord en stoerre kost enn aa gi ut gratis brus til passasjerene.
 
Re: Hva er god/dårlig service?

OK, la meg starte fra begynnelsen: Vannet som brukes til kaffe og te ombord er vann fra springen som er gratis.

En flaske med vann koster mer enn en boks Cola gjoer, saa dersom man skulle aapne en flaske vann, koster det mer enn aa aapne en Colaboks.

Med andre ord en stoerre kost enn aa gi ut gratis brus til passasjerene.

At vann på flaske koster penger har jeg ikke noe problem, men, Tommy, det er vel en forskjell på om man gir et gratis glass med vann til en som må ta en tablett (av en eller annen grunn) og det å gi vann gratis for at en passasjer er tørst? Jeg vil hevde at flyvertene/-vertinnene bør ha handlingsrom nok til å kunne tilby en slik tjeneste gratis og uten selv å måtte dekke eventuelle utgifter. Å nekte gratis vann i en slik situasjon kan jeg vanskelig se er i nærheten av god service, uansett hvilket flyselskap man reiser med.

Nå har jeg nettopp vært ute og fløyet LH i Europa (på økonomiklasse), og jeg må si at jeg savner den tiden når SAS leverte noe som likner på det LH leverer i dag. Det er ikke noe luksus over maten som serveres - et lite rundstykke med ost eller skinke og en liten yoghurt- eller sjokoladestang, samt gratis drikke (uten nevneverdige begrensninger så vidt jeg kunne oppfatte), men du verden så kjekt det er. En annen ting er at serveringen går betraktelig mye kjappere (det ser ut til at SK vertene er like effektive, men de må bruke så mye av sin tid på å hente inn betaling....). Hyggelige og profesjonelle er LHs ansatte også, men det er stort sett også SK og DYs folk også.

Jeg holder med de som skriver at det er god kvalitet/service om man får levert noe som overgår det man forventer. Der har SK et handicap i forhold til LCC'ene, fordi jeg tror fortsatt at folk forventer mer av SK.
 
Re: Hva er god/dårlig service?

At vann på flaske koster penger har jeg ikke noe problem, men, Tommy, det er vel en forskjell på om man gir et gratis glass med vann til en som må ta en tablett (av en eller annen grunn) og det å gi vann gratis for at en passasjer er tørst? Jeg vil hevde at flyvertene/-vertinnene bør ha handlingsrom nok til å kunne tilby en slik tjeneste gratis og uten selv å måtte dekke eventuelle utgifter. Å nekte gratis vann i en slik situasjon kan jeg vanskelig se er i nærheten av god service, uansett hvilket flyselskap man reiser med.

Nå har jeg nettopp vært ute og fløyet LH i Europa (på økonomiklasse), og jeg må si at jeg savner den tiden når SAS leverte noe som likner på det LH leverer i dag. Det er ikke noe luksus over maten som serveres - et lite rundstykke med ost eller skinke og en liten yoghurt- eller sjokoladestang, samt gratis drikke (uten nevneverdige begrensninger så vidt jeg kunne oppfatte), men du verden så kjekt det er. En annen ting er at serveringen går betraktelig mye kjappere (det ser ut til at SK vertene er like effektive, men de må bruke så mye av sin tid på å hente inn betaling....). Hyggelige og profesjonelle er LHs ansatte også, men det er stort sett også SK og DYs folk også.

Jeg holder med de som skriver at det er god kvalitet/service om man får levert noe som overgår det man forventer. Der har SK et handicap i forhold til LCC'ene, fordi jeg tror fortsatt at folk forventer mer av SK.

Fullstendig enig i alt du skriver.

Og som PA Viking skriver, 999 av 1000 FAs hadde gitt dette vannet gratis
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Jeg sier meg også enig med TOS: Hvorfor kan ikke SAS bare innføre gratis servering? Noe "enkelt", som f.eks. et rundstykke eller noe sånt, samt vann/kaffe/te/brus gratis.. Også kunne man heller økt billettprisene littegrann.. I Cloud Shop-menyen tilbyr SAS Norge en Sandwich-Meny: Sandwich og en boks mineralvann, til 60 NOK: Legg på 60 kroner på billetten, og tilby dette gratis!


(En annen artig ting: De Tilbyr "Drikke og noe søtt", til 35 NOK: Kaffe, te eller mineralvann, og en sjokolade, muffin eller cookies. Om man f.eks. bestiller muffin (20 NOK) og en kaffe: Må man betale de 15 ekstra kronene for kaffen da?)
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Sandwich og en boks mineralvann, til 60 NOK: Legg på 60 kroner på billetten, og tilby dette gratis!
QUOTE]

I et marked som de siste par årene har sett på det som en menneskerett å fly til middelhavet for 340,- Kroner så er 60Kroner mye (% vis)..........
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Service for meg ligger mest i at jeg får det jeg har betalt for... at jeg kommer meg fram dit jeg skal.

Inntrykk teller også, og der er oppførselen hos den enkelte som arbeider ombord viktig. Tas jeg imot med et smil så reiser jeg gjerne med samme selskap neste gang.

Andre, som reiser oftere, har sikkert andre "krav" og forventninger.

Når det gjelder servering så BØR alle flyselskaper ha gratis vann nok til enhver av passasjerene de tillater seg å ha ombord (på lengre reiser). Kaffe er viktig for kortere turer da :)
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Litt skjønn kan vel SAS-mannskapet også vise. I alle fall var det gratis drikke (også vin) for de som ba om noe på vei fra AES til OSL forrige søndag, men det var siste avgang og vi var over en time forsinket, og landet ikke før 0015. "Problemet" var imidlertid at de begynte serveringen bakfra, slik at man ikke observerte dette før flyvertinna hadde passert - jeg fikk spørsmålet "skal det være noe", men svarte nei. De annonserte heller ikke at de skulle ha servering. Hadde de kommet andre veien, hadde jeg gjort som mannen i setet foran meg: Be om to rødvin!

Nå kommer jeg til å huske dette som en serviceinnstilling fra SAS sin side, men jeg kommer også til å ha mange tunge stunder der jeg tenker på rødvinen jeg gikk glipp av .. :D
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Bare dele min historie fra Norwegian her. Var på tur til Malaga med de, og klarte og bli dårlig på flyplassen. Kom på flyet og måtte ha vann før vi var oppi luften. Spurte og fikk en imsdalflaske gratis. Og jeg trengte mer vann, og spurte igjen, med lommeboka fremme. Og fikk enda en flaske gratis :)
Det er service!
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Jeg sier meg også enig med TOS: Hvorfor kan ikke SAS bare innføre gratis servering? Noe "enkelt", som f.eks. et rundstykke eller noe sånt, samt vann/kaffe/te/brus gratis.. Også kunne man heller økt billettprisene littegrann.. I Cloud Shop-menyen tilbyr SAS Norge en Sandwich-Meny: Sandwich og en boks mineralvann, til 60 NOK: Legg på 60 kroner på billetten, og tilby dette gratis!


(En annen artig ting: De Tilbyr "Drikke og noe søtt", til 35 NOK: Kaffe, te eller mineralvann, og en sjokolade, muffin eller cookies. Om man f.eks. bestiller muffin (20 NOK) og en kaffe: Må man betale de 15 ekstra kronene for kaffen da?)

Problemet er at SAS har etablert Economy Extra, og hvis man også skal ha servering i Economy, blir klassene veldig like servicemessig. Da må man nesten kutte det ut og heller ha en økonomiklasse. Personlig er jeg en tilhenger av dette - og så kan man ha både fleksible og ikke-fleksible billetter på økonomi, samtidig som det er servering.

Når det gjelder gratis vann så opplevde jeg faktisk at sidemannen spurte om vann på SK290 i dag. Og det fikk han gratis sammen med et smil.

Synes ellers at det er et problem at SAS har så mange ulike konsepter, det gjør det forvirrende.
 
Last edited:
Re: Hva er god/dårlig service?

Synes ellers at det er et problem at SAS har så mange ulike konsepter, det gjør det forvirrende.

Ikke bare har de forskjellige konsepter, men de samme klassen ekan betyr helt forskjellige ting mellom de tre landene og IC. Fenomenalt. :)

-A
 
Re: Hva er god/dårlig service?

God service er når jeg er på jobb for DY :) (bruker skjønn istedenfor å være så forbaska firkanta)
 
Re: Hva er god/dårlig service?

God service er når jeg er på jobb for DY :) (bruker skjønn istedenfor å være så forbaska firkanta)

Men så kan du være skikkelig drittsekk noen ganger og ;) :p


"Kan Martin Foss vennligst kontakte personalet på gate....."
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Men så kan du være skikkelig drittsekk noen ganger og ;) :p


"Kan Martin Foss vennligst kontakte personalet på gate....."

...og jentene sliter fremdeles med dårlig samvittighet etter den spøken de fikk i oppdrag å påføre deg :D
 
Re: Hva er god/dårlig service?

God service er når jeg er på jobb for DY :) (bruker skjønn istedenfor å være så forbaska firkanta)

Akkurat det er utrolig viktig for at et flyselskap skal lykkes. De ansattes fremtreden er noe folk husker.

Hadde bare arbeidsgiveren bedt folk om aa bruke huet og ikke bitt det av dersom noen var litt smarte (som her i vannsaken) hadde mye vaert gjort.

Naa slipper ihvertfall du aa bli spurt om oppgradering i gaten din :p
 
Re: Hva er god/dårlig service?

...og jentene sliter fremdeles med dårlig samvittighet etter den spøken de fikk i oppdrag å påføre deg :D

Du kødder? Det er jo et halvt år siden..

Sånn apropos god service: Den flighten var vel et eksempel på at DY yter god service.. Fikk ordnet sete (gratis) kvelden før, og fikk et klapp på skulderen og "God tur, da Martin" ved boarding..

Beste DY-flighten jeg har hatt, den der..
 
Re: Hva er god/dårlig service?

Vel, vannet som er i kaffe og te er ikke vann paa flasker. En flaske vann er noe helt annet, det koster penger.. Dersom du vil ha vann fra springen i et fly, be my guest...

Mye latterlige kommentarer her. Dersom flyvertinner aapner noe som er til salgs og gir dette gratis til kunder, er jeg rimelig sikker paa at de maa svare for det.. Hadde dette vaert en internasjonal flygning der store vannflasker er tilgjengelig, hadde dama garantert faatt et glass vann gratis..

Og jeg er rimelig sikker paa at en LCC garantert ville krevd penger for vann i situasjonen beskrevet over.

Blue1 OSL-HEL har imponert stort, når vi er inne på vann. Har aldri fløyet når det er fullt, billigst å fly når det ikke er andre som vil. Den opplevelsen jeg satt med i forhold til forventningene ga meg et stort smil. Det første som skjer er at alle blir servert et glass gratis vann før avgang, mens vi står ved gate. Ingen spesiell grunn som forsinkelse eller noe slikt, bare gratis vann... Når vi er i luften så er det vanlige salgsvogner, men så skal vi lande, og da kommer hun ene flyvertinnen rundt og sjekker at alt er OK. Og hun hjalp passassjerer som trengte hjelp til å brette avisen pent sammen, så de fikk den ned i vesken!!! Det har jeg ALDRI sett før, noe sted.
 
Back
Top