• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva er flytende?

Noen som vet status på opphevelsen av disse reglene?

Det begynner vel å nærme seg full enighet blant alle som jobber med sikkerhet, at de ikke bidrar til det. Enkelte politikere viser seg i nyhetene av og til og sier at de skal oppheves, men intet skjer.

Politikere og de som arbeider med sikkerhet er som regel ikke enige om hvordan ting skal gjøres .. politikere vil ha det tabloid og med store bokstaver så de ser handlekraftige ut. De som jobber med sikkerhet er mer opptatt av effektive tiltak. Desverre vinner som regel politikerene.

.....7-10 år i landet og man får et norsk pass og fulle rettigheter slengt etter seg:angry:

Den synes jeg er direkte stygg, Someone.
Hvor lenge skal man bo i dette landet før man får noe som helst av muligheter?
Når man har bodd 10 år i dette landet, så har man fått med seg nok norsk-kunnskaper og leveregler til å kunne gjøre det meste i dette landet.

Tipper du hadde blitt relativt forbanna om du hadde bodd i et annet land i 10 år, og ikke får deg jobb som sikkerhetsvakt fordi du ikke har nok "erfaring i landet" :rolleyes:

TSA jobber for økt sikkerhet
Norsk sikkerhetskontroll jobber for å følge regler

Mitt inntrykk only!

Hehe .. den stemmer bra den, Seilffly ...

Tipper du hadde blitt relativt forbanna om du hadde bodd i et annet land i 10 år, og ikke får deg jobb som sikkerhetsvakt fordi du ikke har nok "erfaring i landet" :rolleyes:

Til sammenligning var jeg FAA/TSA-klarert GSC (Ground Security Coordinator) etter under to år i landet ...

Skal man ha 'sensitive' jobber kreves det 10 års bakgrunnssjekk. Nå var vel jeg neppe så vanskelig å verifisere - jeg fikk mitt FBI-nummer relativt kjapt. Men det var nok noen hos SAS som løftet øyenbrynene litt da de fikk telefon fra FBI ... :lol:

Den synes jeg er direkte stygg, Someone.
Hvor lenge skal man bo i dette landet før man får noe som helst av muligheter?
Når man har bodd 10 år i dette landet, så har man fått med seg nok norsk-kunnskaper og leveregler til å kunne gjøre det meste i dette landet.

Verden er stygg, så hvorfor lure seg selv ved å skjønnmale den?

Poenget er ikke hvor lenge man har bodd her eller ikke, men muligheten til full bakgrunnsjekk av vedkommende. Det har man ikke til personer som dukker opp uten ID i passkontrollen og som får opphold på såkaldt humanitært grunnlag. Hvis man ikke engang klarer å verifisere fødselsdato eller sted for vedkommende, ja da er rett og slett vedkommende ukvallifisert til å jobbe i security på en flyplass

Poenget er ikke hvor lenge man har bodd her eller ikke, men muligheten til full bakgrunnsjekk av vedkommende. Det har man ikke til personer som dukker opp uten ID i passkontrollen og som får opphold på såkaldt humanitært grunnlag. Hvis man ikke engang klarer å verifisere fødselsdato eller sted for vedkommende, ja da er rett og slett vedkommende ukvallifisert til å jobbe i security på en flyplass

Men dersom man vet hvor vedkommende er født, så kan man være sikker på at de gjør en god jobb?

Jeg tror forresten de fleste asylsøkere vil mene at "man får et norsk pass og fulle rettigheter slengt etter seg" er noe som passer rimelig dårlig med virkeligheta.

Verden er stygg, så hvorfor lure seg selv ved å skjønnmale den?

Problemet er ikke sikkerhetssjekken. Problemet er at man får av en eller annen grunn tiltrukket seg langt over gjennomsnittet antall folk som har uniforms-fetish og i en del tilfeller ganske står vanske med å skille mellom å håndholde et sett regler og det å leke politi og samtidig være ufeilbarlig.

Dette har fint lite med hvor man kommer fra, hvor man bor, hvor lenge man har bodd der, eller om bakgrunssjekken er fra 10 år eller 3 mnd.

-A

Back